جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر سید جلال امام، دکترای تاریخ معاصر چین و مدیر گروه زبان و ادبیان فارسی دانشگاه «شی ان»

حوزه/استاد تاریخ معاصر چین گفت: حدود ۲۷ میلیون مسلمان در چین زندگی می‌کنند و تعداد شیعیان این کشور کمتر از ۱۰ هزار نفر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست بررسی ظرفیت های فرهنگی ایران و چین یک شنبه شب با حضور جمعی از طلاب و روحانیون و علاقه مندان به فرهنگ ایران و چین در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

در این مراسم دکتر سید جلال امام، دکترای تاریخ معاصر چین و مدیر گروه زبان و ادبیان فارسی دانشگاه «شی ان» به سخنرانی پرداخت که  ابتدا به چگونگی حضور خود در کشور چین و تحقیق در باره مسلمانان این کشور  اشاره کرد.

در ادامه وی به تاریخچه حضور اسلام در کشور چین و اشتراکات فرهنگی دو کشور اشاره نمود و بیان کرد: کشور چین 6 برابر کشور ایران وسعت و یک میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد. در این کشور 56 قوم زندگی می کنند که 10 قوم به دین اسلام اعتقاد دارند.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه «شی ان» با اشاره به آمار جمعیت مسلمانان چین ابراز داشت: طبق آماری که دولت چین ارائه کرده است حدود 27 میلیون مسلمان در چین زندگی می‌کنند و تعداد شیعیان این کشور کمتر از 10 هزار نفر است.

دکتر امام به ویژگی‌های منحصر به فرد مسلمانان چین اشاره کرد و گفت: وجود مسجد بانوان یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مسلمانان چین است که در دیگر کشورها وجود ندارد؛ در این مساجد امام جماعت، مدیر و حتی دربان، زنان هستند.

وی منابع ترجمه شده شیعی را در کشور چین بسیار کم دانست و افزود: ما باید منابع شیعی را ترجمه کنیم تا این منابع به دست یک سری افرادی که علاقه‌مند هستند برسد.

این استاد دانشگاه چین به نحوه برخورد دولت چین با مسلمانان گفت: خبرهای بدی که در مورد برخورد دولت با مسلمانان وجود دارد به دلیل برخی ملاحظات سیاسی است.

وی ادامه داد: برخی از اقلیت‌های قومی در چین هستند که تحت تاثیر برخی تفکر‌ها قرار گرفته و خواستار جدایی طلبی و استقلال هستند که رفتار دولت چین با این گروه‌های اقلیت به دلیل مسائل امنیتی است.

دکتر امام تصریح کرد: در جنوب و شمال چین با مناطق مسلمان نشینی برخورد داشتم که مسلمانان بدون مشکل به زندگی ادامه می‌دهند، به مسجد می‌روند و دارای تجمع در جشن‌های مختلف هستند.

وی در خصوص زمینه‌های تبلیغ دین اسلام در کشور چین عنوان کرد: وقتی در افرادی که اعتقادی به دین ندارند پژوهش می‌کنید در می‌یابید که آنها زمینه‌هایی برای پذیرش دین دارند، ولی مشکل اصلی ما این است که خط قرمزهایی را دور خود کشیده‌ایم و آنها را پررنگ کرده‌ایم.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه «شی ان» با بیان اینکه در چین نیز با افرادی مواجه می‌شویم که می‌گویند بی اعتقادی برای ما مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، گفت: در فرهنگ و فلسفه چین نیز می‌توانیم چیزهایی را پیدا کنیم که برای تبلیغ پایدار، گسترده و دراز مدت موثر باشد.

انتهای پیام313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha