پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دعای روز بیست و سوم ماه رمضان

حوزه / انسان طبیعتا و معمولا عیب دارد، خطاها و اشتباهات هم عیوبند، دروغگویی، غیبت، تهمت و غیره عیوب بسیار بزرگی هستند،اسلام دستور پوشاندن عیوب را داده است، چون اگر عیوب فاش شود، خود مولد عیوب دیگر می شود.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» درادامه شرح دعا های روزانه ماه مبارک رمضان به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی رسولی جویباری  شرح دعای روز بیست و سوم را منتشر می کند .

 اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.

خدایا در این روز(ماه) مرا از گناهان پاکیزه گردان، و از هر عیب و نقصی پاک ساز، و با تقوای دل قلبم را امتحان کن( در امتحان تقوای قلب به من بده)، ای خدایی که گناهان و لغزش ها را اقاله کرده و می بخشی.

 اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ- شستشوی گناهان

آیا گناه قابل شستشو است؟

 گناه نافرمانی خداست و دارای دو نوع می باشد: صغیره، کبیره؛ اگر بر صغیره ها اصرار شود کبیره می شوند.

گناه کبیره با توبه و غیره شستشو می شود و الا عذاب به دنبال دارد ولی صغیره ها، چون بی توجهی است، تعمدی در کار نیست، خدا می بخشد. إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا، نساء/31؛ اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می شوید، پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می پوشانم و شما را در جایگاه خوبی وارد می سازم.

البته شرط دارد: بشرطی که انسان اهل گناه، فسق و فجور نباشد، صغیره ها را می بخشد.

خدا غفار و غفور است و همه گناهان را می بخشد. قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ ... إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا، زمر/53؛ اگرشرایط فراهم باشد و توبه صورت بگیرد کبیره ها را هم می بخشد، الا یک گناه وآن گناه شرک است. إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ  وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا، نساء/48؛ خداوند هرگز شرک را نمی بخشد و کمتر از شرک را برای هرکس که بخواهد و شایسته بداند می بخشد و آن کس که برای خدا شریکی قرار دهد، گناه بزرگی مرتکب شده است.

إنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ، مائده/72؛ هرکس برای خدا شریک قرار دهد، خداوند بهشت را بر او حرام کرده و پایگاه او جهنم است.

پس خدایا ما را شستشو بده تا به درجات عالی معنوی برسیم.

وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ – تطهیر و پاکسازی قلوب

انسان طبیعتا و معمولا عیب دارد، خطاها و اشتباهات هم عیوبند، دروغگویی، غیبت، تهمت و غیره عیوب بسیار بزرگی هستند.

اسلام دستور پوشاندن عیوب داده است، چون اگر عیوب فاش شود، خود مولد عیوب دیگر می شود.

 دو اثرفاش شدن اشتباه و خطای افراد    

* آبرویش می رود، شخصیتش خورد می شود، اعتماد مردم سلب می شود و امکان دارد به همین خاطر دست به کارها و اشتباهات دیگر بزند و غیره.

 * به علت اعتماد مردم احتمال دارد عیب او، حسن و خوب تلقی شود و اشاعه پیدا کند.

پس اجازه فاش کردن عیوب دیگران را نداریم.

هرکس آنقدر عیوب دارد که اگر به خودش بپردازد، دیگر فرصت پرداختن به دیگری را ندارد.

در صورت مشاهده خطای دیگران، باید خصوصی به خود شخص گفت تا اصلاح کند.

مچ گیری وآبرو ریزی ممنوع

دقت کنید خدا ستارالعیوب است، چرا ما نباشیم؛ اگر ما عیب پوشی کنیم، خدا هم عیوب ما را می پوشاند.

وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ – آزمایش با تقوای دل

وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ، حج/32؛

مقام تقوا بالاترین مقام است. إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ، قمر/54، إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ، ذاریات/14، إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا، نبأ/31، پرهیزگاران را رستگاری است.

لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ، آل عمران/15

خدایا ما را به مصادیق تقوا امتحان کن، و اموری که پیش می آید، تقوا را در من پیروز کن، مرا مقام تقوا عنایت کن، اگر تقوا بیاید، یجعل لهُ مخرجاً

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha