سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
هافینتگون پست می‌نویسد: مشترکات ده گانه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی

حوزه/ اخبار تایید نشده در سال‌های گذشته حاکی از ملاقات‌های مخفیانه سران دو کشور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و تبادل اطلاعات بوده است. در سال ۲۰۱۵ سران دو کشور شایعه یک ملاقات سری مخفیانه درباره نگرانی‌ها از نفوذ رو به رشد ایران در کشورهای مختلف منطقه را تایید کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مدیا بنجامین از بنیانگذاران سازمان‌های حقوق بشر و نویسنده کتاب پادشاهی ناعادلانه درباره سلطنت آل سعود در عربستان، در رسانه آمریکایی هافینگتون پست، مقاله‌ای تحلیلی درباره شباهت‌های میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نگاشته است.

در این مقاله آمده است: هرچند عربستان سعودی و اسرائیل در ظاهر دشمن هم بوده و حتی روابط دیپلماتیک نیز با همدیگر ندارند، و عربستان خودش را سردمدار حمایت از جنبش مقاومت فلسطین می‌داند. و هر چند اسرائیلی‌ها مدعی هستند که افراط‌گرایان اسلامی دشمنان اصلی آن‌ها هستند، و بسیاری از این افراط‌گرایان معتقد به ایدئولوژی وهابیت هستند که منشاء آن عربستان سعودی‌ است. با این حال در زیر پوسته این دشمنی ظاهری، این دو رژیم شباهت‌های بسیاری با هم داشته و منافع مشترک فراوانی دارند.

اخبار تایید نشده در سال‌های گذشته حاکی از ملاقات‌های مخفیانه سران دو کشور و تبادل اطلاعات بوده است. در سال 2015 سران اسرائیلی و سعودی شایعه یک ملاقات سری مخفیانه درباره نگرانی‌ها از نفوذ رو به رشد ایران در کشورهای مختلف منطقه را تایید کردند. شیمون شاپیرا، نماینده اسرائیل در این ملاقات فوق سری با عربستان سعودی گفت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که مشکلات و چالش‌های یکسانی داریم!

در 5 می، ترکی بن فیصل شاهزاده عربستان سعودی و یاکوب امیدرور ژنرال ارشد اسرائیل که از مشاوران امنیتی نتانیاهو بوده‌است، در نشستی رسمی که توسط لابی اسرائیل در واشنگتن دی سی برگزار شده بود، با هم ملاقات کردند. با آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که دو رژیم مشترکات سیاه و تاریک فراوانی با هم دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مشترکات اسرائیل و عربستان سعودی

  1. هر دو رژیم مردم بی‌گناه را در مرز‌هایشان سرکوب می‌کنند. اسرائیل فلسطینیان را مورد ظلم و ستم قرار داده و در سرزمین‌هایشان شهرک سازی کرده و با کشیدن دیوار آپارتاید و گذاشتن سربازان سرتاپا مسلح آنان را کنترل می‌کند. در این میان سیستم سیاسی و قضایی عربستان سعودی نیز به گونه‌ای پایه‌گذاری شده که مردم غیرسنی (اعم از شیعیان و غیرمسلمانان)، همچنین زنان و میلیون‌ها کارگر مهاجر را تحت فشار و سرکوب قرار می‌دهد. هر دو رژیم برای سرکوب مخالفان سیاسی به روش های مشابه ای از جمله زور، بازداشت خودسرانه و نامحدود، مصونیت، ارعاب و شکنجه استفاده می‌کنند.
  2. اسرائیل و عربستان سعودی هر دو به کشورهای همسایه خود حمله کرده و در این حملات هزاران نفر از غیرنظامیان را به قتل رسانده‌اند. اسرائیل تنها در سال 2014 در یک حمله به غزه، بیش از 2 هزار نفر غیرنظامی را به شهادت رساند و 17 هزار و 200  خانه را تخریب و 475 هزار نفر را در شرایط بحرانی قرار داد. عربستان سعودی نیز با حمله به کشور همسایه خود یمن در مارس 2015 تا کنون بیش از 6 هزار یمنی را به قتل رسانده‌ که بیشتر این حملات به بازارها، مدارس، بیمارستان‌ها، محل سکونت مردم عادی و مراسم‌های عروسی بوده و در پی این یورش‌ها و بمباران‌ها بیش از 2.5 میلیون غیرنظامی بی‌خانمان شده‌اند. به علاوه هر دو رژیم از سلاح‌هایی برای بمباران مردم استفاده می‌کنند که در قوانین بین‌المللی ممنوع هستند.
  3. مذهب نقش مهمی در سیاست هر دو رژیم ایفاء می‌کند. اسرائیل مدعی است که میهن یهودیان بوده و رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از دین یهود به یهودیان اجازه می‌دهد که از سرتاسر دنیا به اسرائیل مهاجرت کرده و بدون داشتن هیچگونه شرایطی به شهروندان این کشور تبدیل شوند، این درحالی است که مسلمانان با تبعیض روبرو بوده و با آن‌ها مانند شهروندان درجه دوم رفتار می‌شود. عربستان نیز رژیم مشابهی دارد و خودش را مرکز جهان اسلام دانسته و تنها مسلمانان سنی شهروند محسوب می‌شوند و شیعیان و غیرمسلمانان در این کشور شهروند درجه دوم درنظر گرفته می‌شوند.
  4. محصولات صادراتی هر دو کشور ترویج کننده خشونت است. صادرات اصلی اسرائیل سلاح‌ و آموزش تکنیک‌های سرکوب به نیروهای پلیس کشورهای دیگر (از جمله ایالات متحده)  است. عربستان سعودی صادر کننده اصلی ایدئولوژی وهابیت در خاورمیانه و شمال آفریقا و پایه‌گذار اصلی القاعده و داعش بوده است.
  5. افزایش نفوذ دولت ایران در منطقه خاورمیانه و دنیا تهدیدی برای هر دو رژیم محسوب می‌شود. هر دو رژیم مخالف توافق هسته‌ای ایران بوده، هر چند این توافق پیروزی ارزشمندی برای دیپلماسی در مقابل جنگ محسوب می‌شد، اما هر دو تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا جلوی انجام این توافق را بگیرند.
  6. هر دو رژیم حامی کودتای نظامی در مصر بودند.
  7. هر دو رژیم حامی افراط‌گرایانی مانند جبهه النصره بودند که شاخه‌ای از القاعده می‌باشد و هر دو دشمن بشار اسد هستند.
  8. هر دو رژیم هزاران زندانی سیاسی از جمله کودکان را در بازداشتگاه‌های مخفوشان محبوس کرده‌اند. طبق آمار تا فوریه 2016 اسرائیل بیش از 6 هزار زندانی از جمله 438 کودک و نوجوان را در زندان‌هایش به جرم پرتاب سنگ به سربازان اسرائیلی محبوس کرده است. رژیم آل سعود نیز زندانیان زیر سن قانونی را گردن می‌زند.
  9. هر دو رژیم میلیون‌ها دلار هزینه تاثیر گذاشتن بر سیاست آمریکا خرج می‌کنند. لابی اسرائیلی یکی از تاثیرگذارترین لابی‌های خارجی در سیاست ایالات متحده می‌باشد. رژیم آل سعود نیز به تازگی نسخه مشابهی را با عنوان کمیته امور ارتباطات عربستان و آمریکا پایه گذاری کرده است. آن‌ها سال‌ها تلاش کرده‌اند تا با کنترل گروه‌ها در آمریکا و اهدای کمک‌های مالی، تاثیر خود را در این کشور افزایش دهند.
  10. در آخر اینکه هر دو رژیم هم‌پیمانان مهم آمریکا محسوب می‌شوند. آمریکا هر دو رژیم را از زمان تاسیس تا کنون مورد حمایت قرار داده و امنیت آن‌ها را تضمین کرده است. سالانه بیش از 3 میلیارد دلار مالیات مردم آمریکا صرف حمایت نظامی اسرائیل می‌شود و نظامیان آمریکایی در خلیج فارس از سلطنت آل سعود حمایت کرده و عربستان سعودی یکی از خریداران پرو پا قرص اسلحه‌های آمریکایی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha