جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یازدهمین گردهمايي سالانه علما، روحانيون و مبلّغين شیعه آلمان و هلند

حوزه / در آستانه موسم تبلیغی محرم الحرام، یازدهمین گردهمايي سالانه علما، روحانيون و مبلّغين شیعه آلمان و هلند در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار و در پایان بیانیه ای شامل بر ۵ بند صادر شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در آستانه موسم تبلیغی محرم الحرام، یازدهمین گردهمايي سالانه علما، روحانيون و مبلّغين شیعه آلمان و هلند در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

محورهای مورد بحث در گردهمایی مبلغان

در این گردهمايي یک روزه که همه ساله جهت تبادل نظر پیرامون مهمترین مباحث مربوط به تبلیغ و اولویت های کاری روحانیون و علمای شیعه در سطح منطقه تشکیل می گردد، در مورد مباحث ذیل گفتگو و تبادل نظر گردید:

ــ ضرورت ها و بایسته های تبلیغی در معرفی مکتب حسینی

ــ انتقال تجربیات تبلیغی و عوامل موفقیت یک روحانی 

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در این گردهمایی از واقعه غدیرخم به عنوان بهترین معارفه تاریخ بشریت یاد نموده و جریان روحانیت را استمرار حرکت ولایت دانست و افزود: غدیر بهترین معارفه تاریخ بشریت است، چراکه معارفه بهترین و برترین فرد یعنی امام علی(ع) توسط بهترین و برگزیده انسانهای روی زمین یعنی حضرت محمّد(ص) بود. لذا وقتی پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم حضرت علی(ع) را به عنوان وصیّ و ولیّ پس از خود معرفی کردند، مخالفان به حتی مایوس شدند که قرآن کریم آن را اینگونه بیان فرمود: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ» نکته مهمی که باید به آن توجه داشت اینست که غدیر در واقع کربلای عوام و کربلا غدیر خواص بوده است؛ چراکه در غدیر عده ای بیعت کردند ولی تا پایان به بیعت خود وفادار نماندند. اما در کربلا امام حسین (ع) شبانه بیعت را از همه اصحاب و یاران خود برداشتند ولی با این حال همه یاران با وفای ایشان باقی ماندند و در راه دین و در رکاب امام خود به شهادت رسیدند.

عالمان دینی با شرایط روز کاملا آشنا باشند

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف عالمان دینی در دوران کنونی اظهار داشت: جریان روحانیت در واقع ادامه جریان ولایت و هم مسیر با آن است. از این رو مسئولیت یک روحانی، مسئولیتی سنگین و امری ثقیل است. «انا سنلقی عیلک قولا ثقیلا». نقش عالمان دین، نقش تربیتی است و لذا باید با شرایط روز و جامعه کاملاً آشنا باشند. آموزه های قرآن و اهل البیت (ع) باید در روح و جان مبلّغ اسلام، معنویت و رنگ و بوی الهی ایجاد کند و او باید بتواند این معنویت و رنگ و بوی الهی را به دیگران منتقل کند. « صِبْغَةَ اللّهِ وَ مَنْ احْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً »

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی شنیده می شود که برخی از روحانیون می گویند ما با فضای مجازی کاری نداریم، در حالیکه عالمان دین باید از علم روز و ابزار جدید و ارتباط با دنیای مجازی به عنوان یک ابزار هدایت استفاده کنند. اگر عالمان دین از این ابزار برای هدایت جوانان و پاسخ به سوالات و شبهات آنان استفاده نکنند، دیگران از این ابزار برای انحراف جوانان استفاده خواهند کرد.

6 نکته در عرصه تبلیغ بین الملل

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در ادامه سخنان خود به برخی از موضوعات مهمی که در عرصه تبلیغ خصوصاً در سطح بین الملل باید مورد توجه باشد، اشاره کرد که مهم ترین آنان عبارت بودند از:

1. در چند سال اخیر اسلام ستیزی و خارجی ستیزی در اروپا به شکل فزاینده ای رو به گسترش است. برخی ده ها سال است که با مدیریت های مختلف و پنهان خود مشغول برنامه ریزی و حمایت از نگاه های اسلام ستیزانه هستند که باید برای مقابله و اصلاح این نگاه ها فکری شود.

2. آمار پناهجویان و پناهندگان در اروپا زیاد شده است. برخی کشورها از ورود آنها جلوگیری کرده و در برخی جاها نیز به آنها حمله و بی احترامی شده است. ما باید ضمن درک شرایط این پناهجویان، درصدد حل مشکلات و هموار نمودن مسیر زندگی آنان باشیم. همچنین باید به دولت مردان این نکته را متذکر شویم که پناهجویان اگر چه موجب به وجود آمدن برخی هزینه های فراوان شده اند اما از سوی دیگر حضور آنان می تواند فرصتی برای آینده این کشورها باشد و نیز طبق قوانین بین المللی باید به حقوق انسانی آنان مورد احترام باشد.

3. متاسفانه دور جدیدی از فعالیت احزاب ضد دینی و خصوصا ضد اسلامی در اروپا آغاز شده است. ادعاهای آنان این است که ما به دنبال امنیت جامعه هستیم و حضور ادیان گوناگون در جامعه باعث درگیری و نزاع و در نتیجه از بین رفتن امنیت شهروندان است. در پاسخ این نوع تفکرات باید دقت شود که اسلام دین امنیت است. در آموزه های اسلامی آمده است که مسلمان فردی است که دیگران از دست و زبان وی در امان باشند. پیامبر اسلام هم برای گسترش رحمت و تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شده است. لذا اتهام خشونت به ادیان الهی و خصوصا اسلام از اساس و پایه، باطل است. از سوی دیگر برای مقابله با فعالیت های احزاب ضد دینی باید تدابیری اندیشید و باید روشنگری نمود.

4. یکی از ضرورت های امروز، گسترش فعالیت در فضای مجازی و رسانه ای، برای مقابله با رسانه هایی است که اسلام را دین خشن، غیر کارآمد و ... معرفی می کنند.

5. متاسفانه در بسیاری از مراکز علمی و دانشگاه ها، متخصصین امور دینی حضور ندارند و لذا در اغلب موارد قرائت های غیرغالب و روشنفکرانه در دانشگاه ها مطرح و توضیح داده می شود. در این راستا برخی درصدد هستند تا بعضی از آیات قرآن مانند آیات حجاب، مقاومت، حدّ و قصاص و ... را منسوخ شده و ناکارآمد معرفی کنند. بدیهی است که این روند با حیثیت علمی دانشگاه ها در تضاد است و ما باید به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای گسترش قرائت غالب، صحیح و مورد قبول همه مسلمانان باشیم. ما باید اسلام جامع را به جهانیان معرفی کنیم؛ زیرا معرفی اسلام غیرجامع خود انحرافی بزرگ است.

6. موضوع تحریف قرآن امروزه به صورت جدّی در رسانه ها در حال مطرح شدن است. اخیراً نیز در رسانه های آلمان مطرح شد که قرآن شیعه سابقاً، سه برابر قرآن فعلی بوده است. در پاسخ باید گفت که آنچه در روایات شیعه آمده است مربوط است به قرآنی که همراه با تفسیر و شأن نزول آیات و برخی از روایات در زمان نزول قرآن توسط حضرت علی (ع) گردآوری شده است و ما معتقدیم که اکنون نزد امام زمان (عج) می باشد. اما این بدین معنا نیست که ما قائل به تحریف قرآن باشیم. بلکه شیعه معتقد است، قرآن نازل شده که خداوند متعال آن را معجزه قرار داده و ضمانت نموده آن را حفظ کند همین قرآنی است که در بین مسلمانان است و مخاطب قرآن همه انسانها اعم از عرب و غیر عرب می باشند.

بیانیه یازدهمین گردهمایی مبلغان آلمان و هلند

در پایان این نشست بیانیه ای از سوی روحانیون و مبلّغین منطقه آلمان و هلند، به شرح زیر صادر گردید:

بسمه تعالی

وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ

در آستانه ماه عظیم محرّم، با درود به روح حماسی و بلند حضرت سید الشهدا علیه السلام، دیگر بار گرد هم آمدیم تا رسالت بسیار مهم روحانیت را در راستای تقویت معنویت، اخلاق و توجّه به نقش تربیتی در حوزه­ی تبلیغ یادآور گردیم؛ چراکه معتقدیم روحانیت تداوم حرکت انبیاء و استمرار جریان امامت و ولایت است. لذا بدین وسیله اعلام می داریم:

1ـ ماه محرّم، ماه معرّفی شخصیت علمی، معنوی، عرفانی و اخلاقی حضرت امام حسین علیه السلام و حرکت منطقی آن بزرگوار برای مسلمانان و غیر مسلمانان است. به یقین، تبین دیدگاه های صحیح و عقلانی اهل بیت علیهم السلام از یک سو و نقد دیدگاه های انحرافی و جریان های تکفیری و جهادی برای جوانان و نیز نقد جریان غلوّ و تحریف عاشورا از سوی دیگر، از اهم روشنگری­هاست؛ چراکه اگر عاشورا و به طور کلّی دین به درستی معرّفی گردد، همگان با وظایف الهی و انسانی خود آشناتر خواهند شد.

2ـ عاشورا ماه عزّت دین و دین داران در عین مظلومیت است و لذا برغم جریاناتی که به گونه های مختلف سعی در مقابله با اسلام ناب و اصیل و خدشه وارد کردن بر عزّت مسلمانان دارند، باید بر اساس منطق قرآن و عترت، اسلام جامع و عقلانی و معنویت دینی به درستی تبیین گردد.

مواردی چون اسلام ستیزی رسانه ای، برخورد غیر منطقی با پناهندگان، اوج گرفتن فعالیت احزاب ضد دینی، وارد کردن عامدانه­ی عناصر غیرمتخصّص در عرصه های عمومی و دانشگاهی برای اظهار نظر در مسائل دینی و مواردی از این قبیل که امروزه در راستای عزت شکنی مسلمانان به صورت زیرکانه مورد استفاده قرار می گیرد، به دور از عقلانیت و فاقد ملاک های جامعه­ی انسانی ایده آل می باشد. از این رو تاکید می کنیم بی شک حضور مسلمانان در اروپا یک حقیقت و یک فرصت تاریخی ارزشمند برای این قاره است که برقراری تعامل صحیح دولت­ها  با مراکز اسلامی، کمک بزرگی به برقراری امنیت در جامعه خواهد بود.

3ـ انتساب تحریف قرآن به شیعیان اهل البیت علیهم السلام یک دروغ بزرگ و ناجوانمردانه است و در راستای کمک به افراطیون ارزیابی می گردد. ما به عنوان روحانیون منطقه آلمان و هلند اعلام می داریم شیعیان اهل البیت علیهم السلام به قرآن کریم که امروز در دسترس عموم مردم قرار دارد اعتقاد کامل داشته و آن را بدون کم و زیاد، وحی الهی بر قلب مقدّس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می دانند و هر نوع ادعای تحریف نسبت به قرآن کریم را مردود می شمریم.

4ـ  اختلاف افکنی میان مسلمانان با دامن زدن به نزاع های مذهبی و اختلافات سلیقه­ای به یقین پروژه­­ی است که از سوی دشمنان اسلام و مسلمانان دنبال می شود که باید در برابر آن هوشیارانه عمل نمود. یقینا در چنین زمانه­­ی پیچیده­ای، تأکید بر وحدت بین مسلمانان و دوری از اهانت به مقدسات مذاهب بر اساس فتوای مرجعیت شیعه بر مبنای قرآن و عترت، وظیفه­ای بزرگ در مقابله با حرکت دشمن است که باید با محکوم ساختن هر نوع افراطی گری به نام دین انجام شود.

5ـ  از آنجا که حفظ حقوق شهروندی عموم ملّت به ویژه علمای اسلام و شؤونات آنان در هر جای عالم که زندگی کنند بر عهده دولت های آن منطقه است، مراتب تأسف و اعتراض شدید خود را نسبت به حرکت های سبک مغزانه آل خلیفه در بحرین و آل سعود در عربستان و یمن اعلام می داریم و  بار دیگر بر لزوم احقاق حقوق شهروندی عالم بزرگوار جناب آیت الله شیخ عیسی قاسم پای می فشریم.

در پایان، بر تبعیت خود از مراجع معظم تقلید به ویژه مرجعیت اعلای شیعه تاکید می ورزیم و از مرکز اسلامی هامبورگ به ویژه امام محترم آن، که بار دیگر زمینه این گردهمایی را فراهم ساختند تقدیر می نماییم.

اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ  و عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha