جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بیکاری

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه ، حل معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را منوط به یک برنامه ریزی منسجم و عزم و اراده ملی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی کاظمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر آمارهای نگران کننده ای از بیکاری تحصیل کردگان دانشگاهی در رسانه ها منتشر می شود که باید مسئولان و دولتمردان برای رفع این معضل اقدام و فکر جدی کنند.

وی افزود: یکی از ایراداتی که در کشور ما وجود دارد این است که معمولاً دولت ها نگاه مقطعی به این قبیل موضوعات دارند و می خواهند که در کوتاه مدت به حداقل انتظارات در این باره در بازه زمانی سه چهار ساله خود پاسخ دهند و حال آن که حل مشکل عمیق بیکاری در ایران نیازمند یک راهبرد درازمدت و البته عزم و اراده ملی در سطح همه نهادها و دستگاه های حاکمیتی، بخش خصوصی و توده مردم است.

این اقتصاددان حوزوی خاطرنشان کرد: از سویی در کشورهای دیگر ما مشاهده می کنیم که دانشگاه چسبیده به صنعت است و این دو مکمل هم می باشند و حال آن که در کشور ما چندان به این مهم توجه نشده است.

وی همچنین گفت: از دیگر سو در نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی یک نیازسنجی دقیق نداریم که به عنوان مثال در هر گرایش و رشته ای به چه میزان دانش آموخته نیازمند هستیم و چون این مساله کمتر وجود دارد، لذا در برخی رشته ها با انبوه فارغ التحصیلان بیکار و فاقد مهارت لازم مواجه هستیم.

حجت الاسلام  والمسلمین کاظمی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات جدی نیز از جایی شروع می شود که فارغ التحصیلان دانشگاهی ما به ویژه آن ها که مدارک بالاتری دارند، کمتر حاضر می شوند به شغل های معمولی رو بیاورند و لذا ناخواسته ما شاهد افزایش یک نوع بیکاری از این سنخ هستیم که تبعات خاص خود را هم در جامعه به همراه دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha