جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی یکی از بهترین شیوه ها برای تهذیب اخلاق را ملاحظه روش عملی پیشوایان بزرگ اسلام عنوان کردند و افزودند: شیوه اخلاقی مولای متقیان امیرمومنان علی(ع) در قرآن، روایات، تاریخ و اشعار شعرای عرب انعکاس یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در بیست و دومین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، با ابراز امیدواری از بهره مندی از شب های قدر، اظهار داشتند: ان شالله همه عزیزان به خصوص جوانان از فرصت شب های قدر به اندازه کافی بهره برده باشند و امیدوارم با روحی پاک، قلبی صاف و اراده ای محکم بتوانند مسیر سعادت را ادامه دهند.

ایشان، یکی از بهترین شیوه ها برای تهذیب اخلاق را ملاحظه روش عملی پیشوایان بزرگ اسلام عنوان کردند و افزودند: شیوه اخلاقی مولای متقیان امیرمومنان علی(ع) در قرآن، روایات، تاریخ و اشعار شعرای عرب انعکاس یافته است.

معظم له در ادامه با اشاره به اینکه علامه امینی(ره) انسانی نابغه و فوق العاده برجسته و اهل مطالعه، منطق و استدلال بود، ابراز داشتند: این عالم دینی کتابی به نام الغدیر نوشته است که در ابتدا به نام شعرای غدیر بود؛ یعنی ایشان در ابتکاری قابل توجه، از تمام قرون شعرایی آورد که درباره غدیر شعر سروده اند.

این مرجع تقلید با اشاره به واقعه غدیر، گفتند: پیامبر اکرم(ص) جمیع مسلمانانی که در حال بازگشت از حج بودند را در سرزمین غدیر نگاه داشت و اعلام خلافت علی(ع) کرد.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: علامه امینی(ره) علاوه بر شرح ماجرای غدیر، فضایل علی(ع) را نیز در این کتاب منعکس کرده اند و این مرد بزرگ در تمام قرن ها دنبال شعرایی بوده که مورد قبول اهل سنت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: علامه امینی(ره) سپس تصمیم گرفت که کتاب الغدیر را محدود به شعراء نکند و براین اساس مجموع کتاب، سنت، تاریخ و ادب را مورد بحث قرار داد.

ایشان با بیان اینکه شعرای عرب درباره فضایل علی(ع) سخنان بسیاری دارند، گفتند:  «ابن ابی الحدید» از دانشمندان باانصاف اهل سنت است که شرحی نیز بر نهج البلاغه دارد؛ وی انصاف را درباره علی(ع) رعایت کرده و اشعاری گفته که شاید شیعه چنین اشعاری نگفته باشد.

معظم له افزودند: ابن ابی الحدید در بخشی از اشعار خود خطاب به برق آسمان می گوید «اگر به نجف آمدی بگو، آیا میدانی چه کسی در این سرزمین به ودیعت نهاده شده؟؛ موسی بن عمران، عیسی بن مریم، پیغمبر اسلام، جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و فرشتگان مقدس همه اینجا هستند و برای کسانی که چشم بصیرت دارند نور خدا در این سرزمین در گردش است.»

این مرجع تقلید تصریح کردند: همچنین ابن ابی الحدید در بخش دیگری از این اشعار خود خطاب به علی(ع) می گوید «ای کسی که در قلعه خیبر را به تنهایی درآوردی؛  دری که چهل نفر قادر به تکان دادن آن نبودند؛ اگر تو موجود عالم امکان نبودی من می گفتم ارواح را در اجساد تو قرار داده و تو روح ها را از جسم ها برمیکنی؛ تو روز قیامت شفاعت کننده همه خواهی بود و من یقین دارم مهدی آخرالزمان(عج) که از شماست خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد می کند».

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha