شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

حوزه/ آدم و همسرش قصد مخالفتِ فرمان خدا را نداشتند، امّا همچون كودكى كه تجربه ‏اى از دروغ و فریب ندارد و دیگران را همچون خود راستگو مى ‏داند، وقتى شیطان براى آنها قسم خورد كه آنچه در مورد فواید آن گیاه مى ‏گوید، راست و درست است، باور كرده و فریب خوردند.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیات سی و ششم سوره بقره پرداخته است.

«فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطانُ عَنْها فَأَخْرَجَهُما مِمَّا كانا فيهِ وَ قُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى‏ حينٍ» (بقره، 36)

ترجمه: پس شیطان، آدم و همسرش را به لغزش انداخت و آنان را از آن بهشتى كه در آن بودند خارج ساخت. در این هنگام به آنان گفتیم فرود آیید كه دشمن یكدیگر خواهید بود و براى شما در زمین، تا زمانى (محدود)، جایگاه و بهره ‏اى است.

شیطان كه به خاطر سرپیچى از دستور الهى در سجده بر آدم، از درگاه خداوند رانده شده بود، در فكر انتقام از آدم بر آمد و تصمیم گرفت او را از جایگاه آرام و در رفاه و آسایش، بیرون سازد. لذا با وسوسه‏ هاى بسیار و تظاهر به خیرخواهى، آن قدر از گیاه ممنوعه تعریف كرد و براى آن، آثار و فواید شمرد كه بالاخره آدم و همسرش از آن گیاه خوردند.

آنان قصد مخالفتِ فرمان خدا را نداشتند، امّا همچون كودكى كه تجربه ‏اى از دروغ و فریب ندارد و دیگران را همچون خود راستگو مى ‏داند، وقتى شیطان براى آنها قسم خورد كه آنچه در مورد فواید آن گیاه مى ‏گوید، راست و درست است، باور كرده و فریب خوردند.

نتیجۀ مخالفتِ فرمان الهى، خروج از بهشت گردید و به دنبال آن از جانب خداوند چنین دستور آمد: از درگاه قُرب الهى فرود آیید كه بذر كینه و دشمنى میان شما و شیطان افكنده شده و تا مدتى معین در زمین بهره ‏مند خواهید بود.

غرض از خلقت آدم، خلافت او در زمین بود، پس آدم مى ‏بایست در زمین ساكن شود، لكن خداوند ابتدا محیطى آرام و دور از مشكلات را براى او فراهم ساخت تا در این اردوى آمادگى، هم با شرایط زندگى در زمین آشنا شود و هم دشمن واقعى خود یعنى شیطان را بشناسد.

 از این آیه مى ‏آموزیم كه:

* اطاعت از شیطان، نه فقط انسان را از مقامات الهى دور مى ‏سازد، بلكه رفاه و آسایش واقعى را از انسان سلب نموده و او را در رنج و زحمت قرار مى‏ دهد. چنان كه آدم و همسرش را از بهشتِ رحمت، به زمینِ زحمت خارج ساخت.

* دشمنىِ شیطان با انسان، دشمنى دیرینه و از آغاز خلقت تاكنون بوده است.

* زمین، جایگاه موقتِ زندگى، و بهره انسان از آن محدود و موقتى است. به فكر آماده ساختنِ جایگاه دائمى خود در بهشتِ الهى باشیم.

* هر انسانى به خاطر استعدادها و لیاقت ‏هایى كه خداوند در او نهاده، بهشتى است، ولى نافرمانى ‏ها موجب سقوط و هبوط او مى‏ گردد.

 * هیچ انسانى از خطر لغزش و انحراف مصون نیست، مگر آن كه خداوند او را حفظ كند. آدم كه خلیفه خدا در زمین و مَسجود فرشتگان بود، لحظه ‏اى غفلت او را از درگاه الهى بیرون راند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha