جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ با حضور مدیر حوزه های علمیه در نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه های علمیه، طرح ها و زمینه های همکاری مرکز مدیریت و مجمع طلاب مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه چهارشنبه با حضور در نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ضمن تشریح شاخصه های حوزه انقلابی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب، مبنی بر انقلابی ماندن حوزه ها اظهارداشت: برای این مهم 25 شاخص برگزیده شده اند که حوزه  و حوزویان با انجام آن، می توانند نسبت به انقلاب ماندن حوزه و حوزه انقلابی کمک بسزایی کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حوزه علمیه بزرگ شیعه در قم امروز 95 سال از عمرش می گذرد که در عمر 40 سالگی خود دست آورد ارزشمند انقلاب اسلامی را به رهبری فرزند خود امام خمینی(ره) به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دو ویژگی ممتاز و ارزشمند دارد، ادامه داد: انقلاب ما، انقلابی است که از دل حوزه متولد شد و دیگر آنکه نظریه ای که ارائه می کند خود به آن عمل می کند و این ویژگی ممتاز انقلاب اسلامی است که طلاب به عنوان سربازان مکتب امام صادق(ع) نسبت به حفظ، پاسداری و نگهداری این انقلاب مسئولیت دارند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه 30 ویژگی برای انقلاب اسلامی تببین شده است،  برخی ویژگی ها را برشمرد و اظهارداشت: «انقلاب اسلامی قبل از آنکه معادلات کشور، منطقه و جهان را تغییر دهد، معادلات فکری، علمی و معنوی جهان را تغییر داد»، « انقلاب اسلامی، انقلابی تمدن ساز، فرا ساحتی و چندساحتی است، اسلام دینی تمدنی است که بر همه ساحت های بشری عنایت دارد و علاوه بر حفظ اصالت خود با زمان همراه و تحول همگام می شود»، « انقلاب اسلامی، فراملی، فرانژادی و فراقومی است، انقلاب اسلامی همانند خورشید بر عالم می تابد، بطوریکه امام راحل فرمودند؛ ا گر انقلاب اسلامی درست عرضه شود بدون تردید کسی فکر نمی کند که انقلاب اسلامی برای اون حرفی ندارد ».

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: « انقلاب اسلامی با تقدیم هزاران شهید دوران دفاع مقدس و شهدای ترور، هزاران جانباز، تحمل تحریم های ظالمانه و شکننده و اینکه دشمن طی این سالها چه بر سر ما آوردند، اگر تنها یک نتیجه داشت، یعنی باز شدن درهای قم و دروازده های علمی قم به سوی جهانیان و تبلیغ، ترویج و گسترش معارف اهل بیت(ع) چیز دیگری نداشت، باز هم انقلاب ما پیروز همه میدان ها بود».

وی اظهارداشت: از ویژگی های دیگر انقلاب اسلامی آنست که تعالیم و آموزه های ما برگرفته از تعالیم ناب اهل بیت(ع) است و همه ما مفتخر به شاگردی این مکتب هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی های حوزه انقلابی اشاره کردو گفت: حوزه انقلابی، حوزه ای است که تولید علم و دانش کند، امروز فقه و 600 درس خارج ما یا حداقل نیمی از آن باید پاسخگوی فقه های نو، کلام ، فلسفه های مضاف و نیاز های امروز ایران و جهان باشد.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: امروز به برکت فعالیت های گروه های مختلف علمی و تحقیقاتی، تحولات ارزشمندی در حوزه شکل گرفته است ولی جای کار بسیار زیاد است .

وی در ادامه به بررسی های زمینه های همکاری میان مرکز مدیریت و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه های علمیه قم پرداخت و گفت: بحمدالله امروز این ظرفیت در حوزه های علمیه وجود دارد که با همکاری، تعامل و همفکری کارها روی زمین مانده را به دقت و سرعت به سرانجام برسانیم.

مدیر حوزه های علمیه افزود:مدیریت حوزه علمیه آمادگی دارد در زمینه های مختلف با مجمع طلاب همکاری علمی داشته باشند که عبارتند از؛ « طرح نظامات جامع حوزه»، « آمایش و طرح توسعه حوزه»، « نقشه جامع رشته ها»، « نقشه جامع مهارت ها»، « هدفمندی نیازهای حوزه»، « همکاری میان نهادهای حوزه»، « مدرسه الگو» ،« بهره گیری از سطوح عالی و دروس خارج»، « منابع برنامه ای حوزه ها»، « مهاجرت طلاب » از جمله موضوعات مطرح شده آیت الله اعرافی برای همکاری با مجمع طلاب بود.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha