یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دریس

حوزه/ مدیر امور استان های ستاد اقامه نماز کشور، حیاتی شمردن این فریضه الهی را مهمترین اقدام برای فراگیر کردن فرهنگ نماز دانست.

مسعود دریس در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» گفت: رویارویی با برخی از پرسش ها می تواند مسیر زندگی ما را تغییر داده و موجبات رشد و تعالی درجات مادی و معنوی، دنیوی و اخروی و فردی و اجتماعی ما گردد.
وی افزود: در اهمیت نماز و جایگاه بلند مرتبه این فریضه عظیم و همچنین همگانی شدن آن در دین مبین اسلام، همین بس که یک ششم آیات قرآن مجید در مورد نماز بوده و این فریضه الهی ستون دین و اولین پرسش روز قیامت خواهد بود که قبولی سایر اعمال ما در گرو قبولی نماز بر شمرده شده است.
مدیر امور استان های ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد: حج با آن همه عظمت و بزرگی در کل عمر یک بار بر انسان واجب می گردد آنهم بر مستطیع؛ روزه با این همه تاکید بلیغ و جایگاه رفیعی که در دین دارد؛ ولی در طول سال یکبار آنهم بر مستطیع با شرایط خاص واجب می شود؛ ولی نماز هر روز و روزانه پنج مرتبه تکرار می شود؛ ضمن اینکه به ما نگفته اند حی علی الجهاد یا حی علی الصوم ولی بارها تکرار کرده اند حی علی الصلاه.
دریس خاطرنشان ساخت:‌ انسان با توجه به خلیفة الله بودن از توانمندی ها و استعدادهای بی نظیری برخوردار است که در صورت بهره مندی از آن می تواند به مقامات عالیه بسیاری دست یابد؛ لذا این توانایی در وجود انسان هست؛ ولی شکوفایی آن به عزم، اراده، انگیزه، میل، رغبت، شناخت صحیح، بصیرت و ... برای طی طریق نیازمند است.
وی ابراز داشت:‌ یکی از کلمات چالشی این پرسش که ممکن است برای ما سوال برانگیز بوده و ابهاماتی را برای ما ایجاد نماید، کلمه خدمت است؛ سوال و ابهام اول این است که به راستی اصلاً نماز به کمک، یاری و خدمت ما احتیاجی دارد؟ و آیا اساساً نماز قرار است به ما خدمتی کند و یا ما بایستی به نماز خدمت کنیم؟
مدیر امور استان های ستاد اقامه نماز کشور افزود: سوال بعد اینکه ما چگونه و بر اساس چه مبنایی بایستی به همگانی شدن این فریضه خدمت کنیم؟ ابتدا، باید عمیقاً دانست که خدمت به همگانی شدن نماز، خدمت به همه ی خوبی هاست؛ تمام خوبی ها و زیبایی ها در گرو همگانی شدن نماز در جامعه است.
این فعال نماز کشور تصریح کرد: اگر فقط همین فریضه در میان افراد یک جامعه مهم و محترم شمارده شود، توانایی رساندن آن جامعه به فلاح و صلاح را در خود دارد؛ زیرا تمام کارهای ما تابعی از نماز ماست و اگر نماز اصلاح شود، تمام امور دیگر ما به خودی خود اصلاح می گردد.
وی گفت: امروز انسان و انسانیت به شدت بر اثر افزایش آسیب های اجتماعی تحت فشار بوده و شاهد گسترش روز افزون استرس، اضطراب، جرائم علیه بشریت، نسل کشی، فرو پاشی بنیان خانواده و هزاران عامل دیگر در بروز آلام بشری و انحطاط جوامع انسانی هستیم.

مدیر امور استان های ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: از طرفی کارشناسان و خبرگان علوم اسلامی و انسانی و همچنین جامعه ی محترم پزشکی و متخصصان رشته های مختلف به این مطلب اذعان داشته و دارند که تنها نسخه شفابخش جهت برون رفت از این شرایط، اقامه نماز است و بر تاثیر ژرف و عمیق نماز بر سلامت جسمی، روحی و روانی افراد و کسب فضائل اخلاقی و افزایش سلامت روانی بهمراه بالا بردن انگیزه و میل به معنویت تاکید  دارند.
دریس بیان کرد: موثرترین راه برای کاهش آسیب های اجتماعی و خلاصی از این همه درد و رنج، رسیدن به ساحل آرامش و نشاط واقعی فقط در گرو اقامه نماز می باشد؛ نسخه های زیادی توسط مکاتب مادی و الحادی برای آرامش بشر تجربه شده است؛ ولی هیچکدام نتیجه ای غیر از آنچه امروز شاهد آن بوده ایم نداشته و بشریت امروز می بایستی با بلوغ و نبوغ تاریخی و رشد فزاینده ی علم و تکنولوژی به حقیقی ترین نسخه ای که از جانب خالق هستی و پدید آورنده ی جهان است روی آورده و با عمل کردن به آن نسخه از بن بست فراروی خود خارج شود.
وی گفت: در واقع خدمت به همگانی کردن فرهنگ نماز بزرگترین و موثرترین خدمت به انسانیت است؛ امروزه برترین خدمت به خلق خدمت به نماز است.
مدیر امور استان های ستاد اقامه نماز کشور در خصوص اقدامات عملی در این حوزه تصریح کرد: اولین و اساسی ترین اقدام عملی همه ما می تواند مهم و حیاتی شمردن نماز باشد؛ اگر همه ی ما به اهمیت و ضرورت اقامه ی این فریضه بر اساس آنچه گذشت پی برده؛ خود را در شمار اقامه کنندگان بدانیم و با اقامه ی نماز سه وعده آنهم به جماعت و حتی الامکان در مسجد بپردازیم، این خود بزرگترین خدمت به همگانی شدن نماز به حساب می آید.

دریس خاطرنشان کرد: در این صورت ما به یکی از مبلغین و مروجین فرهنگ نورانی نماز تبدیل گشته و با عمل خود و اقدام به موقع و باحضور فعال و موثر خود در وقت نماز، اولین قدم و مهمترین قدم در خدمت به موثرترین و کارآمدترین فریضه الهی یعنی نماز را برداشته ایم.
وی گفت: حال نوبت به گام بعدی می رسد؛ همه ما انسان ها بر اساس فطرت به  تذکر و یادآوری خوبی ها نیازمندیم، متاسفانه خیلی از افراد جامعه بر اثر عوامل گوناگون دچار غفلت گشته و از عوامل بیداری که در رأس آن نماز است، فاصله گرفته و شاهد سستی، سهل انگاری، تنبلی آنان نسبت به اقامه این فریضه الهی هستیم.
این فعال نماز کشور بیان کرد: در گام دوم برای خدمت به همگانی شدن نماز کافیست که آثار واقعی و نتایج حاصله از نماز و تأثیر اقامه آن بر زندگی فردی و اجتماعی را برای آنان (کسانی که با ما در ارتباط هستند) با زبان شیوا و بیان رسا اعلام کنیم تا باعث تشویق و ترغیب آنان به اقامه نماز شود.

این کارشناس و نویسنده مباحث مذهبی تصریح کرد: باید این نکته مورد تاکید واقع شود که مراحل خدمت را بایستی به ترتیب اولویت انجام داد و پس از اینکه خود نماز را به خوبی اقامه نموده و از آثار آن منتفع گشته؛ سپس به بیان آثار آن و دعوت دیگران بپردازیم.
وی سومین خدمت به همگانی شدن نماز را خدمت به عواملی دانست که سبب تسهیل دسترسی همگانی به نماز می شوند و گفت:‌ هر کس به میزان توان، استعداد، خلاقیت، ابتکار و تجربه هایی موفق می تواند به این مهم خدمت نماید، که شامل ساخت مسجد و نماز خانه، خرید و فرش و تجهیز نماز خانه ها و مساجد، خرید هدیه جهت تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان، کمک به جشن تکلیف، خرید و تجهیز کتابخانه ها به برکت نماز، خرید چادر نماز، مهر نماز، اقلام مورد نیاز، برگزاری نشست های علمی و فرهنگی جهت تبیین اهمیت نماز در محافل علمی و دانشگاهی، بردن دانش آموزان به اردوهای خاص با رویکرد اقامه نماز، اختصاص بهترین مکان برای اقامه نماز در محیط های کاری و هزاران کار دیگری که به تسهیل دسترسی همگان جهت اقامه نماز می گردد.
دریس در پایان بیان کرد: اقامه حق و مبارزه با باطل، اقامه نور و از بین برداشتن ظلمت، اقامه جامعه توحیدی و از میان رفتن جامعه مشرک فقط و فقط با همگانی شدن فرهنگ نورانی نماز و اقامه واقعی آن در جامعه می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha