پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
روز جهانی آزادی مطبوعات - بحرین

حوزه/ همزمان با فرا رسیدن روز جهانی آزادی مطبوعات، جمعیت های مختلف حقوق بشر و احزاب سیاسی بحرین با صدور بیانیه های جداگانه ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت نابسامان آزادی بیان در این کشور خواستار آزادی خبرنگاران و عکاسان زندانی شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همزمان با فرا رسیدن روز جهانی آزادی مطبوعات، احزاب سیاسی و اهالی رسانه بحرین از سرکوب آزادی بیان در این کشور خبر دادند.

مرکز رصد بحرین: سیاست بستن دهان ها تمام انقلابیون را تهدید می کند

مرکز رصد حقوق بشر بحرین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مطبوعات از ابزارهای آزادی بیان است که حقایق را در جامعه منتشر می کند و اینکه کسی ادعا کند در بحرین آزادی بیان وجود دارد خلاف واقع است، زیرا هزاران نفر به خاطر گفتن نظر خود در زندان ها به سر می برند.

این مرکز افزود: اکنون سیاست بستن دهان ها تمام انقلابیون مخالف آل خلیفه را تهدید می کند و ما خواستار آزادی روزنامه نگاران و خبرنگاران و عکاسانی هستیم که در زندان به سر می برند.

جمعیت حقوق بشر: خبرنگاران زندانی آزاد شوند

از سوی دیگر جمعیت حقوق بشر بحرین تاکید کرد: لازم است هرچه زودتر قانونی در مورد حمایت از مطبوعات تصویب شود؛ چرا که آزادی بیان در میان مطبوعات به حاشیه رفته و باید مجازات و تعقیب مطبوعات متوقف شود و نظام با آنچه در مطبوعات منتشر می شود تعامل مثبت و سازنده داشته باشد و دست از محاکمه و بازداشت ناشران و صاحبان مطبوعات بردارد و آزادی اهالی رسانه را محدود نسازد.

این جمعیت در ادامه خواستار آزادی صاحبان سایت ها و تمام زندانیان انقلابی و التزام به آزادی مطبوعات و تسهیل دسترسی مردم به اطلاعات صحیح و دوری برخی رسانه های وابسته به نظام از نشر مطالب فتنه انگیز شد.

در بیانیه این جمعیت آمده: مطبوعات نقش مهمی در انتقال اطلاعات و حمایت از حقوق بشر و توسعه و عدالت اجتماعی دارند.

گروه "بحرین ۱۹"خواستار تصویب قانون منع زندانی شدن خبرنگاران شد

گروه "بحرین 19" نیز با صدور بیانیه ای از مسئولان نظام خواست تمامی خبرنگاران و عکاسان و صاحبان سایت ها و فعالان فضای مجازی را که به خاطر استفاده از حق خود در آزادی بیان اکنون زندانی هستند آزاد کند و تهمت های نسبت داده شده به آنها را پس بگیرد.

در بیانیه این گروه آمده: روز جهانی آزادی مطبوعات فرصتی برای توجه و اهتمام به مبانی اساسی آزادی مطبوعات و ارزیابی میزان آزادی بیان در مطبوعات ما می باشد. این روز همچنی فرصتی برای به یاد آوردن خبرنگاران و عکاسانی است که در راه انجام وظیفه خود به شهادت رسیده یا زندانی شده اند.

گروه بحرین 19 افزود: لازم است قانونی مبنی بر ممنوعیت زندانی شدن و سختگیری با اهالی رسانه وضع شود و دولت بحرین خود را به رعایت آن ملزم بداند و دست از فیلتر کردن پایگاه های اینترنتی بردارد و اجازه دهد مردم آزادانه به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.

جمعیت های سیاسی: حال آزادی بیان در بحرین وخیم است

علاوه بر این نیروهای ملی دموکراتیک انقلابی بحرین نیز با صدور بیانیه ای خواستار از سر گیری انتشار نشریه های حزبی و توقف رسانه های تحریک کننده و فتنه گر شدند.

در بیانیه این جمعیت ها آمده: وضع آزادی بیان در بحرین وخیم است و زورگویی و دیکتاتوری جای آن را گرفته و رسانه های رسمی نیز در اختیار گروهی خاص است که مانع مشارکت انقلابیون در فعالیت های رسانه ای می شوند و از این رو نیروها واحزاب اجتماعی بحرین از حق بیان و نشر نظر خود محروم هستند.

جمعیت ها و احزاب سیاسی الوفاق، وعد، الإخاء و التجمع القوی در این بیانیه خواستار وضع قانون حمایت از مطبوعات شدند تا راه بر زندانی کردن خبرنگاران و عکاسان بسته شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha