جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روز درهای باز مساجد در آلمان

حوزه/ در روز درهای باز مساجد در آلمان حدود ۶ هزار آلمانی با حضور در مسجد امام علی(ع) هامبورگ با اصول و مبانی اسلام آشنا شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مراسم روز درهای باز در مسجد امام علی(ع) هامبورگ با حضور حدود 6000 بازدید کننده در روز سوم اکتبر برگزار گردید.

روز سوم اکتبر فرصت مناسبی برای غیر مسلمانان است تا در روز درهای باز مساجد با فرهنگ و آیین و سنت های اسلامی در مساجد آشنا شوند. این روز که به مناسبت اتحاد آلمان شرقی و غربی، یک روز تعطیل رسمی در آلمان  می باشد، در سال 1997 میلادی با پیشنهاد شورای عالی مسلمانان «روز درهای باز مساجد» نامگذاری شده است. مرکز اسلامی هامبورگ که جزء بنیان گذاران نام گذاری این روز است، امسال نیز همانند سالیان گذشته برای این روز برنامه های ویژه ای را تدارک دید.

از آنجا که مرکز اسلامی هامبورگ طی سالهای اخیر فعّالیت های گسترده ای را در برگزاری برنامه های بین ادیان و مذاهب داشته و نیز باتوجه به برنامه های مستند متعددی که در رابطه با مرکز در رسانه های معروف و پر مخاطب آلمان پخش شده است، امسال مراسم روز باز مساجد در مرکز اسلامی هامبورگ مورد استقبال انبوه بازديدكنندگان آلمانی قرار گرفت.

با توجه به اینکه مراسم امسال مقارن با ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بود، این مراسم با موضوع « امام حسین (ع) الگوی ارزش‌های انسانی» برگزار گردید و برای بازدیدکنندگان شخصیت و جایگاه حضرت امام حسین (ع) تبیین گردید.

در این مراسم نمایشگاه نقاشی با موضوع عاشورا برگزار گردید و نیز بروشورهایی در رابطه با معرفی شخصیت امام حسین (ع) در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

* معرفی بنای مسجد امام علی(ع) به بازدیدکنندگان

در طول این مراسم که از ساعت 10 الی 18 برگزار گردید، راهنمایان مرکز اسلامی هامبورگ در چند نوبت ابتدا توضیحات کاملی در رابطه با بنای خارجی و داخلی مسجد امام علی(ع) که میراث ماندگار مرحوم آیت الله العظمی بروجردی است ارائه دادند. سپس توضیحاتی در مورد اصول اعتقادات مسلمانان و شخصیت امام حسین (ع) به بازدیدکنندگان داده شد.

در ادامه بازدیدکنندگان به طرف ساختمان آکادمی و محل کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ که محل برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری اسلامی ـ ایرانی و محصولات سنتی ایران بود، هدایت شدند تا پاسخ سوالات و شبهات خود را دریافت کنند.

طی بررسی بازخوردها و گفتگو با تعدادی از بازدیدکنندگان، همگی بر این نکته اذعان داشتند که با بازدید از این مسجد تصویر ذهنی و دیدشان از اسلام و فرهنگ اسلامی تغییر یافت.

برخی از دیگر برنامه های این مراسم عبارت بود از: معرفی فعّالیت های مرکز اسلامی و مسجد امام علی(ع)، برگزاری نمایشگاه عکس عاشورا، عکسهای تاریخی مرکز و مراسم جشن پنجاهمین سالگرد مرکز، نمایشگاه صنایع دستی، خطاطی و هنرهای شرقی، نمایشگاه کتاب به زبان آلمانی و مجله الفجر و سلام کیندر.

در طول این مراسم بسته های تبلیغاتی شامل بروشور معرفی مرکز، بروشور معرفی شخصیت امام حسین (ع)، بروشور معرفی فعالیت های دیالوگی مرکز، مجله الفجر، کارت پستال مسجد و بسته ای ویژه ی کودکان به بازدیدکنندگان اهدا گردید.

همچنين در فضای حیاط مسجد محلی برای سرگرمی کودکان و پذيرايی میهمانان در نظر گرفته شده بود كه از آنان با انواع غذاهای گرم ایرانی، چای و قهوه پذیرایی به عمل آمد.

 

مراسم روز درهای باز در مسجد امام علی(ع)  هامبورگ

 

مراسم روز درهای باز در مسجد امام علی(ع)  هامبورگ

 

مراسم روز درهای باز در مسجد امام علی(ع)  هامبورگ

 

مراسم روز درهای باز در مسجد امام علی(ع)  هامبورگ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha