پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه جوانان باید نسبت به انتخاب دوست سختگیر باشند، ابراز داشتند: جوانان به آسانی برای خود، دوست انتخاب نکنند چرا که دوست می تواند انسان را بهشتی یا جهنمی کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه جمعه در بیست و پنجمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه در اسلام دو نوع برادری عام و خاص وجود دارد، اظهار داشتند: در برادری عام، همه مومنان از هر نژاد، ملیت، سن و جایگاه علمی برادر یکدیگر هستند؛ همه مومنان در نماز جماعت و زیارت خانه خدا در کنار یکدیگر هستند که از مصادیق برادری عام است.  

ایشان با بیان اینکه در برادری خاص، دو مومن مسلمان رابطه نزدیک تری از برادری عام پیدا می کنند، تصریح کردند: در صدر اسلام، پیامبراکرم(ص) میان مسلمانان از انصار و مهاجر برادری خاص ایجاد می کردند.

معظم له افزودند: در روایات شیعه و سنی اشاره شده «پیامبراکرم(ص) برای امیرالمومنین(ع) برادری را انتخاب نکرد؛ حضرت علی(ع) به ایشان گفتند شما برای همه برادر قرار دادید غیر از من؛ که رسول خدا فرمود تو برادر من هستی و من عقد اخوت با تو می بندم».

این مرجع تقلید افزودند: از افتخارات بزرگ علی(ع) این است که پیمان برادری خاص با پیامبر اکرم(ص) داشت.    

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به بیان حدیثی از امام صادق(ع) درباره انتخاب دوست و برادری خاص پرداختند و اظهار داشتند: صادق آل محمد(ع) می فرماید «دوستی جز با حدود و مراعات حقوقش امکان پذیر نیست؛ پس کسی که این حدود یا بخشی از آن در او باشد، او را دوست بدان و کسی که هیچ یک از این شرایط در او نیست، چیزی از دوستی در او نیست».

ایشان با اشاره به شرط نخست دوستی از منظر رئیس مذهب شیعه، گفتند: «ظاهر و باطن دوست باید با انسان یکی باشد»؛ برخی افراد در ظاهر به ابراز محبت می پردازند اما در باطن هیچ ارادتی نسبت به دوست خود ندارند.     

معظم له افزودند: دومین شرط دوستی این است که که زینت و آبروی انسان را زینت و آبروی خود بداند و عیب و زشتی او را عیب و زشتی خود ببیند.

این مرجع تقلید به سومین شرط دوستی اشاره داشتند و گفتند: مقام و مال نباید وضع دوست را نسبت به انسان تغییر دهد؛ بعضی افراد تا به مقام و مالی دست پیدا می کنند خود را به عالم دیگری می زنند و بیگانه از دوستان و برادران خود می شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به چهارمین شرط دوستی، بیان داشتند: دوست آنچه را که در قدرت دارد، نباید از انسان مضایقه کند؛ برخی افراد تا گره ای به کار دوستان خود میافتد، تمایلی برای کمک به وی نشان نمی دهند.

ایشان به پنجمین شرط دوستی از منظر امام صادق(ع) اشاره داشتند و گفتند: دوست نباید انسان را در هنگام پشت کردن دنیا رها کند و او را تنها بگذارد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه جوانان باید نسبت به انتخاب دوست سختگیر باشند، ابراز داشتند: جوانان به آسانی برای خود، دوست انتخاب نکنند چرا که دوست می تواند انسان را بهشتی یا جهنمی کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه در پایان بر لزوم سنجش افراد برای انتخاب دوستی تاکید کردند و گفتند: دوست می تواند هم به انسان آبرو و ایمان ببخشد و هم حیثیت و دیانت را برباد دهد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha