یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد

حوزه/ تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، گفت: گروهک تکفیری - تروریستی داعش، جلوه بریدن از ولایت و اصرار بر توحید خشک و غیر ولایی است که حاصل آن نیز، این بی رحمی ها و اوضاعی می شود که در دنیا بوجود آوردند و در نهایت بدنامی است که برای توحید ایجاد کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، یکشنبه شب، همزمان با شام میلاد امام هشتم شیعیان، در دیدار جمعی از طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه محمدیه تهران، ضمن تبریک میلاد ثامن الحجج امام رضا(ع)، اظهار داشت: امیدواریم به یُمن همزمانی ایام میلاد امام رضا(ع) و همچنین شروع دوره مقدمات شما طلاب جدیدالورود حوزه علمیه امام رضا(ع)، خداوند به شما و همین طور به ما توفیق دهد تا در مسیری که مورد رضایت خداوند باشد قدم برداشته و جزو محبین اهل بیت(ع)؛ به ویژه امام رضا(ع) باشیم.

*منزلتی بالاتر از احیای مکتب اهل بیت(ع) نیست

وی با تأکید بر قداست و اهمیت تحصیل علوم و معارف دینی، خطاب به طلاب جدیدالورود، گفت: شأن و منزلتی فراتر و بالاتر از آن نیست که در زمره احیاگران مکتب اهل بیت(ع) قلمداد شویم.

رئیس شورای حوزه ­ علمیه استان تهران، با اشاره به حدیث معروف سلسلة الذهب، خاطرنشان کرد: معروف است و شاید همه شنیده ایم که وقتی حضرت رضا(ع) از نیشابور به سمت مرو در حرکت بودند، در پاسخ به تقاضای حدود 400 نفر از اهل علم که از امام رضا(ع) تقاضا کردند، مطلب و نکته ای را بفرمایند تا از آن استفاده کنند، امام نیز حدیث قدسی سلسلة الذهب را بیان کردند؛ این حدیث قدسی که ارزش معنوی و تاریخی دارد، در یک جمله همه دین اسلام را مطرح می کند و پیشوای هشتم شیعیان نیز این حدیث را بسیار حکیمانه، عمیق و دقیق بیان کردند.

*حدیثی طلایی

وی با بیان این که به دو احتمال مختلف، حدیث سلسلة الذهب را یک حدیث طلایی می گویند، یادآور شد: این حدیث شریف به همه معصومین(ع) نسبت داده شده و برای مثال امام رضا(ع) در هنگامی که آن 400 نفر از اهل علم، در حال نوشتن سخنان حضرت بودند، فرمودند: من این حدیث را به نقل از پدر بزرگوارم امام کاظم(ع) و پدرم از پدر بزرگوارشان امام صادق(ع) و همین طور تا پیامبر(ص) نقل می کنند و پیامبر(ص) نیز از جبرئیل(ع) و او نیز از خداوند این حدیث را نقل می کند؛ شاید به همین جهت باشد که این حدیث را حدیثی طلایی گویند؛ چراکه از یک سلسله و زنجیره ای طلایی و نورانی نقل شده است.

استاد رشاد افزود: این حدیث اینگونه به دست ما رسیده و از این رو که یک حدیث قدسی است، وحی مستقیم است و وحی تشریعی نیست؛ به این معنی که با دیگر احادیثی که از خود معصومین(ع) نقل شده تفاوت دارد؛ چرا که منشأ این گونه احادیث، مستقیما الهی است.

*توحید با ولایت مقبول درگاه خداوند است

وی ادامه داد: امام رضا(ع) حدیث سلسلة الذهب را این گونه شروع کردند که "کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی" به این معنی که "کلمه «لا اله الا الله» حصار محکم من است هر کس آن را بگوید، داخل حصار من شده و هر کس داخل شود، از عذاب من در امان است"؛ واقعا هم این کلمه توحید اساس اسلام است. امام رضا(ع) بعد از گفتن جمله فوق از حدیث سلسلة الذهب به راه افتادند و بعد از چند قدم دوباره برگشتند و رو به آن 400 نفر از اهل علم اضافه کردند، "بشرطها و شروطها و انا من شروطها" به این معنی که "و امّا به شرطی و شروطی که من از شروطش هستم". فرمایش امام رضا(ع) به این معنی است که توحید در صورتی مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذیرش ولایت اهل بیت(ع) باشد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران افزود: اینکه این امام همام در ادامه حدیث سلسلة الذهب فرمودند من از شروط حدیث هستم، منظور من شخصی و من نوعی نیست؛ بلکه منظور نوع ولایی است؛ یعنی هر کس که دارای مقام ولایت است، شرط توحید است.

*ولایت، تجلی و تبلور توحید است

وی اضافه کرد: در واقع دو رکن دین و اسلام را حضرت امام رضا(ع) بیان کردند که حاوی همه چیز است؛ اول توحید و دوم ولایت؛ خداوند امان از عذاب را در گرو توحید اعلام کردند و حضرت کلام را تکمیل کردند و فرمودند این کلمه توحید قیدها و شروطی دارد و از جمله آن ولایت است و من از شرط های آن هستم. این یک مفهوم عمیقی را به ما القا می کند که باید مفصل راجع به آن بحث کرد.

استاد رشاد در ادامه سخنان خود با بیان این که توحید و ولایت دو رویه هم هستند، گفت: توحید از ولایت جدا نیست و ولایت از توحید جدا نیست، چرا که ولایت، تجلی و تبلور توحید است.

وی با بیان این که توحید یک امر انتزاعی و یا نظری محض نیست، گفت: منظور ما در این بحث از کلمه توحید، توحید فلسفی نیست که بگوییم با چندین برهان وجود واجب الوجوود را اثبات می کنیم؛ چرا که این توحید منظور ما نیست.

این استاد  حوزه علمیه افزود: منظور ما توحیدی است که تجلی و مجلا دارد؛ توحیدی که به ساحت انسان نزدیک می شود و انسان را جهت می دهد و هدایت می کند؛ توحیدی که الگوی حیات به انسان می دهد و اصولا توحید پیوند خورده به ولایت است؛ چه ولایت کلامی و عقیدتی و چه ولایت سیاسی و فقهی.

*توحید واقعی در سیمای ولایت ظهور می کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود یادآور شد: زمانی که مسلمانان قصد فتح ایران را داشتند، ابتدا با حکومت و امپراتوری قدرتمند آن روز ایران وارد گفت وگو شدند و در پاسخ به سخن پادشاه ایران که با غرور گفته بود چه می گویید، همین حدیث سلسلة الذهب را خوانده بودند که "کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی" و مثل این که معنی آن را هم گفته بودند؛ رستم فرخ زاد نائب السلطنة حکومت و سپهسالار کل سپاه ایران در زمان پادشاهی ساسانیان نیز در پاسخ به بیان این حدیث قدسی از سوی مسلمانان گفت، نمی شود، چرا که این حدیث یعنی ما نباشیم و نظام طبقاتی برچیده شود.

استاد رشاد اضافه کرد: در بیان حدیث سلسلة الذهب از سوی حضرت امام رضا(ع) هم این نکته فوق نهفته است و شاید یک کار روانی و قاعده خطابی به حکومت بود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که حضرت امام رضا(ع) می گویند که توحید در گرو شروطی است که مهمترین آن ولایت است، گفت: ولایت در حقیقت حیاتی کردن، زیستی کردن و عملی ساختن توحید است؛ البته توحید فلسفی مقوله ای است که اگر تفسیر نکنیم، یک مقوله فضایی و در خلأء هست، اما توحید آن گاه توحید است در قیافه و سیمای ولایت بروز کند. که این کلام بزرگوار برای طلاب معنا دار تر است.

*اساس مطالب حوزه، توحید است

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، خطاب به طلاب جدیدالورود حوزه گفت: ما به حوزه می آییم تا علم توحید بخوانیم و واقعا هم، مُر مطالب حوزه توحید است؛ اصلا مُر اسلام، هسته دین و کانون آن، توحید است، اما اگر توحید در ولایت و تبعیت از ولایت تجلی نکند، نه تنها فایده ندارد، بلکه انحراف است.

وی خاطرنشان کرد: این همه ادعیه را ببینید که تأکید می کند اطاعت از اهل بیت(ع) همان اطاعت خداوند است و معصیت از فرمایش آنان، معصیت الهی است؛ و واقعا این دعاها خیلی زیاد با توحید ولایی آمیخته است، به گونه ای که گاهی برخی می گویند چقدر غلو است، در حالی که غلو نیست؛ مثلا در زیارت جامعه کبیره برخی روشنفکرهای بی مبالات، تعبیرهای نادرستی کردند، در حالی که این دعا، نهایت توحید و حد اعلای توحید است؛ در حالی که ظاهرا اظهار ارادت به اهل بیت(ع) است.

*بسیاری از ادعیه مانند جامعه کبیره، حد اعلای توحید است

استاد رشاد اضافه کرد: به تعبیر بنده، زیارت جامعه کبیره، یک متن و عهدنامه عشق بازی مردم شیعه، با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است؛ یکسره ابراز ارادت به اهل بیت(ع) است، اما متن آن و باطن آن توحید است؛ باقی دعاها از جمله زیارت امین الله، هم در همین راستا بوده و پر از مضامین عالی و بلند توحیدی است.

*سرنوشت وهابیت، به دلیل بیگانگی با ولایت، انحراف و نابودی است

وی در ادامه سخنان خود، خطاب به طلاب جدیدالوورود به حوزه، تأکید کرد: هم ما و هم شما طلبه ها باید یاد بگیریم و همواره به یاد داشته باشیم که سرنوشت امروز وهابیت در روزگار امروز ما که البته نمونه های مشابه آن چندین بار در طول تاریخ اتفاق افتاده، انحراف و نابودی است، چرا که با ولایت بیگانه اند.

*داعش جلوه بریدن از ولایت و اصرار بر توحید خشک است

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، اضافه کرد: گروهک تکفیری - تروریستی داعش، جلوه بریدن از ولایت و اصرار بر توحید خشک و غیر ولایی است که حاصل آن نیز، این بی رحمی ها و اوضاعی می شود که در دنیا بوجود آوردند و در نهایت بدنامی است که برای توحید ایجاد کردند.

وی افزود: توحید ناب که مُر اسلام است، با اقدامات و رفتار منحرفان داعش که ریسمان ولایت در ضمه شان نیست و وقایع دردناکی را باعث می شوند، در حال حاضر در جهان بدنام شده است.

*ولایت، الگوی زندگی توحیدی را معرفی می کند

استاد رشاد با بیان این که ما طلبه هایی که آمدیم تا دروس و معارف اسلامی را بخوانیم، باید به این موضوعات توجه کنیم، خاطرنشان کرد: درست است که آمدیم فلسفه، کلام، تفسیر، اصول، فقه و ... بخوانیم، اما باید همواره در نظر داشته باشیم که جوهره دین اسلام، توحید است و عنصری که توحید را جهت دار می کند، الگوی بیرونی برای آن معرفی می کند، سبک زندگی را عرضه می کند، آدمی را از تعلق و تحکم و از علقه های مادی و تحکمات سیاسی آزاد می کند، همان ولایت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha