شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مهدوی مهر - جامعه المصطفی

حوزه/ همواره فعالیت علمی و کسب دانش و تحصیل، تمام نیاز را برای عمل به رسالت الهی مرتفع نمی‌نماید، بلکه به بازوی دومی به نام اخلاق پسندیده و رفتار خوب با مردم نیازمند هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ مهدوی‌مهر، در جمع تعدادی از  طلاب انستیتو علوم انسانی و علوم اسلامی آلمان که در سازمان مرکزی المصطفی(ص) برگزار شد، اظهار داشت: خداوند برخی از بندگان خود را به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی، برای ایفای رسالتش انتخاب می‌نماید. این انتخاب الهی، تبعیض بین انسان‌ها نیست، بلکه از شایستگی‌هایی سرچشمه می‌گیرد که انسان‌ها با اختیار خود آنها را ابراز می‌نمایند.

وی، پیامبران الهی را دارای بالاترین شایستگی برای ایفای رسالت الهی دانست و ابراز داشت: البته پیامبران نیز سطوح و مقامات مختلفی دارند تا جایی که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) برترین موجود عالم خلقت هستند، ولی برخی از پیامبران، پیرو پیامبران دیگری بودند. 

جانشین ریاست المصطفی، برخی از اولیای الهی را دارای مقامی بالاتر از پیامبری خواند و افزود: پیامبری، مسئولیت خاصی است که از جانب خدا به برخی داده شده؛ اکنون نیز این مسئولیت بر عهده علما قرار دارد و این امکان وجود دارد که خداوند از بین شما، کسی را برای ایفای رسالت‌هایش انتخاب نماید؛ بنابراین، شما باید خود را برای این رسالت الهی آماده نماید.

وی امام خمینی(ره) را نمونه‌ای واضح از اولیای الهی دانست که به ایفای رسالت الهی پرداخته‌اند و تصریح کرد: امام خمینی(ره)، هر چند پیامبر نبودند، ولی مسئولیت بزرگی بر عهده داشتند و آثار نهضت ایشان تا قرن‌ها در جهان بشریت باقی خواهد ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌مهر ادامه داد: امام خمینی(ره) از نظر قواعد بشری با ما هیچ فرقی نداشتند؛ بنابراین، هر چند ممکن است دیگر فردی مانند ایشان نیاید، ولی عقلاً نمی‌توان گفت امام خمینی(ره) تکرار ناشدنی هستند و بر این اساس، ما نیز باید آمادگی ایفای رسالتی را که به ما محول می‌گردد، داشته باشیم و خود را برای آن آماده نماییم.

وی اصلاح درونی را لازمه قرار گرفتن در جایگاه رهبری مردم دانست و تأکید کرد: اگر بتوانیم در خود تأثیر بگذاریم، به نماد تبلیغ و دعوت دیگران به راه درست مبدل خواهیم شد. خداوند سبحان دلیل موفقیت پیامبر اسلام(ص) را در ایفای رسالتشان، اخلاق و سیره پسندیده ایشان خوانده است. نبی مکرم اسلام(ص) ابزار مهم هدایتی به نام قرآن به همراه داشتند، ولی اخلاق نیکوی ایشان، رمز موفقیت آن حضرت(ص) برای هدایت مردم با بهره‌گیری از این کتاب آسمانی بود.

جانشین ریاست المصطفی خاطرنشان کرد: پیامبران الهی، همگی، دارای اخلاق نیکو بودند، ولی برخی از آنان در این زمینه ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند؛ برای نمونه، حضرت مسیح(ع) را پیامبر مهربانی می‌نامند. خداوند در قرآن، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) را با عناوینی مانند رحمة للعالمین، مهربان نسبت به مؤمنین و دلسوز معرفی نموده است. پیامبر گرامی اسلام(ص)، در برخورد با کفار و مشرکان، که دشمنان آن حضرت به شمار می‌آمدند، به گونه‌ای برخورد می‌نمودند که پیش از آشنایی با قرآن کریم، آنان مجذوب اخلاق پسندیده ایشان می‌شدند. ائمه معصوم(علیهم‌السلام) اولیای الهی و عالمان دین نیز که در هدایت مردم موفق، بودند، همین روحیه را داشتند. اگر این خصوصیات در ما هم شکل گیرد، مردم علاقه‌مند شده، به اسلام روی می‌آورند. 

وی افزود: اکنون، باید از خود بپرسیم آیا در جهان امروز، مسلمانان با اخلاق برتر شناخته می‌شوند، آیا مردم جهان شیفته اخلاق و منش ما هستند، آیا می‌توانیم خود را الگوی خوبی‌ها به مردم معرفی نماییم، آیا ما با اخلاق خود مردم را به سوی پیامبرمان دعوت می‌نماییم؟ اگر جواب مبثت است، جای خرسندی دارد و می‌توانیم بگوییم پا جای پای پیامبر(ص) گذاشته‌ایم و اگر غیر از این باشد، باید در رفتار خود تجدیدنظر کنیم. همواره باید در نظر داشته باشیم فعالیت علمی و کسب دانش و تحصیل، تمام نیاز ما را برای عمل به رسالت الهی مرتفع نمی‌نماید، بلکه به بازوی دومی به نام اخلاق پسندیده و رفتار خوب با مردم نیازمند هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌مهر، در پایان، امکان تحصیل در جامعةالمصطفی را توفیقی الهی خواند و اظهار داشت: خوشحالیم که خداوند شما را برای ایفای این نقش یعنی رسالت خویش توفیق داده است تا تحت مدیریت حجت‌الاسلام  رضوی‌راد تحصیل نمایید. امیدوارم این فرصت را قدر بنهید و از این استاد بزرگ درس اخلاق بگیرید و خود را به اخلاق نبوی(ص) آراسته نمایید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha