سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ساخت ضریح تمثیلی عاشورا توسط هنرمند هندو

حوزه/ یک هنرمند هندو در گجرات، به منظور نشان دادن همبستگی و برادری با مسلمانان شیعه، اقدام به ساخت ضریح روز عاشورا کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از zeenews، یک هنرمند 32 ساله هندو در گجرات هندوستان، به منظور نشان دادن همبستگی و برادری با مسلمانان شیعه، ساخت تعزیه «ضریح‌ تمثیلی امام حسین در روز عاشورا» را برعهده گرفت.

ویپول کانسارا در کنار دیگر ضریح‌سازان مسلمان گجرات، روز چهارشنبه اقدام به ساخت یک ضریح باشکوه برای روز عاشورای حسینی کرد، تا به این وسیله همبستگی خود را با مسلمانان نشان دهد. به گفته این هنرمند هندو در ساخت این ضریح‌ بیش از 150 کیلوگرم نقره، برنج و آلومینیوم به کار رفته و 4 گنبد کوچکتر دارد که آیات قرآن مجید به زبان‌های عربی و اردو در آن به کار رفته‌اند.

ویپل کانسارا در این باره به رسانه‌ها گفت: من سال گذشته نیز ساخت ضریح تعزیه را انجام داده و مدیر کمیته محرم در شهر که از کار من ابراز رضایت کرده بود بار دیگر از من درخواست کرد امسال نیز این ضریح را بسازم. من 45 روز برای تکمیل و ساخت این ضریح کار کردم. به عنوان یک هنرمند از انجام این پروژه بسیار خوشم آمد.

کانسارا همچنین معتقد است که می‌تواند از طریق کارش، پیام صلح و برادری میان مسلمانان و هندوها را بفرستد و می‌گوید: مشارکت دسته جمعی مردم در مراسم‌های مهمی چون عاشورا، نمونه‌ای از همبستگی میان ادیانی است.

ضریح تعزیه چیست؟

در زبان اردو «تعزیه» به معانی تربت، ضریح و عمارتِ روضه، و «تعزیه‌دار» به معنای ماتم‌دار و سینه‌زنی‌کردن است.

در هند و برخی حوزه‌های جغرافیایی ـ فرهنگی دیگر جهان، مانند عراق، تعزیه به تابوت‌واره یا هیکلی تمثیلی از گور، ضریح، گنبد و بارگاه امام‌حسین(ع) درکربلا گفته می‌شود. این صندوق تمثیلی را در شمال هند«تعزیه»، و در جنوب هند «تابوت» می‌نامند.

ساختمان،شکل،جنس،اندازه و نوع آرایه‌ها و نقش و نگارهای تزیینی تابوت‌واره‌های تعزیه در هرسرزمین و شهر و ناحیه با هم فرق می‌کنند. نظام باورهای مردم شیعۀ هر حوزۀ فرهنگی و تأثیرپذیری از فرهنگ‌های دیگر، به‌ویژه از گروه‌های قومی ـ مذهبی مجاور خود، به نحوی آشکار در چگونگی شکل ساختمان و آرایه‌بندی تعزیه‌ها و در شیوه و رسم عزاداری و تعزیه‌گردانی اثر بخشیده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha