جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ سومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: حوزه اصالت و برنامه های خاص خود را دارد، نباید این اصالت ها را فراموش کنیم، نباید از فرهنگ سنتی حوزه دور شد؛ دانشگاه جای خود و حوزه جای خود،اما نباید به سمت دانشگاهی شدن حوزه پیش رفت این آسیب در حوزه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در سومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه که در مدرسه موسی کاظم(ع) برگزارشد، به جایگاه علم و عالم در قرآن و قرون گذشته اشاره کردند واظهار داشتند:  آدم از درخت علم و دانش استفاده کرد و این خوردن او به خاطر وسوسه بود و خدا او را به همین خاطر که از درخت علم استفاده کرد، از بهشت بیرون انداخت این مطلب در سبط اول و دوم پیدایش عهد قدیم که مورد قبول مسیحیان هست به چاپ رسیده است این مطلب را مقایسه کنید با آنچه در قرآن درباره حضرت آدم بیان شده است.

این مرجع تقلید گفتند: حضرت آدم(ع) از علم  آگاهی نداشت، ولی از درخت علم و دانش استفاده کرد و این خوردن او به خاطر وسوسه بود و خدا او را به همین خاطر که از درخت علم استفاده کرد، از بهشت بیرون انداخت.

ایشان افزودند: خدا بحث علم و تعلیم را در قرآن بیان کرده، وقتی آدم را آفرید به او علم الاسماء داده است و همین امر موجب شده تا متفخر شود همه فرشتگان بر او سجده برند.   

معظم له بیان داشتند: حتی ابتدای بعثت پیامبر(ص) هم با علم بوده و قرآن در زمانی آمده که  جاهلیت همه جا را فراگرفته بود و این همان معجزه وطرفداری اسلام از علم و جایگاه عالم است و از دست بشر معمولی هم ساخته نیست و نبوده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه  حتی این بحث اهمیت علم در اسلام در روایات هم مطرح است گفتند: نکته دیگر بحث تخصصی شدن علوم است در گذشته این گونه نبود، همه علوم در یک کتاب جمع بود چون علم و دانش بشر همین اندازه بود و بعدها علوم در مسائل مختلف توسعه پیدا کرد تا رسید به  امروز که صدها رشته تخصصی در حال حاضر در دنیا است و این همان توسعه علوم است و نمی شود جلوی آن را گرفت باید با آن حرکت کرد.

ایشان افزودند: مسئله علوم اسلامی هم از این قضیه مستثنا نیست و با توسعه این علوم، به سمت تخصصی شدن  پیش رفته و چاره ای هم جزء این نبود.

معظم له به مشکلات و آسیب های  تخصصی شدن علوم هم اشاره کردند و بیان داشتند: نباید در رشته های تخصصی کار تکراری شود، ولی این کار در حال اتفاق افتادن است و باید جلوی این خسارت ها را گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ترمی بودن حوزه را از دیگر مشکلات تخصصی شدن رشته ها برشمردند و بیان داشتند: چرا وقتی شخص طلبه است در پایان نامه خود ابتدا سمت دانشگاهی را می آورد بعد سمت و هویت طلبگی را، این یک عیب است، نباید از هویت طلبگی فاصله گرفت.

این مرجع تقلید گفتند: حوزه اصالت و برنامه های خاص خود را دارد، نباید این اصالت ها را فرمواش کنیم، نباید از فرهنگ سنتی حوزه دور شد؛ دانشگاه جای خود و حوزه جای خود،اما  نباید به سمت دانشگاهی شدن حوزه پیش رفت این آسیب در حوزه است.

معظم له بیان داشتند: آسیب دیگر معیار مشوق های مادی  است. علم را برای علم می خوانیم ولی اخیرا مشوق های مادی در حال حاکم شدن  است. همه چیز بوی مادی گرفته است.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: حوزه باید به این سمت پیش برود که علم برای علم برای خدا و امام زمان(ع) باشد، مخالف مسائل مادیات در حد خودش نیستم، ولی نه به این صورت که در حال اتفاق افتادن است.

این مرجع تقلید گفتند: فقه و اصول باید خمیر مایه حوزه باشد، نباید دروس تخصصی این مباحث را ضربه بزند و فقه و اصول فراموش شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خلیل منصوری IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    به نام خدا مطلبی که نقل شده نادرست است. این جانب خود در آن اجلاسیه حضور داشتم. ایشان با بررسی تفاوت قرآن با عهدین گفته است در عهدین در سفر اول از تورات آمده که خداوند آدم(ع) را از درخت معرفت و ابدیت منع کرده بود و چون آدم از درخت علم و دانش و معرفت خورد، عریان شده و در پشت درختان نهان شده و خداوند که قدم می زد او را صدا می کند و او می گوید که عریان شده و خداوند دانست که او از درخت دانش و علم و معرفت خورده است و برای این که از درخت ابدیت نخورد و در عرض خدایی نشود او را از بهشت بیرون کرد؛ در حالی که در قرآن آمده است که خداوند به حضرت آدم علم الاسماء داده است و همین امر موجب شده تا متفخر شود همه فرشتگان بر او سجده برند. میان آن چه شما نقل کرده اید با آن چه معظم له فرموده تفاوت بسیار است؛ چرا با خبری نادرست و ناروا اسلام و مرجعیت را زیر سوال می برید؟! خلیل منصوری