سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
بازگشت آزادگان

حوزه/ رئیس سازمان بسیج روحانیون و طلاب کشور، گفت: اسطوره های ایستادگی و مقاومت ملت ایران، آزادگانی هستند که با وجود شکنجه های طولانی دشمن، ذره ای از اراده شان برای ایستادگی بر سر آرمان های شان، کم نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی‌ شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک فرا رسیدن 26 مردادماه، سالروز بازگشت سرافرازانه آزادگان در سال 69 به میهن اسلامی، اظهار داشت: آزادگان نقشی اساسی در سربلندی نظام پُر افتخار جمهوری اسلامی ایران و 8 سال جنگ تحمیلی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: درست است که در دوران دفاع مقدس عده ای به عالی ترین مقام که شهادت باشد نائل شدند و عده ای نیز به مقام جانبازی رسیدند که باید احترام و عزت این افراد را همواره مدنظر داشت؛ اما عده ای از رزمندگان نیز با وجود آن که اسیر دست دشمن شدند، فداکارانه و مقاوم، بر سر آرمان های خود ایستادند و امروز ما از این عزیزان، به عنوان آزادمردان و آزادگان یاد می کنیم.

*آزادگان، اسطوره های ایستادگی و مقاومت

رئیس سازمان بسیج روحانیون و طلاب کشور، در خصوص شأن و منزلت آزادگان تأکید کرد: اسطوره های ایستادگی و مقاومت ملت ایران، آزادگانی بودند که سالیان طولانی در زندان رژیم بعث عراق، متحمل سختی ها و مشقت های فراوان شدند، اما ذره ای از اراده شان برای ایستادگی بر سر آرمان های شان، کم نشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین آزادگانی که در دوران رژیم شاه، در زندان های پهلوی و ساواک، برای تحقق نظام جمهوری اسلامی ایران مشقت های فراوان و رنج های بسیاری دیدند، همواره باید مورد احترام بوده و به فداکاری و مقاومت آنان ارج نهاد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی شاهرودی، تأکید کرد: آزادگان سرافراز ایران اسلامی، چه آزادگان هشت سال دفاع مقدس که سالیان طولانی اسیر دست رژیم بعث عراق بودند اما فداکارانه و صبورانه، مقاومت و ایستادگی کردند و همین طور آزادگان سال های مبارزه با رژیم شاه که دچار سختی های فراوانی در راه تحقق نظام جمهوری اسلامی شدند، همه عصاره فضائل ملت سربلند ایران هستند و نشان دادند که ملت ایران، برای تحقق آرمان های بلند خود، حاضر به هر نوع فداکاری است.

*روحانیت همواره پیشتاز حرکت های انقلابی است

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نقش روحانیت در تمام صحنه های هشت سال دفاع مقدس برجسته و قابل توجه است، گفت: روحانیت همیشه پیشتاز حرکت های جهادی و انقلابی ملت ایران بود و در کنار اقشار مختلف مردم، به دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی پرداخته است.

*مرحوم ابوترابی نمونه بارز روحانیون محبوب آزادگان بود

رئیس سازمان بسیج روحانیون و طلاب کشور، افزود: در بخش آزادگان نیز حضور روحانیت بسیار قابل توجه و چشمگیر است، و آنان به عنوان قوت قلب و مایه آرامش و اطمینان خاطر، در کنار سایر رزمندگان در بند دشمن بودند؛ نمونه بارز این روحانیون، سید آزادگان مرحوم حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی بود که با اقدامات و رفتار خود، محبوب دل سایر آزادگان بود.

وی اضافه کرد: مرحوم ابوترابی با وجود تحمل خاص رنج و سختی های دوران اسارت، ملجأ و پناهگاهی برای سایر آزادگان در بند دشمن بود و رژیم بعث عراق نیز با توجه به همین ویژگی های این سید بزرگوار، ایشان را بیشتر تحت فشار قرار می داد و شکنجه می کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی شاهرودی با تأکید بر این که باید قدر آزادگانی که در حقیقت اسطورهای تاریخ ساز ایران هستند را بدانیم، گفت: مهمترین عاملی که باعث می شد، آزادگان عزیز و فداکارمان، تحمل شدائد و سختی های دوران اسارت را داشته باشند، وجود روح ایمان و معنویت در درون آنان بود.

*اقتدای آزادگان به حضرت زینب(س) بود

وی افزود: آزادگان ما در دوران سخت شکنجه و اسارت، به حضرت زینب(سلام الله علیها) اقتدا کرده و مصیبت های بزرگ بانوی اسلام را در خاطر می پروراندند که بعد از اسارت و سختی های بعد از واقعه روز عاشورا، فرمودند: «ما رایت الا جمیلا» / «جز زیبا چیزی ندیدم».

رئیس سازمان بسیج روحانیون و طلاب کشور، اضافه کرد: آزادگان با اتکاء به خداوند متعال ایستادگی کردند و اگر نبود روح ایمان و معنویت این رزمندگان در بند دشمن، قطعا با فشارهای حداقلی دست از آرمان های خود می کشیدند، اما دیدیم که ایستادگی کردند و این نشان از معنویتی بود که در راه آرمان های والای خود داشتند؛ بر این اعتقاد بودند که اگر در راه شکنجه دشمن، به شهادت هم برسند، به سعادت ابدی دست یافته اند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که مردم و مسئولان باید قدردان زحمات و فداکاری های همه رزمندگان و به ویژه آزادگان سرافراز میهن باشند، گفت: در تمام کشورهای دنیا، قدر و منزلت کسانی که برای استقلال آن کشور جانفشانی کرده و متحمل سختی شده اند، به صورت بسیار ویژه ای حفظ شده و به آن توجه می شود؛ و طبعا ملت ایران نیز قدر آزادگان سرافراز خود را که در راه استقلال و امنیت این کشور متحمل زحمت و سختی شدند، می دانند و آنان را مثل همیشه تکریم می کنند.

*آزادگان الگوهای همیشه جاویدان تاریخ ایران

حجت الاسلام و المسلمین محمدی شاهرودی در پایان سخنان خود گفت: مسئولین کشور نیز باید آزادگان سرافراز و عزیزی که برای استقامت و پافشاری بر آرمان های والای خود در راه میهن اسلامی، متحمل سختی ها و شکنجه های دوران اسارت شدند را، بیش از پیش مورد توجه قرار دهند و بدانند که حرکت در مسیر تجلیل و ارج نهادن به آزادگان، هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری برای معرفی الگوهای همیشه جاویدان تاریخ ایران است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha