جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خيرآبادي

حوزه/ مسئول اداره سياسي معاونت فرهنگي تبليغي حوزه علميه خراسان گفت: اول بايد خودمان مصداق انسان هدايت يافته شويم تا مردم هدايت شوند؛ در واقع آنان بايد ابتدا شيفته شخصيت طلبه باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام محمدعلي خيرآبادي در جمع طلاب شركت كننده در اردوي «طليعه تحول» در مدرسه سليمانيه مشهد با تأكيد بر ضرورت تمرين بدون وقفه براي زنده كردن حسنات اخلاقي در خود و جامعه، ابراز كرد: بسياري از آداب در خارج از كلاس فرا گرفته مي‌شود و به همين علت باید دقت كرد كه آموزش‌هاي عملي و نمود بيروني رفتارهاي طلاب براي ديگران الگو است.

حجت‌الاسلام خيرآبادي در ابتداي سخنان خود به توضيح جايگاه اخلاق و اخلاقيات در مجموعه احكام و دستورات دين اسلام پرداخت و در اين رابطه بيان كرد: اخلاق و شخصيت ائمه (ع) بود كه باعث مي‌شد بسياري از شيعيان در طول تاريخ و در راه اسلام جان خود را فدا كنند و امروز هم طلاب بايد ادامه دهنده راه ايشان باشند.

مسئول اداره سياسي معاونت فرهنگي تبليغي حوزه علميه خراسان با اشاره به روايت «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع»، بيان كرد: سطح اخلاقي طلاب بايد همراه با ارتقاء سطح تحصيلي ايشان بهبود يابد.

حجت‌الاسلام خيرآبادي، اخلاقيات را مجموعه‌اي از ويژگي‌ها و روحياتي كه شايسته است يك مسلمان به آن‌ها آراسته باشد، توصيف كرد و افزود: لازم است طلاب از ابتداي ورود به حوزه در جهت كسب و حفظ روحيات اخلاقي بكوشند و زمينه تحقق هر چه بيشتر اين روحيات را در خود ايجاد كنند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به تفاوت فهم عرفي و فهم ديني از اخلاق اشاره و عنوان كرد: اخلاق چيزي مازاد بر وظيفه است و ديدگاهي وسيع‌تر دارد؛ بهبود وضع اخلاقي، روحيه‌اي انقلابي مي‌طلبد.

مسئول اداره سياسي معاونت فرهنگي تبليغي حوزه علميه خراسان، مجموعه احكام اسلامي را در سه  محور عقايد، احكام و اخلاق قابل دسته‌بندي دانست و در پاسخ به اين سؤال كه كدام يك بيشترين نقش و اثر را در زندگي فردي و اجتماعي دارد، ارتباط تنگاتنگ اين سه را در موفقيت انسان مورد توجه قرار داد.

وي در پايان سخنان خود هشدار داد: آنچه اكنون به عنوان دين و ارزش‌هاي مكتب تشيع به دست ما رسيده، امانت الهي است و قرآن متذكر شده كه اگر ما شايستگي اين ارزش‌ها را از دست بدهيم، آن را به قوم ديگري خواهد سپرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha