چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد زارعان

حوزه/ برکت انقلاب اسلامی و ابتکار امام (ره) فرصت‌های بسیاری را به دست آوردیم تا در کلیت حوزه‌های علمیه شاهد رشد و پیشرفت باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد زارعان عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت ضمن تبریک ایام مبارک ذی الحجه گفت: با توجه به آنچه آموزش دیده‌ایم می‌توان حوزه علمیه را در سه مبحث عمده رفتارها، اعتقادات و اخلاقیات خلاصه کرد.

وی با بیان اینکه برای هر کدام از این سه بخش مهم برنامه‌هایی لازم است، گفت: نیاز است که در حوزه زمینه‌های تحلیل این سه بخش فراهم شود؛ حوزه زمانی به وظیفه فهم و نشر معارف اسلامی عمل کرده است که این وظیفه مهم را به انجام رسانده باشد.

رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت گفت: آیات قرآن و روایات به این سه موضوع پرداخته‌اند و منبع لازم را برای پرداختن به این بخش‌ها فراهم کرده‌اند به همین دلیل است که از زمان راه اندازی حوزه های علمیه به این موضوع‌ها پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ پرداختن به این سه بخش مهم دچار افت و خیز شده و در دوره‌هایی بخشی پررنگ‌تر و بخشی کمرنگ‌تر شده است، گفت: به برکت انقلاب اسلامی و ابتکار امام (ره) فرصت‌های بسیاری را در این زمان به دست آوردیم تا در کلیت حوزه‌های علمیه شاهد رشد و پیشرفت حوزه باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین زارعان گفت: در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد یکی از مقوله‌هایی که نیاز حوزه‌های علمیه و نیاز مخاطبین حوزه‌های علمیه بوده و کمتر به آن توجه شده است بحث اخلاق است به طوری که شاهد سیر نزولی آن بوده‌ایم.

رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت گفت: ما باید بخش اخلاقیات دین و ارزش‌های اخلاقی و معنوی را از خزانه قرآن و سنت استخراج و راه پیاده کردن آن را در جامعه پیدا و برای دیگران نیز زمنیه آن را فراهم کنیم.

وی گفت: در روزهای اولیه حوزه علمیه قم که طلبه کمتری در حوزه بودند تعداد بسیاری استاد اخلاق داشتیم که نه تنها خودشان متخلق بودند، بلکه زمینه‌های پیاده کردن آن را  ایجاد می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین زارعان گفت: متاسفانه در عصر ما و در سال‌های اخیر، زمینه‌های اخلاقی کاهش یافته است و امروز کمتر شاهد برگزاری جلسات متعدد دروس اخلاق عملی در حوزه هستیم.

رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت گفت: قبل از راه اندازی موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، موسسه‌ای که به صورت تخصصی در زمینه اخلاق فعالیت کند وجود نداشت، وقتی این خلا را در حوزه شاهد بودیم اقدام به تاسیس این موسسه کردیم که بسیار مورد استقبال مقام معظم رهبری و دفتر ایشان قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین زارعان با اشاره اینکه امسال ششمین سال فعالیت موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت است، گفت: ما معتقدیم این موسسه یک مجموعه حوزوی است و خود را از فضای حوزه جدا نمی‌بینیم.

وی گفت: درست است که موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت با مجوز وزارت علوم تاسیس شده و فضای آموزشی دانشگاهی دارد، اما ورودی‌های موسسه از طلاب سطح دو حوزه هستند و اساتید را تا آنجا که بتوانیم از حوزه انتخاب می‌کنیم.

رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت با بیان اینکه مدارک تحصیلی مانند مدرک دکتری، تنها نشانه طی کردن مراحل تحصیل است، گفت: ما در این موسسه به مدرک دکتری افتخار نمی‌کنیم، بلکه ما به روحانی و سربازی امام زمان(عح) بودن افتخار کرده و بر آن پافشاری می‌کنیم.

وی گفت: دروس علوم انسانی برای کسانی که به درس و واحد اکتفا می‌کنند سودآور نیست، بلکه در زمان تحصیل تنها با سرنخ‌ها و مقدماتی از این رشته‌ها آشنا می‌شود؛ اگر کسی بخواهد موفق شود باید زندگی خود را وقف تحصیل کند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha