سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
امام هادی

حوزه/ محقق حوزوی گفت: در دوران امامت ایشان بعضی انحرافات عقیدتی مطرح بود که ریشه در دوران‌های قبل داشت. و امام(ع) با اعلام موضع خویش، نظر حق و صائب را بیان می‌نمود و مردم را از باورهای ناصحیح و غلط باز می‌داشت.

حجت الاسلام محمدسعید امیری محقق و پژوهشگر حوزوی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با تبریک سالروز ولادت حضرت امام هادی(ع)، به تبیین شخصیت معنوی و اخلاقی ایشان پرداخت، و اظهار داشت: خداوند متعال حضرت امام هادی(علیه‌السلام) را سیراب از علم لدنّی فرمود و حضرت را بی‌هیچ کوشش و تلاش، مرکز حقایق و اسرار خویش قرار داد.

وی ادامه داد: علم و دانش حضرت هادی(ع) زبانزد خاص و عام بود و کسی را یارای عرض اندام در برابر معارف گسترده حضرت نبود. عجیب آنکه متوکل عباسی سرسخت ترین دشمن امام هادی(ع) نیز از این امر مستثنا نبود و هنگام اختلاف آراء، نظر امام را پرسیده و آن را بر دیگر آرا مقدم می‌داشت.

محقق حوزوی با بیان اینکه دانش امام هادی(ع) در زمینه‌ای خاص منحصر نمی‌گشت، تصریح کرد: علم ایشان شامل تمام شاخه‌های معرفت بشری اعم از حدیث، فقه، فلسفه و کلام بود. از این رو مرجعیّت و سندیّت امام مورد قبول تمام علمای عصر بود و آنان در مسائل پیچیده شرعی به ایشان رجوع می‌کردند و رأی صائب او را نصب‌العین قرار می‌دادند.

وی با اشاره به سالروز ولادت امام هادی(ع) افزود: امام ابوالحسن، علی النقی الهادی(علیه‌السلام) پیشوای دهم شیعیان در نیمه ذیحجه سال 212 هجری قمری در اطراف مدینه در محلی به نام «صریا» چشم به جهان گشود. پدر بزرگوارش امام جواد(علیه السلام) و مادر گرامی‌اش، بانوی بافضیلت و با تقوایی به نام سمانه است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه مبارزه با انحرافات فکری از اولویت‌های امام هادی(علیه‌السلام) بود، اظهار داشت: از آن جهت که مسئولیت هدایت جامعه و تبیین معارف اصیل و ناب اسلامی پس از نبی اکرم(ص) به عهده ائمه طاهرین(علیهم‌السلام) است، آن بزرگواران طبق شرائط ویژه‌ی حاکم بر دوران امامت خویش، این امر مهم را به بهترین شیوه به انجام رسانیدند.

وی افزود: ائمه معصومین(ع) کم و بیش در زمان امامت‌شان با انحرافات فکری و عقیدتی درگیر بودند، و امام هادی(علیه‌السلام) نیز از این امر مستثنی نبودند. و لذا در دوران امامت ایشان بعضی انحرافات عقیدتی مطرح بود که ریشه در دوران‌های قبل داشت، و امام(ع) با اعلام موضع خویش، نظر حق و صائب را بیان می‌نمود و مردم را از باورهای ناصحیح و غلط باز می‌داشت.

حجت الاسلام امیری در پایان با بیان اینکه شاگردان بسیاری در مکتب درس امام هادی(علیه السلام) تربیت یافتند، اظهار داشت: بطور کلی شناسایی و جذب افراد مستعد و پرورش و تربیت آنان بر اساس آموزه‌های اسلامی و مجهز ساختن این افراد به انواع علوم مورد نیاز جامعه از رسالت‌های مهم امامان معصوم(علیهم السلام) بود.

وی افزود: تشنگان حقیقت و شیفتگان امامت تحت پوشش‌های مختلف به محضر امام هادی(علیه‌السلام) می‌رسیدند و در حد ظرفیت و میزان معرفت خود از دریای بی‌کران دانش الهی آن امام بزرگوار سیراب می‌شدند.

 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha