شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ

حوزه / همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با شکوه و عظمتی وصف ناشدنی به مدت دوازده شب، با حضور پرشور مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام از ملیّت­های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با شکوه و عظمتی وصف ناشدنی به مدت دوازده شب، از یکشنبه 2 تا پنجشنبه 13 اکتبر 2016 با حضور پرشور مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام از ملیّت­های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

حضور انبوه جوانان و نوجوانانگزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ

ویژگی شاخص مراسم امسال، حضور انبوه جوانان و نوجوانان در میان عزاداران حسینی بود که بیش از همیشه جلوه می­نمود. این جوانان با تشکیل گروه های نوحه خوانی و سینه زنی به این مجلس معنوی، شور و زیبایی خاصی بخشیده بودند.

شایان ذکر است این مراسم همزمان به زبانهای آلمانی، ترکی و عربی نیز ترجمه می گردید.

امسال نسبت به سال­های گذشته جمعیت بیشتری برای عزاداری به مرکز می آمدند و از همان شب اول محرّم خیل جمعیت، شبستان مسجد را پر نمود. در شب ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز کثرت و ازدحام عزاداران حسینی به ­گونه­ ای بود که به دلیل پر بودن همه سالن­های مرکز اسلامی، علاوه بر صحن مسجد، انبوه جمعیت در راهروها، طبقه همکف و نیز در حیاط مرکز، به عزاداری پرداختند.

در این شب­ها عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پس از برنامه قرائت ادعیه و اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، از بیان احکام شرعی توسط جناب آقای آل­­ بتول، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رمضانی و حجّت الاسلام معصومی و مداحی ذاکر اهل بیت آقای حاج احد قدمی بهره­ مند می­ شدند.

گزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ زیبایی شناسی حماسه عاشورا

 در چند شب اول این مراسم حجّت ­الاسلام معصومی به ایراد سخنرانی پرداخت. محور اصلی سخنرانی های وی «زیبایی شناسی حماسه عاشورا» بود که با استفاده از آیات قرآن مجید و احادیث و روایات، تشریح و تبیین گردید.

وی در بخشی از سلسله­ سخنرانی های خود با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) از امام حسین (ع) به عنوان چراغ هدایت و کشتی نجات برای بشریت در همه ادوار یاد کرد و افزود: رسول گرامی اسلام در روایتی می فرمایند: «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة»، حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است. پیامبر اکرم (ص) که امین، صادق و دغدغه رشد و به کمال رسیدن بشریت را دارند در این روایت رمز هدایت بشریت را معرفت و شناخت و پیروی از امام حسین (ع) بیان می کنند.

«مصباح» در این روایت به معنای چراغ است یعنی اگر کسی از این نور بهره گیرد عاملی برای هدایتش می شود. البته علم و دانش هم مانند چراغ است و انسان با کسب علم و دانش می تواند به پاسخ خیلی از پرسشهای خود دست می یابد. نکته مهم این است که هر چراغی هادی نیست چنانچه امروزه نیز از علم و تکنولوژی به عنوان یک قدرت برای به بند کشیدن و ضلالت انسانها استفاده می کنند.

در ادامه روایت، پیامبر (ص) تعبیر «سفینة النجاة» کشتی نجات را استفاده می کنند. کشتی خصوصیاتی دارد که اگر به آنها دقت شود مشخص می شود که چرا پیامبر (ص) در این روایت از این واژه استفاده نمودند. زندگی انسان مانند دریای پر تلاطم است که گاهی طوفانی و گاهی آرام است و انسان همواره با فراز و نشیب های زندگی مواجه است لذا اگر انسان در تنگناهای اقتصادی، تنگناهای فرهنگی و تلخی و شیرینی های زندگی سوار بر این کشتی شود نجات می یابد. کشتی آن گاه می تواند نجات بخش باشد که مقاوم و مستحکم باشد، مسیر صحیح و مقصد را بشناسد، بداند که از کجا آمده است و در چه نقطه ای قرار دارد. کشتی امام حسین (ع) بر روی بستر وقایع طبیعت و امیال و غرایض شهوانی که می تواند عامل هلاکت انسان باشد حرکت می کند و بر همان بستر هدایتگری می کند.

حجت الاسلام معصومی در بخش دیگری از سخنان خویش رمز جهانی شدن واقعه کربلا را جلوه های زیبایی عاشورا بیان نموده و افزودند: انسان فطرتا زیبایی طلب است و گرایش به زیبایی دارد. به عنوان مثال یکی از زیبایی ها شعر است؛ شعر تناسب و هماهنگی واژه هاست، اگر واژه ها با هم، همساز، همخوان و متناسب باشند آهنگی خلق می کنند که انسان از آن لذت می برد. به طور کلی هماهنگی عاملی برای زیبایی است.

کربلا از آغاز تا پایان تقارن و تناسب و هماهنگی با خدا، قرآن و حقیقت است. این قافله همیشه با خدای خودشان هماهنگ و همراهند. در تمام راه آنچه غم ها را از دل ها می زداید و آرامش به آن ها می بخشد اتصال، ارتباط و پیوندی است که با خدای خودشان دارند. حضرت زینب(س) در تمام مسیر از امام سجاد(ع) کسب تکلیف می کرد، یعنی با امامش هماهنگ است، نه پیش می افتد و نه عقب می ماند؛ این هماهنگی است. حضرت زینب كبری(س) در مجلس یزید در شام زمانی كه یزید بن معاویه در مجلسی عمومی، رو به حضرت نمود، و در حالتی كه مست غرور بود گفت: خدا را شكر كه شما را خوار نمود ! بعد از حضرت زینب(س) سؤال كرد: كار خدا را با برادر و اهل بیت چگونه یافتی؟ حضرت زینب (س) در جواب فرمودند: «و ما رأیتُ الاّ جمیلاً» هیچ چیز جز زیبایی ندیدم.

همه بشریت می توانند از کربلا الگو بگیرند گزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ

سخنران چند شب پایانی و نیز مراسم ظهر عاشورا حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بود. وی در بخشی از سخنان خویش مخاطب پیام عاشورا را کل بشریت اعم از مسلمان و غیر مسلمان دانست و افزود: تاریخ کربلا با تاریخ اسلام گره خورده است از این جهت مهم است که این واقعه از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. عاشورا پیام های اخلاقی، عرفانی، اجتماعی، دینی خانوادگی و... دارد و از هر بعدی که بررسی شود پیام دارد. مخاطب پیام عاشورا یک طیف خاص نیستند و همه بشریت می توانند از کربلا الگو بگیرند و از پیام های آن بهره مند شوند. مخاطب پیام امام حسین (ع) همه مسلمانان هستند. همه موحدان عالم می توانند از کربلا الگو بگیرند چرا که امام حسین (ع) می فرمایند: «انا ادعوکم الی الله» و اصل توحید بین همه ادیان الهی مشترک است. اگر اصل توحید در جوامع بشری باشد و خداوند به عنوان یک پایه، اصل و باور در جامعه قرار گیرد خیلی از مشکلات و جنگ و خونریزیهای از بین می رود. متاسفانه قدرتهای جهانی هیج جا بشریت را به خداوند دعوت نمی کنند. مخاطب دیگر پیام کربلا همه آزادگان جهان حتی غیر مسلمانان هستند.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خویش یکی از دغدغه های مهم امام حسین (ع) را دینداری مردم جامعه بیان نمود و در ادامه به تشریح وظایف امام پرداخت و اظهار داشت: یکی از دغدغه های مهم امام حسین علیه السلام دغدغه دین است. 4 وظیفه مهم بر عهده امام است. امام در تلاش تربیت انسان كامل است، تربیت انسان از همه جهات علمی، عملی معرفتی و دینی. در کربلا نمونه هایی از شخصیت هایی که تربیت شده امام هستند را مشاهده می کنیم مانند حضرت عباس (ع) و یا حضرت قاسم بن الحسن (ع). وظیفه دوم امام تبیین دین است. خداوند در نظام قانون گذاری تبیین دین را به بهترین ها سپرده است و در غدیر خم به پیامبر اكرم (ص) می فرماید ای پیامبر فقط معرفی كن و نمی فرماید نصب کن. اهل بیت (ع) حكیم، صادق و مرجع علمی هستند. همه علمای اسلام اعم از سنی و شیعه مرجعیت علمی و معنوی ائمه (ع) را پذیرفته اند. قرآن کریم می فرماید با صادقین باشید صادقین یعنی ائمه علیه السلام. اسرار الهی به ائمه علیه السلام سپرده شده است. اگر پیامبر اكرم می فرمایند من از شما چیزی نمیخواهم جز محبت به اهل بیت علیه السلام، پس با محبت اهل بیت علیه السلام انسان به همه چیز خواهد رسید. وظیفه سوم امام پاسداری از دین خداست. وظیفه چهارم امام دفاع از ارزشهاست.

امام دغدغه دین را دارد لذا كسانی كه در مراسم امام هم شركت می كنند باید دغدغه دین را داشته باشند. دین نباید در حاشیه زندگی انسان باشد. امام حسین (ع) با یزید بیعت نمی كند چون امام دغدغه دین را دارد و یزید از دین خارج شده است لذا امام می فرمایند مثل منی با یزید بیعت نمی كند. «و مثلی لایبایع مثله» امام نسبت به احکام دین، نماز، قرآن و... دغدغه دارد و لذا می فرماید من برای احیای دین خدا و سنت جدم و مقابله با بدعت ها قیام کردم. كاری را كه یزیدیان كردند وارونه كردن دین مبین اسلام بود و دین به دست نااهلان سپرده شد تا حدی كه در مجالس خود حرمسرا داشتند و علنی شرب خمر می كردند.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خویش یکی از علل قیام عاشورا را دفاع از ارزشهای انسانی بیان نمود و افزود: یکی از اهداف مهم اهل بیت علیهم السلام همیشه حق طلبی و دفاع از ارزشهای انسانی بوده است و هیچ وقت ائمه (ع) برای اهداف شخصی كسی را به كاری دعوت نكردند. امام حسین (ع) نیز برای احیای ارزشهای انسانی و حاكمیت ارزش ها بر اساس دین قیام نموده و مکتب حسینی بر مبنای توحید و مکتب مقابله با ظلم و ستم است.

در طول تاریخ دو جریان در جامعه بشری بوده است: ١. حاكمیتی که بر اساس ارزش های انسانی نبوده است 2. محكومیت. حاکمیت مستبدانه در برخی از ادوار تاریخ تا جایی بوده است كه حاكمین، خود را خدایان روی زمین می دانستند و تنها گروهی که با این جریانات مقابله می كردند پیامبران الهی بودند مانند حضرت نوح (ع)، حضرت ابراهیم خلیل (ع)، حضرت عیسی (ع)، حضرت موسی (ع) و پیامبر اكرم (ص).

گزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ برخی شعار آزادی می دهند اما می خواهند انسان را برده خود کنند

امروزه عده ای بحث آزادی را در جنبه های گوناگون مطرح و تبلیغ می كنند ولی در حقیقت می خواهند انسان ها را در بند كشند و برده خود نمایند و اگر كسی مقابله نماید و در صدد دفاع از حقوق بشر باشد محکوم به كشته شدن است. در کربلا نیز طاغوتیان زمان برای اینكه خودشان بر تخت قدرت و شهوت تكیه بزنند و همه و همه چیز را در اختیار خود داشته باشند امام حسین (ع) را به شهادت رساندند.

امروزه برخی می خواهند به بهانه جدایی دین از سیاست، دین را از اجتماع دور کنند و علاوه بر آن در صدد هستند مردم را از دین بترسانند و مباحثی مانند اسلام هراسی و اسلام ستیزی در جامعه مطرح می شود. از دیدگاه اسلام اصل خلقت بر پایه محبت است. ولی امروزه در صدد هستند اسلام را دین خشونت و كشت و كشتار جلوه دهند. دین مبین اسلام در هیچ جایی به كشتار و خشونت امر نمی کند بلكه از ریختن خون بی گناه نهی می کند. امروزه برخی نقشه نابودی اسلام حسینی را دارند و می خواهند نسل امروز را از مکتب عاشورا دور كنند.

امروزه جنگ اندیشه ها است و می خواهند علم را در مقابل دین قرار دهند، می خواهند فرهنگ را در مقابل دین قرار دهند و می گویند دین تمدن نمی آورد. متاسفانه امروزه مشکل بزرگ دنیای اسلام این است که حاکمیت اسلام در بسیاری از کشورها به دست نا اهلان سپرده شده و برخی از حکّام هیچ ارزشی برای ارزشهای انسانی قائل نیستند. این اسلامی كه به نام اسلام سعودی یاد می شود اسلامی است كه همه را خوار، زبون و به نابودی خواهد کشید.

اسلام برای احیاء تفکر ناب و اصیل خود شخصیتهای بزرگی را تقدیم نمود مانند شهادت امیرالمؤمنین (ع) و سایر ائمه (ع)، یاسر و سمیه که اولین شهدای اسلام بودند، حجر بن عدی، رشید هجری، میثم تمار، مسلم بن عقیل، هانی بن عروه، قیس بن مسهر، شهادت علمای بزرگ اسلام که همه تلاش می کردند اسلام حقیقی تحریف و کم و زیاد نشود. دین مبین اسلام در همه آنچه که مربوط به هدایت انسان است در جنبه های فردی و اجتماعی برنامه دارد و راه حق را به بشریت معرفی می کند لذا ضربه زدن به اسلام ناب به معنای ضربه وارد کردن به حیات حقیقی بشریت می باشد و باید در راه حیات اسلام ایثار نمود چه اینکه امام حسین (ع) نیز چنین کردند.

برنامه های فرهنگی و آموزشی ویژه کودکان و نوجوانانگزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ

 شایان ذکر است همزمان با مراسم سخنرانی و عزاداری در صحن مسجد امام علی علیه السلام، برنامه های آموزشی و فرهنگی جداگانه ای برای کودکان در مهد کودک و نیز برای نوجوانان در محل آکادمی مرکز با حضور حجت الاسلام حقیقت برگزار می گردید.

مهم ترین برنامه های تدارک دیده شده برای نوجوانان در این ایام عبارت بودند از:

1ـ پخش انیمیشن­های مذهبی متناسب با محرم و واقعه عاشورا و نیز در زمینه اخلاق و رفتار عملی معصومین(ع)

2ـ پخش اینفوگرافی و روزشمار واقعه عاشورا و توضیح درباره یاران حضرت سیدالشهدا علیه السلام و شهدای کربلا و بیان نکات معنوی و اخلاقی و تربیتی متناسب با سنین

3ـ اجرای مسابقه نقاشی با موضوع محرم و عاشورا

4ـ تهیه تصاویر با محتوای دینی و روایات کوتاه مرتبط با تصاویر جهت رنگ آمیزی و توضیح درباره متن و موضوع نقاشی و اهداء جوایز از طریق قرعه کشی

5ـ اهداء جوایز به نفرات برتر مسابقات فکری و فرهنگی

 

گزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ

گزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ

گزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ

گزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ

گزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ

گزارش تفصیلی از ۱۲ شب عزاداری در هامبورگ

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha