پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب "علوم و معارف اسلامی هسته ای و تمدن نوین اسلام شیعی"

حوزه/ کتاب "علوم و معارف اسلامی هسته ای و تمدن نوین اسلام شیعی" به قلم مجید محمودی به بررسی مباحثی از علوم فیزیک هسته ای، شیمی هسته ای و علوم اسلامی می پردازد.

به گزارش خبرگزاری  «حوزه»این کتاب در صدد است مستندات علوم فیزیک هسته ای و شیمی هسته ای را در قرآن، و روایات معصومین علیهم السلام به اثبات برساند.

برخی از عناوین کتاب عبارتند از: «تفسیر علمی قرآن»، «سخن امام صادق علیه السلام راجع به پیدایش جهان و خلقت ذرات»، «اشاره آیات قرآنی به جِرم ذره و اجرام کوچک تر از آن»، «سخن امام صادق علیه السلام در مورد بارهای متضاد الکتریکی و زوجیت ذرات»، «امام صادق علیه السلام و نور هندسی»، «دانه، هسته، باران و شفق در قرآن»، «نور شدید رعد و برق»، «انواع واکنش هسته ای»، «اشاره قرآن به رنگ سبز درختان که نقشی اساسی در فتوسنتز دارد»، «آشنایی با کمیت های نور».

در قسمتی از کتاب با عنوان «امام صادق علیه السلام و الکتریسیته و مغناطیس» آمده است: امام صادق علیه السلام به وجود قطب های متضاد درون اتم(بارهای الکتریکی مخالف و مزدوج درون اتم که قطب های متضاد الکتریکی و مغناطیسی را به وجود می آورند) اشاره نموده اند و آن ها را به وجود آورندۀ ذرّه (اتم) معرفی می نمایند. ذرات مزدوج نیز فقط اختلافشان در نوع بار الکتریکیشان است. امروزه هر یک از خصوصیاتی که امام صادق علیه السلام برای اتم و ذرات زیر اتمی معرفی کرده اند با نمادی عددی نمایش داده می شوند؛ همچون اعداد کوانتومی مغناطیسی و نیز عدد کوانتومی اسپین که مربوط به خواص بارهای الکتریکی ذرات هستند.

نویسنده در جای دیگر و با موضوع ««سخن امام صادق علیه السلام دربارۀ نور، حرکت و جنس مواد تشکیل دهندۀ ستارگان» با ذکر روایتی می نویسد: جابر بن حیان از امام صادق(علیه السلام) پرسیده است؛ شکل ستارگان در فضا چگونه است؟ امام صادق علیه السلام جواب دادند: بعضی از ستارگان اجرام جامد هستند (سیارات)؛ و بعضی از اجرام مایع می باشند(بعضی از اقمار سیارات)؛ و بعضی دیگر از ستارگان آسمان از ابخره (گاز) به وجود آمده اند. جابر بن حیان پرسید: چگونه می توان قبول کرد که ستارگان آسمان از ابخره (گاز) باشند و آیا ممکن است که بخار این طور که ما هنگام شب ستارگان را می بینیم دارای درخشندگی باشد؟ امام فرمود: تمام ستارگان از ابخره(گاز) تشکیل نشده اند ولی ستارگانی که از ابخره تشکیل گردیده اند، گرم هستند و گرمای زیاد سبب درخشندگی ستاره می شود، همان طور که گرمای زیاد سبب درخشندگی خورشید می گردد.

کتاب "علوم و معارف اسلامی هسته ای و تمدن نوین اسلام شیعی" به قلم مجید محمودی، در 88 صفحه و با قیمت 7000 تومان منتشر شده است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha