یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه حضور در روز قدس دفاع از جهان اسلام است، گفتند: این راهپیمایی شاید در نظر برخی افراد ساده باشد اما در جهان بازتاب و انعکاس فوق العاده دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در بیست و چهارمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، بر لزوم حضور ملت عزیز ایران به خصوص جوانان به راهپیمایی روز قدس تاکید کردند و گفتند: امسال باید بیش از هرسال به روز قدس اهمیت داد چرا که اگر به جهان اسلام به خصوص وضعیت سوریه، عراق و یمن نگاه کنیم متوجه خواهیم شد پشتیبان درجه نخست این تخریب ها اسرائیل است. 

ایشان با تاکید بر اینکه اسرائیل به داعش کمک می کند، تصریح کردند: یکی از سران رژیم صهیونیستی اذعان می کرد که دلیلی ندارد با داعش مخالفت کنیم چرا که مسلمانان به جان یکدیگر میافتند و خود را نابود می کنند و ما نیز در حاشیه امن قرار خواهیم گرفت.

معظم له بر لزوم عقلانیت و دشمن شناسی تاکید کردند و افزودند: با توجه شرایط روز، ما باید عاقل باشیم و دست در دست یکدیگر داده و دشمن اصلی را بشناسیم و در روز قدس خود را نشان دهیم.

*روز قدس جناحی نیست   

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه اگر انسان به قصد قربت در راهپیمایی شرکت کند، عبادت محسوب می شود، تصریح کردند: این حضور، ارتباطی به جناح خاص و اینکه چه کسی وزیر،وکیل و رئیس جمهوری است، ندارد.

*حضور در روز قدس دفاع از جهان اسلام است

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: حضور در روز قدس دفاع از جهان اسلام است و این راهپیمایی شاید در نظر برخی افراد ساده باشد اما در جهان بازتاب و انعکاس فوق العاده دارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کردند: ان شالله ملت روزه دار ایران در راهیپمایی شرکت خواهند کرد و ثواب این حضور، به ذخایر روز جزای آنها اضافه خواهد شد.

*وظیفه انسان نسبت به محیط زیست

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه مبحث بخش های اخلاقی به تبیین اخلاق نسبت به طبیعت و جهان آفرینش پرداختند و اظهار داشتند: از نظر اسلام، انسان نسبت به محیط زیست مسئولیت دارد؛ برخی از عوامل محیط زیست سبب حیات بشر است؛ نور آفتاب، آب باران، جنگل ها، مواد مفید زمین و منابع زیرزمینی از عوامل حیاتی انسان هستند.

*لزوم پرهیز خودخواهی نسبت به محیط زیست

ایشان با اشاره به اینکه برخی منابع طبیعت نظیر نور آفتاب تجدیدپذیر است، تصریح کردند: عواملی نظیر منابع زیرزمینی و قدرت رویش خاک تجدیدناپذیر هستند و بر این اساس درست نیست که منابع زیرزمینی و جنگل ها را فقط برای خود بدانیم.

معظم له افزودند: فرزندان ما هم فردا می خواهند زندگی کنند و نیاز به طبیعت دارند؛ این خودخواهی عجیبی است که بگوییم همه طبیعت فقط برای ما است و آیندگان از آن سهمی ندارند و هربلایی که بر سر آنها بیاید به ما ارتباطی ندارد.

این مرجع تقلید یادآور شدند: مطابق دستورات متعدد اسلام در برابر محیط زیست و جهان آفرینش وظیفه و مسئولیت داریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه 56 سوره اعراف «وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا»، گفتند: قرآن در این آیه تاکید می کند که انسان بر روی زمین فساد نکند؛ فساد در زمین به دو معنا می باشد؛ نوع نخست مربوط به فساد گسترده در جامعه اسلامی است که غالبا عنوان مفسد فی الارض به افراد مفسد اطلاق می شود.

ایشان تصریح کردند: کسانی که به طور گسترده سبب ایجاد مراکز فساد برای انحراف جوانان، توزیع مواد مخدر و انحراف در دین می شوند و عرفان های کاذب درست می کنند که فضای جامعه اسلامی را آلوده کنند مفسد فی الارض هستند.  

معظم له افزودند: همچنین کسی که به ایجاد شبکه های اجتماعی فاسد و مفسد بپردازد و تعداد زیادی از خانوارها را متلاشی کند، عنوان «مفسد فی الارض» به او اطلاق می شود چرا که جامعه را فاسد کرده است.

*تخریب محیط زیست افساد فی الارض است  

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه معنای دیگری نیز برای مفسد فی الارض می توان بیان کرد، تصریح کردند: ویرانی جنگل ها، تخریب خاک و هوا و استفاده بیش از حد از منابع طبیعی نوعی افساد فی الارض است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تاکید قرآن مجید مبنی بر اینکه «بعد از آنکه خداوند زمین را اصلاح کرده و در اختیار شما گذاشته است، فساد نکنید»؛ ابراز داشتند: ما نسبت به محیط زیست وظیفه داریم و باید به مسئولیت های خود در مقابل طبیعت عمل کنیم.

ایشان با بیان اینکه گاهی افساد فی الارض و تخریب زمین شامل انسان های عصر حاضر نیز می شود، گفتند: هنگامی که جنگل ها تخریب شود، مانعی برای حرکت سیلاب ها وجود نخواهد داشت و بر این اساس منازل و زندگی اشخاص از بین می رود.

معظم له افزودند: همچنین هنگامی که هوا آلوده می شود، جان افرادی که دچار بیماری هستند، با این هوای مسموم به خطر میافتد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه استفاده از مواهب طبیعی و خدادادی باید روی حساب و کتاب باشد، تصریح کردند: هرگونه استفاده غیرمعقول سبب تخریب طبیعت و محیط زیست می شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کردند: در این زمینه سخن بسیار است چرا که متاسفانه بسیاری از افراد به اخلاق در برابر محیط زیست بی اعتنا هستند و نمی دانند یک وظیفه اسلامی است.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha