پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه اولیای دم می توانند قاتل را قصاص یا با کفالت آزاد کنند، گفتند: بنده به مسئولان هم این مسئله را گفتم و امیدوارم اصلاح شده باشد؛ نباید قاتل عمد را علاوه بر قصاص، چند سال زندانی کرد چرا که این کار اسراف در قتل است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه یکشنبه در بیست و هفتمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با یادآوری اینکه اسراف زیاده روی در کیفیت و تبذیر زیاده روی در کمیت است، اظهار داشتند: اسراف در استعمالات قرآنی منحصر به مواد غذایی نیست و هرگونه زیاده روی در هر مسئله ای مصداق اسراف است.    

ایشان با اشاره به آیه 33 سوره اسراء مبنی بر اینکه «اولیای دم حق قصاص قاتل مظلوم را دارند اما در قتل اسراف نکنند»، تصریح کردند: اسراف در قتل و قصاص به گونه های مختلفی است؛ افرادی در زمان جاهلیت بودند که می گفتند در برابر یک نفر کشته شده از قبیله ما، ده نفر از قبلیه مقابل را خواهیم کشت و این مصداق اسراف در قتل است.

*مجازات بیش از حد قاتل، حرام قطعی است    

معظم له با تاکید بر اینکه گاهی قاتل را بیش از حد لازم مجازات می کنند، ابراز داشتند:  کسی که مرتکب قتل عمد می شود در دادگاه محکوم به قصاص می شود اما گاهی اولیای دم می گویند این قاتل در زندان بماند و بعد قصاص می کنیم؛ گاهی مشاهده شده افرادی از پنج تا بیش از ده سال به دلیل لجاجت اولیای دم در زندان مانده اند که این اقدام حرام قطعی می باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اولیای دم می توانند قاتل را قصاص یا با کفالت آزاد کنند، اظهار داشتند: بنده به مسئولان هم این مسئله را گفتم و امیدوارم اصلاح شده باشد؛ نباید قاتل عمد را علاوه بر قصاص، چند سال زندانی کرد چرا که این کار اسراف در قتل است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تاکیدات امیرالمومنین(ع) درباره ابن ملجم مرادی، گفتند: حضرت علی(ع) درباره قاتل خود که بزرگ ترین مرد عالم انسانیت را بعد از نبی مکرم اسلام به شهادت رساند دستور می دهد «اگر من زنده ماندم می دانم چه کنم(یعنی عفو می کنم) اما اگر زنده نماندم شما یک ضربه بیشتر به او نزنید و غذای متعارف به او بدهید و بعد از قصاص مبادا بدن او را آتش بزنید یا مثله کنید؛ علی(ع) حتی اسراف را درباره ابن ملجم مرادی اجازه نمی دهد.

ایشان با اشاره به آیه 83 سوره یونس مبنی بر اینکه«فرعون برتری جوئی (و طغيان) در زمين داشت، و از اسرافكاران بود»، ابراز داشتند: اسراف معنای وسیعی دارد و یکی از شاخه های آن، ظلم وبیدادگری است.

معظم له با بیان اینکه اسراف حتی در پخش اذان مساجد مطرح است، گفتند: اذان مسجد باید به صورت معتدل پخش شود؛ همچنین برنامه های مساجد باید در داخل مساجد باشد و برای بیرون، برنامه های دیگری نباشد چرا که شاید در منازل اطراف، بیماران و اشخاصی باشند که نیاز به استراحت دارند و نباید مزاحمت ایجاد کرد.

این مرجع تقلید افزودند: پخش صدای اذان در بیرون از مساجد استثنا است چرا که اعلام ورود وقت نماز می باشد و عمومیت دارد اما پخش برنامه های دیگر در خارج از مسجد، اسراف است.

*برخی تبلیغات انتخابات سبب بدبینی مردم می شود   

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اسراف هایی که در برنامه های تبلیغاتی انتخابات صورت می گیرد، ابراز داشتند: برخی افراد هزینه های زیادی می کنند و مردم می گویند این چه گوهر گران بهایی است که برای آن هزینه های زیادی می کنند و احتمالا ابزار درآمد است.

ایشان با تاکید بر اینکه هزینه کردن بیش از حد در تبلیغات انتخابات سبب بدبینی می شود، گفتند: کاندیداها برای معرفی خود در حد معقول تبلیغ کنند و اضافه بر آن اسراف است.

معظم له با اشاره به اینکه اسراف سبب جهنمی شدن افراد می شود، افزودند: همچنین گاهی از کسی انتقادی می شود که پاسخ فرد مقابل به منتقد نباید بیش از حد لازم باشد چرا که حتی این پاسخ اضافه هم اسراف است.

*جلوگیری از اسراف، اصل مهم اقتصاد مقاومتی است

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه تقویت تولید ملی و جلوگیری از خروج ارز یکی از موارد اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشتند: جلوگیری از اسراف و تبذیر در همه امور یکی دیگر از اصول مهم اقتصاد مقاومتی است.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: باید در حد نیاز از مواهب طبیعی بهره ببریم و  متهم به اسراف نشویم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین به احداث برخی ساختمان های ده طبقه و خاص در بعضی شهرهای کشور به عنوان مصداق اسراف اشاره داشتند و گفتند: برخی از ثروتمندان غربی به خصوص آمریکایی ها که خون از ملت های دیگر بهره می گیرند، هواپیماهای دارای استخر دارند.

ایشان در پایان با تاکید بر اینکه اسراف بلای جان دنیای امروز است، ابراز داشتند:  هرگونه جامعه ای که اسراف داشته باشد، مرتکب اشتباه بزرگی شده چرا که سرانجام این مسئله، ذلت، خفت، گاهی جنگ و قیام های افراد محروم در مقابل افراد مستکبر است.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha