شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد

حوزه/ استاد رشاد گفت: الگوی آموزشی "پرورش مآل" اولین بار در حوزه امام رضا(ع) مطرح شد و بناست امسال در ۱۰ مدرسه ممتاز تهران اجرایی شود تا از این طریق نظام آموزشی حفظ محور به پژوهش محور تغییر یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، عصر امروز در آئین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با اشاره به دیدار طلاب و روحانیون حوزه علمیه تهران، با مقام معظم رهبری، گفت: این دیدار اتفاق بسیار بزرگی بود که تاکنون سابقه نداشته است و مطالب بسیار مهمی در این محفل نورانی مطرح شد و در آینده ای نزدیک شاهد به ثمر نشستن برکات آن آن خواهیم بود.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران در ادامه با بیان این که خوب درس خواندن و تهذیب باید از اولویت های طلاب باشد، گفت: نقش اساتید در تجهیز علمی و معنوی طلاب بسیار حائز اهمیت و محوری است و انتظار می رود، همچون گذشته، پیگیر مسائل علمی و تحقیقی طلاب باشند.

وی با اشاره به الگوی آموزشی "پرورش مآل"، بیان داشت: این الگوی آموزشی اولین بار در حوزه امام رضا(علیه السلام) مطرح شد، ان شاء الله بناست امسال در 10 مدرسه ممتاز تهران اجرایی شود تا از این طریق نظام آموزشی حفظ محور را به نظام آموزشی پژوهش محور تغییر دهیم.

ویژگی های نظام آموزشی "پرورش مآل"

استاد رشاد در توضیح اجمالی الگوی آموزشی "پرورش مآل"، گفت: نظام آموزشي رايج کشور «فراگرفت مآل» و «حافظه محور» است و ثمره تعليم در این نظام آموزشی، انباشت حافظه از مجموعه مطالب القايي به صورت علم حصولي است، اما نظام علمي ـ آموزشي پرورش مآل، نظامي «استعدادمحور» است و نتيجه اجراي آن پرورده شدن و استکمال استعدادهاي فطري انسان و تحقق «اتحاد علم، عالم و معلوم» در وجود متربي است.

وی در ادامه افزود: براساس نظام«پرورش مآل»، «تعليم» از رهگذر «تربيت» صورت مي گیرد. در ذات تربيت، اتکاء به استعدادهاي خدادادي نهفته است. چنان که پروردن يک گياه يا درخت، به معني به فعليت رساندن هر آن چيزي است که استعدادش در وجود او تعبيه شده، در تربيت انساني هم وضع از همين قرار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در نظام علمی - آموزشي «پرورش مآل» بنا بر اين نيست كه استاد فقط حافظه شاگرد را از گزاره هاي علمي انباشته كند، بلكه بناست در زمینه بينش و باور، مشي و منش و عمل و مهارت نيز او را تربيت كند. در اين نظام حتي عمده آثار استاد را شاگرد، در قالب تقريرات خلق مي كند، گاه ده سال به صورت پيوسته القائات استاد را مي نويسد، بعد آن را به صورت يك دوره اصول تدوين و تأليف مي كند و روي آن نام مبارك استاد خود را مي نويسد و اين مدرک علمي شاگرد قلمداد مي شود، استاد نيز گاه بر آن تقريظ مي نويسد و در خلال آن بر اجتهاد شاگردش تصديق مي کند.

مدیران و اساتید به رشد طلاب بیاندیشند

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تصریح کرد:  بدون شک اگر این الگوی آموزشی با جدیت مسئولین و اساتید همراه شود، باعث رشد و شکوفایی علمی طلاب خواهد بود.

استاد رشاد، در ادامه توانمندی ها و سوابق حجت الاسلام والمسلمین افخمی، سرپرست جدید حوزه علمیه امام رضا(ع) را مورد توجه قرار داد و گفت: بر خود لازم می دانم از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری که به لحاظ سخت افزاری و تجهیز حوزه امام رضا(ع) خدمات بسیار شایانی را ارائه کردند، تشکر کنم و این مهم قطعاً یکی از عنایات ویژه الهی برای ایشان بود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران همچنین از تلاش های اساتید حوزه امام رضا(ع) در تربیت طلاب توانمند تقدیر کرد.

انتهای پیام 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha