جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بحرین

حوزه/ سازمان هیومن رایتس فرست اعلام کرد: ادعای نظام بحرین مبنی بر اجرای کامل توصیه های کمیته حقیقت یاب مستقل، توهمی بزرگ و نوعی تلاش برای فریب و منحرف ساختن جریان اصلاحات واقعی در کشور می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همزمان با سفر بسیونی به بحرین و ملاقات او با پادشاه بحرین، نگاه های مردم بحرین و مؤسسات فعال در زمینه حقوق بشر به شخصیتی دوخته شده که چند سال پیش هنگام آغاز انقلاب مردم بحرین و سرکوب و اِعمال خشونت نظام علیه انقلابیون بحرینی، در راس یک کمیته حقیقت یاب به بررسی ابعاد جنایت های آل خلیفه پرداخت و ضمن ارائه گزارشی از اتفاقات بحرین، توصیه هایی را خطاب به نظام آل خلیفه مطرح کرد تا حقوق اکثریت مردم بحرین در این کشور محترم شمرده و تامین شود.

اما همزمان با سفر بسیونی به بحرین، نظام این کشور مدعی شده که تمام توصیه های بسیونی را اجرا کرده است و این در حالی است که جمعیت ها و احزاب سیاسی مختلف بحرینی ضمن رد کردن این ادعا اعلام کرده اند که نظام بحرین توصیه های بسیونی و شورای حقوق بشر را اجرا نکرده است.

مرکز دموکراتیک "الخلیج": توصیه های بسیونی اجرا نشده

مرکز دموکراتیک و حقوق بشر "الخلیج" اعلام کرد: نظام بحرین تمایلی به حل و فصل بحران کشور ندارد و تا کنون نیز توصیه های بسیونی را اجرا نکرده و تنها بخش کوچک و ناچیزی از این توصیه ها را اجرا کرده که هیچ ارتباطی با جوهر بحران سیاسی بحرین ندارد.

در بیانیه این مرکز آمده: با وجود گذشتن چهار سال از گزارش بسیونی، نقض حقوق شهروندان بحرینی همچنان ادامه دارد و افزایش نیز یافته و نظام بحرین همچنان بر استمرار سیاست های خشونت آمیز و سرکوب گرانه خود و حمله به معترضان انقلابی و بازداشت روحانیون و علما و سلب تابعیت شهروندان انقلابی و فعالان حقوق بشر اصرار دارد و چنین اقداماتی بر خلاف معاهدات بین المللی می باشد.

این مرکز از جامعه بین الملل خواست به مسئولیت خود عمل کند و به نظام بحرین برای اجرای توصیه های بسیونی فشار بیاورد.

هیومن رایتس فرست: نظام بحرین دچار توهم شده است

از سوی دیگر سازمان هیومن رایتس فرست اعلام کرد: ادعای نظام بحرین مبنی بر اجرای کامل توصیه های کمیته حقیقت یاب مستقل معروف به بسیونی توهمی بزرگ و نوعی تلاش برای فریب و منحرف ساختن جریان اصلاحات واقعی در کشور می باشد.

در بیانیه این سازمان آمده: بحران حقوق بشر در بحرین هنوز تمام نشده، بلکه عمیق تر شده و زندان ها لبریز از زندانیان انقلابی است و فضای اختناق در جامعه حکمفرما است و گزارش های متعدد از شکنجه زندانیان به گوش می رسد.

این سازمان فعال حقوق بشر افزود: گفتگوهای ما با فعالان حقوق بشر و رهبران جامعه مدنی نشان می دهد بحران حقوق بشر در بحرین استمرار دارد و اکثریت مردم این کشور از حقوق اساسی خود از جمله آزادی تشکیل جمعیت ها و آزادی بیان محروم شده اند و فعالان حقوق بشر و رهبران انقلابی بحرین در زندان شکنجه می شوند.

جمعیت الوفاق: به جز نظام همه معتقدند توصیه های بسیونی اجرا نشده

اما سید هادی الموسوی مسئول بخش آزادی ها و حقوق بشر جمعیت الوفاق بحرین در این رابطه گفت: همه به جز نظام بر این باورند که توصیه های بسیونی اجرا نشده و جامعه بین الملل و ناظران و فعالان حقوق بشر و قربانیان ظلم و ستم نظام همه گواهی می دهند که توصیه های بسیونی اجرا نشده و اصلا به آنها توجه نشده است.

وی افزود: در شگفتم که خبرگزاری رسمی کشور اعلام می کند نظام بحرین تمام توصیه های بسیونی را اجرا کرده، اما اگر نظام و رسانه ها در این ادعای خود راستگو هستند، چرا گزارشی تصویری از واقعیت ها ارائه نمی کنند و حتی مسئولان جرات آن را ندارند پیام خود را به صورت تصویری بخوانند و به ارائه گزارش مکتوب در این زمینه اکتفا می کنند؟

موسوی ادامه داد: بازداشت ها در بحرین از سال 2011 تا کنون به بدترین شکل خود رسیده و سلب تابعیت بحرینی شهروندان نیز از سال 2012 آغاز شده و تا کنون ادامه دارد به گونه ای که تابعیت 260 نفر از آنها سلب شده و از کشور خود اخراج شده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha