پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جمع پریشان دفتر دوم نقد کتاب

حوزه/ یکی از منابع مهم مکاسب شیخ و نیز جواهرالکلام، جامع المقاصد است. جامع المقاصد با گزیده گویی و عباراتی شیوا و موجز و با پرهیز از حشو و زواید، نکات گفتنی و مهم و لازم را مطرح می کند و مواضع مشکل و مبهم قواعد را توضیح داده و از هم می گشاید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب "جمع پریشان دفتر دوم نقد کتاب" اثر حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری حاوی 60 مقاله کوتاه و بلند، عمدتا در نقد و معرفی کتاب می باشد که طی 18 سال از سال 1381-1363 نگاشته شده و همگی پیش از این چاپ و منتشر شده اند.

ویژگی این دفتر برخلاف دفتر نخست این است که در موضوع واحد یعنی «نقد» است؛ برخی نقد تألیف، بعضی نقد ترجمه و پاره ای نقد تصحیح که شماری از آن کوتاه و اجمالی و بسیاری نیز بلند و تفصیلی هستند. تعدادی هم در حد نامه های مندرج در بخش های پایانی مجلات می باشد.

دفتر دوم در سه بخش سامان یافته که عبارتند از: بخش نخست «نقد و معرفی تفصیلی» که حاوی 30 مقاله است.

این بخش که عمدۀ صفحات کتاب را دربردارد، سه فصل را ارائه داده که عبارتند از: «نقد و معرفی تألیف»، «نقد و معرفی ترجمه» و «نقد و معرفی تصحیح».

بخش دوم «نقد و معرفی اجمالی» که 20 مقاله را در خود جای داده و بخش سوم «نامه ها» که 10 مقاله را ارائه می دهد.

در قسمتی از کتاب با موضوع «نقد و معرفی تألیف» دربارۀ کتاب جامع المقاصد شیخ علی بن حسین بن عبد العالی کَرکی عامِلی مشهور به محقق کرکی یا محقق ثانی آمده است: کسانی که با مکاسب شیخ انصاری سروکار دارند از میزان احترامی که شیخ برای نظریات محقق کرکی قائل است، مطلع اند. اساسا یکی از منابع مهم مکاسب شیخ و نیز جواهرالکلام، جامع المقاصد است. جامع المقاصد با گزیده گویی و عباراتی شیوا و موجز و با پرهیز از حشو و زواید، نکات گفتنی و مهم و لازم را مطرح می کند و مواضع مشکل و مبهم قواعد را توضیح داده و از هم می گشاید.

از مرحوم شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر نقل شده است: اگر فقیه برای استنباط فروع فقهی به جامع المقاصد و وسایل الشیعه و جواهر الکلام مراجعه کند از رجوع به دیگر کتاب ها بی نیاز است و از عهدۀ تفحّصِ واجب بر فقیه در یکایک مسایل فرعیه برآمده است.

همچنین از مرحوم سید محمد کاظم یزدی صاحب العروۀ الوثقی نقل شده که گفته اند: برای استنباط احکام، کافی است که مجتهد به جامع المقاصد و وسایل و مستند نراقی مراجعه کند.

کتاب "جمع پریشان دفتر دوم نقد کتاب" اثر حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری در 638 صفحه از سوی انتشارات نشر دانش حوزه منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، خیابان شهداء، میدان شهداء، مؤسسه بوستان کتاب مراجعه نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha