جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار جمعی از علمای عراق با آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ علما و مبلغان باید آحاد جامعه عراق را به وحدت دعوت کنند؛ در گذشته ایجاداختلاف بین شیعه و سنی بود ولی متاسفانه امروز بین گروه‎های شیعی نیز اختلافاتی ایجاد شده است که باعث تاسف است و اگر این مسایل حل نشود شکست قطعی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ظهر امروز در دیدار  جمعی از علمای کشور عراق با اشاره به اوضاع کنونی  این کشور گفتند: در این شرایط سخت امروزه وظیفه سنگینی به دوش علما نهاده شده است.

ایشان افزودند: متاسفانه امروزه  کشور عراق با مشکلات بسیاری مواجه شده است که یکی از مهمترین عوامل آن، وجود اختلافات در سطوح مختلف است؛ این اختلافات نگران کننده است که ادامه آن قطعا این کشور را در معرض شکست قرار خواهد داد.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که همه مسلمانان باید با تمسک به قرآن ریشههای اختلاف با هم را از بین ببرند، تصریح کردند: قرآن کریم برای اختلافات در میان امت اسلامی، سه خسران بزرگ را برشمرده است که برآیند آن ، این است که اگر مسلمانان دچار اختلافات شوند و آنها را حل نکنند گرفتار گمراهی خواهند شد.

ایشان عراق را دارای علمای بزرگ و آگاه به زمان دانستند و گفتتند: اختلافات در عراق به برکت علمای آگاه به زمان حل شد، ولی بازهم متاسفانه شاهد بروز برخی اختلافات در این کشور به خصوص در عرصه سیاسی هستیم که باید این اختلافات با تدبیر حل شود.

معظم له با سنگین خواندن رسالت علما و مبلغان در حال حاضر تصریح کردند: علما و مبلغان باید آحاد جامعه عراق را به وحدت دعوت کنند؛ در گذشته اختلاف بین شیعه و سنی بود ولی متاسفانه امروز بین گروههای شیعی نیز اختلافاتی ایجاد شده است که باعث تاسف است و اگر این مسایل حل نشود شکست قطعی است.

ایشان با ابراز خشنودی از فعالیتهای علما در حشد الشعبی در عراق گفتند: به برکت تلاش علمای عراق و مبلغان حوزوی امروزه این اختلافات در حال کم شدن است و در حشد الشعبی این نیروها با هدایت‌های این علما در کنار هم به وفاق رسیدهاند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ذکر این مطلب که عراق کشوری با لشکری بزرگ و علمای بیدار و آگاه به شرایط زمان است خاطرنشان کردند: باید با جهاد فی سبیل الله در این راه گامی استوار بردارید و خود را  برای پیروزیهای بزرگ آماده کنید و با اتحاد دشمنان را از خاک خود بیرون کنید.

ایشان گفتند: بر اساس فرموده قرآن، هدایت به دو شکل است؛ شکل نخست آن است که خداوند صرفا ارایه طریق میکند که این ارایه طریق ممکن است شامل حال همه انسانها شود؛ شکل دوم هدایت که هدایت اصلی خداوند نسبت به مومنین و افراد مخلص و مجاهدان واقعی است، آن است که خداوند دست انسان مخلص و مجاهد را گرفته و وی را در مسیر حقیقی قرار میدهد.

معظم له اختلاف شیعیان در عراق را باعث تاسف دانستند و گفتند: انتظارات از آنها بسیار بالاست ونباید در این شرایط حساس این چنین باهم درگیر شوند؛ شیعیان به حسب اینکه ائمه ما در عراق مدفون هستند احساس تعلق به این مراقد شریف دارند و به همین خاطر شرایط عراق برای همه شیعیان مهم است.

این مرجع تقلید بیان کردند: یکی از دیگر وظایف حساس علما، توجه و پیوند با قشر جوان است؛ دشمنان میخواهند که جوانان را از علما دور کنند؛علما باید جوانان را به سمت مساجد ترغیب کنند و محور کار تبلیغی خود را در مساجد قرار دهند؛ باید از قرارگرفتن جوانان در مسیر طعمه دشمنان جلوگیری کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی پرهیز از توهین به عقاید و احترام به پیروان آنها را رمز ارتباط موثر با دیگران خوانددن و گفتند: در تفسیر نمونه که بسیاری از علمای اهل سنت نیز آن را مطالعه کرده و ایرادی نیز به آن نگرفتند سعی کردیم در آیات مرتبط با ولایت با دفاع منطقی و عقلانی و قرآنی از اهل بیت(ع) مطالب خود را بنگاریم و اگر چنین روشی در پیش گرفته شود قطعا کلام اهل بیت(ع) و بیان علما در اختیار همگان قرار خواهد گرفت؛ زیرا نباید با توهین به دیگر مذاهب، آنها را نسبت به توهین به مذهب خود تحریک کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha