پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
همایش بین‌المللی علم اسلامی در هندوستان برگزار شد

حوزه/ همایش دو روزه بین‌المللی علم اسلامی توسط سازمان دانشجویان مسلمان هندوستان در نیودهلی برگزار شد. هدف از برپایی این همایش بررسی مسائل جامعه هند از منظر اسلامی و اجرای مداخله خلّاق اسلامی در گفتمان علمی بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همایش دو روزه بین‌المللی علم اسلامی توسط سازمان دانشجویان مسلمان هندوستان در نیودهلی برگزار شد. هدف از برپایی این همایش بررسی مسائل جامعه هند از منظر اسلامی و اجرای مداخله خلاق اسلامی در گفتمان علمی بود.

روز شنبه و در جلسه افتتاحیه همایش بین‌المللی علم اسلامی، سید جلال الدین عمری رئیس جماعت اسلامی هند در سخنانی در مرکز فرهنگی اسلامی هند گفت: جهت آزادی مذهبی در اسلام یک مفهوم انقلابی در زمینه دانش بود. اسلام برای انتقال پیامش به جای استفاده از اجبار، از راه مباحثه و موعظه وارد می‌شده و که این عمل در زمینه علم، امری انقلابی محسوب می‌شود.

او سپس با توصیف اهمیت تحصیل و دانش گفت: دانش انسانیت را ارتقاء می‌دهد و انسان را قادر می‌سازد تا به بشریت خدمت کند و وضعیت او را به فرشته بودن نزدیک سازد. جوامع و ملت‌های هدایت کننده دنیا از نظر علمی پیشرفته هستند. اساس اسلام نیز بر پایه طبیعت و تعقل است و آموزه‌های اسلامی بر طبیعت بشر و تعقل تاکید دارند.

اسلام را از نو احیاء کنیم

برپایه این گزارش به نقل از milligazette.com، سلمان حسینی ندوتی یکی از علمای اسلامی و مدیر بخش شریعت در دارالعلوم ندوه العلما نیز در این گردهمایی از دانشجویان و جوانان خواست تا پیروی الگوی پیامبر بوده و زندگی را در راه اسلام سپری کنند. او سپس خواستار احیای اسلام شده و ایدئولوژی‌های مدرن سکولاریته، لیبرالیسم و کمونیستی را مورد انتقاد قرار داده و ارتش آمریکا را به خاطر حمله نظامی به افغانستان، سوریه و خاوریانه محکوم کرد.

امیر عثمانی دبیرکل آکادمی فقه اسلامی نیز در این همایش بر نیاز به تغییر تاکید و گفت: جامعه مسلمانان بایستی از نظر ایدئولوژیکی قوی باشد، و ما تنها کسانی هستیم که می‌توانیم گذشته را تحلیل کرده و برای آینده نقشه بکشیم.

همایش بین‌المللی علم اسلامی در هندوستان

قوانین پیامبر در مدینه، نماد همگرایی دراسلام

پروفسور دیتریش ریتز از دانشگاه برلین نیز گفت: قوانین پیامبر اسلام در شهر مدینه مثالی از مدارا، همگرایی و یکپارچه سازی در اسلام هستند. به علاوه جهانی شدن نباید فقط بر مبنای مسائل اقتصادی باشد بلکه عوامل دیگری از جمله دین در این امر از اهمیت برخودار هستند.

او در ادامه گفت: غرض‌ورزی درباره اسلام و مسلمانان در رسانه‌های غربی وجود داشته و این مشکل باید توسط اجتماعات برطرف شود.

در این همایش پروفسور محسن عثمانی استاد سابق دانشگاه زبان انگلیسی و زبان‌های خارجه نیز گفت: میان تحصیلات مدرن و تحصیلات اسلامی تفاوتی نیست و تنها تفاوت میان دانش مفید و غیرمفید وجود دارد. پیشرفت و توسعه امت اسلامی وابسته به علم و تکنولوژی است. مسلمانان باید در تکنولوژی با دیگر جوامع رقابت کند.

او همچنین از حاکمان اعراب به خطور عدم توسعه دانش و تکنولوژی و در عوض وابستگی به دنیای غرب در این موارد انتقاد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha