پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله آملی لاریجانی مراسم رونمایی از کتاب فلسفه علم اصول

حوزه/علم اصول فعلی نیازمند پالایش در مبانی و شاخ و برگ‎ها و ابواب مختلفه است؛ برخی به اشتباه سخنانی در خصوص این علم بیان می‎کنند، ولی آنچه باید در این زمینه بیان کنیم، این است که علم اصول ما علمی زنده‎ و پویاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت ‎الله صادق آملی لاریجانی ظهر پنجشنبه در آئین رونمایی از کتاب فلسفه علم اصول در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با ذکر این مطلب که علم اصول از مهمترین علوم حوزوی است، گفت: وظیفه این علم در واقع آن است که بتواند اصول استنباط احکام فقهی  را بیان کند.
وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی های علم اصول، عقلی بودن این علم است؛ علمی نیز که به واسطه عقلی بودن ایجاد می شود، نیازمند پالایش و توجه بیشتر به شناخت مبانی است.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: علم اصول فعلی نیازمند پالایش در مبانی و شاخ و برگ‎ها و ابواب مختلفه است؛  برخی به اشتباه سخنانی در خصوص این علم بیان می‎کنند، ولی آنچه باید در این زمینه بیان کنیم،
این است که علم اصول ما علمی زنده‎ و پویاست.
وی گفت: این گستردگی یک نعمت به شمار می رود که باید قدر این نعمت را به درستی بدانیم؛ این علمی که امروز در قالب علم اصول به ما رسیده، در واقع نشات گرفته از تلاش وافر علمی بزرگانی است که در گذشته برای توسعه این علم تلاش کرده‎اند.
این استاد حوزه افزود: علم اصول ما ویژگی های خاصی دارد از جمله این که در هیچ جایی به اندازه علم اصول ما در خصوص الزام و رابطه الزام‎ ها بحث علمی صورت نگرفته است.
نویسنده کتاب فلسفه اصول فقه بیان کرد: خوشبختانه در حوزه های علمیه ما بستر لازم برای فعالیت علمی وجود دارد و طلاب جوان و اساتید باید از این بسترها، به خوبی استفاده
کنند.
وی گفت: غفلت بزرگ در این عرصه آن است که از این ذخیره علمی عظیم چشم پوشی کنیم؛ مساله فلسفه علم اصول از مسایلی است که در گذشته روی آن فعالیت علمی انجام داده ایم و ماحصل این مباحت، در این کتاب بیان شده است.
وی اظهارکرد: تاکنون 78 تا 88 مجموعه‏ ای از مباحث علم اصول تنظیم شده؛ پس از برگزاری این جلسات علمی و تدوین این مجموعه‏ ها همکاران علمی بنده زحمات بسیاری در این زمینه انجام دادند که این تلاش‎های علمی بارها اصلاح و تصحیح شد.
آیت الله آملی لاریجانی با ذکر این مطلب که با توجه به اهمیت این بحث و اهمیت ایجاد شاکله دقیق علم اصول تلاش علمی فوق‎العاده‏ای برای پیشبرد این مباحث انجام شده، گفت: نکته مهم این است که این مباحث در جلسات تخصصی ارایه و نقد و تصحیح و سپس به جهان ارایه شود.
رئیس قوه قضاییه با ذکر این مطلب که متاسفانه هنوز در عرصه علوم عقلی از دنیا عقب افتاده ایم، تصریح کرد: در این عرصه باید همچون علمای سلف عمل کنیم و در قوت علمی آنان را پیش روی خود ببنیم و از آن الگو بهره ببریم.
آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: این مسیر باید توسط گروهی دیگر پی گرفته شود و زوایای دیگر علوم تحقیق و بسط پیدا کند؛ در حقیقت در این عرصه باید فعالیت محققانه صورت گیرد و پس از نقد و تنظیم و تصحیح به دنیا عرضه شود.
وی خاطرنشان کرد: گسترش مباحث پیرامون مبادی اصولی و فقهی که به عنوان مثال از چه اصولی برای استبناط در فقه باید استفاده کرد، از مسایل مهم است که باید در جلسات متعدد مورد بحث واقع شود.
رئیس قوه قضائیه، علم اصول را یک علم پرفایده دانست و گفت: اصول ما اصول پر فایده‎ای است، زیرا کمتر موردی است که فایده نداشته باشد و کسانی که قواعد اصولی را بی فایده می‎دانند در واقع شناخت صحیحی روی این اصول ندارند.
وی گفت: به همین خاطر است که باید به مساله فلسفه علم اصول بپردازیم زیرا آن عرضه دانش به عالم بیرون حوزه است  و کسانی که در عرصه زبان شناسی و فلسفه زبان فعالیت دارند، می‎توانند از این اصول استفاده کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    سلام ای کاش جناب ریاست محترم قوه به تدوین آئین نامه حدود که باید در سال 92 توین می‌شدمی پرداختند.