یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست کارشناسان وزارت دین کشور اندونزی با فضلای انجمن های علمی حوزه علمیه قم

حوزه/ مشترکات دینی و فرهنگی ایران و اندونزی و جایگاه بهائیت در ایران با حضور کارشناسان وزارت دین اندونزی و فضلای انجمن های علمیه حوزه علمیه قم مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر ابراهیمیان رایزن سابق فرهنگی ایران در اندونزی در نشست کارشناسان وزارت دین کشور اندونزی با فضلای انجمن های علمی حوزه علمیه قم که در سالن همایش مرکز انجمن های حوزه های علمیه برگزار شد، اظهار داشت: اندونزی حدود ده هزار کیلومتر با ایران فاصله دارد؛ اما قرابت هایی میان جمهوری اسلامی ایران و اندونزی وجود دارد.

*200 میلیون مسلمان در اندونزی از مشترکات ایران و این کشور می باشد

وی ابراز داشت: اشتراکات دینی و فرهنگی بسیاری میان این دو کشور وجود دارد که مهمترین آن 200 میلیون مسلمان اندونزی می باشد.

رایزن سابق فرهنگی ایران در اندونزی خاطرنشان ساخت: ایرانیان نقش بسیار زیادی در مسلمان شدن مردم اندونزی داشته و اسلام مبتنی بر تعقل، تسامح، تساهل و اسلام ضد افراطی از نقاط مشترک ما با اندونزی است.

*وجود 400 لغت زبان فارسی در زبان اندونزی

دکتر ابراهیمیان تصریح کرد: در زبان اندونزی قریب به 400 لغت زبان فارسی همچون همانند گندم، انگور، قهرمان، چنگال و ... وجود دارد که نشان دهنده ورود ایرانیان به این منطقه می باشد.

وی بیان داشت: وزارت دین اندونزی یکی از وزارت خانه های مهم این کشور است که در خصوص تمام ادیان فعالیت داشته و چتری برای تمام ادیان می باشد.

رایزن سابق فرهنگی ایران در اندونزی اظهار داشت: در کشور اندونزی به خاطر فشارهای عربستان نسبت به مذهب حقه تشیع ابهاماتی وجود داشته و موضوع جدید و مهم دیگر در این کشور، فشار بهاییت برای به رسمیت شناختن آنان می باشد.

*اقلیت های دینی در قانون اساسی ایران

دکتر ابراهیمیان اذعان داشت: ما در اصل 13 قانون اساسی ایران، موضوع اقلیت ها را داریم که به آنان پرداخته شده و در آن تصریح شده که اقلیت ها در ایران سه دین مسیحیت، یهودی و زردتشتی بوده و در هیچ جای دیگر این قانون، واژه اقلیت ها استفاده نشده است.

وی بیان داشت: در اصل دوازدهم قانون اساسی آمده که دین ایران، اسلام بوده و مذهب آن جعفری است و در ادامه آن برادران اهل سنت را در کنار خود آورده است.

*5 اصل اساسی کشور اندونزی

رایزن سابق فرهنگی ایران در اندونزی اظهار داشت: «اعتقاد به خدا»، «انسان رو به رشد و عادل»، «وحدت اندونزی»، «مشاورت در انجام تمام امور» و «عدالت اجتماعی برای همه» از اصول اساسی کشور اندونزی است.

دکتر ابراهیمیان ابراز داشت: ایران نسبت به فرقه های ضاله، حساسیت دارد؛  لذا به شدت با فرقه بهائیت مقابله کرده و گمراهی آنان را امری مسلم می داند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مطهری به ایراد سخن پرداخت و گفت: امروز 20 انجمن فعال در حوزه علمیه قم وجود دارد که بیش از 3 هزار نفر عضو فعال در تخصص های مختلف در آن مشغول به فعالیت می باشند.

رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم ابراز داشت: اعضای فعال در انجمن های علمی با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری در این انجمن ها فعالیت داشته و در کنار تحصیلات عمومی حوزه که شرط عضویت در انجمن های علمی حوزه است، معمولا در حوزه تخصصی نیز در دانشگاه ها تحصیل  و تدریس داشته اند.

همچنین در ادامه آقای ابومسلم خولائی، کارشناس وزارت امور دینی اندونزی به ایراد سخن پرداخت و گفت: ایران و اندونزی نقاط مشترک بسیاری با یکدیگر دارند که یکی از آنها مسلمانان این دو کشور می باشند.

وی خاطرنشان ساخت: اندونزی 350 سال تحت استعمار هلند بوده؛ اما همچنان اسلام در آن جاری بوده و از دست نداده اند.

کارشناس وزارت امور دینی اندونزی تصریح کرد: ما هر مقاومتی را که در این کشور در برابر بیگانگان انجام داده ایم، با اعتقاد اسلامی بوده و به آن معتقد بوده ایم.

ابومسلم خولائی با بیان این مطلب که اندونزی دارای دین بزرگ اسلام، مسیحیت (پروتستان، کاتولیک)، هندو، بودا و کانفوسی می باشد، بیان داشت: دلیل حضور ما در ایران برای شناخت قانون اساسی این کشور درباره اقلیت های دینی است؛ چراکه دین های جدیدی در این کشور به وجود آمده که قصد به رسمیت شناخته شدن دارند.

وی اظهار داشت: روز گذشته با نشستی که با استاد طبسی داشته ایم، وی گفت که اهل سنت دوست ما شیعیان بوده و اقلیت به حساب نمی آیند که برای ما بسیار دلنشین بوده است؛ چراکه سخنان ناروایی درباره شیعه در کشور اندونزی پخش شده است که ما پس از بازگشت، این نگاه زیبا را ارائه خواهیم کرد.

کارشناس وزارت امور دینی اندونزی ابراز داشت: امروز بهائیت به دنبال به رسمیت شناخته شدن در کشور اندونزی بوده و دلیل حضور ما در ایران، تحقیق درباره آنان می باشد.

در پایان، حجت الاسلام والمسلمین بهشتی به ایراد سخن پرداخت و ابراز داشت: ایرانی ها جمعیت های همدلی بوده و دوست داریم به افراد در دنیا کمک کنیم؛ ایرانیان اهل تعامل، همکاری بوده و کمک به دیگران را بر اساس آموزه های دین و فرهنگ ایرانی گری دوست داشته و به آن مقید می باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: اگر کشور اندونزی نیازمند به تجربه ها و کمک های ایرانیان است، به راحتی کمک کرده و تمام مسلمانان دنیا را برادران و خواهران خود می دانیم.

رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم تصریح کرد: ایرانیان جلوداران حفاظت از منافع فلسطینی های مظلوم در دنیا بوده و با تمام توان به مسلمانان فلسطین که از اهل سنت نیز می باشند، کمک می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی بیان داشت: تعداد قابل توجهی از مسلمانان سوریه و عراق تحت فشار تکفیری ها و تروریست ها بوده و ایران از آنان حمایت می کند.

وی اظهار داشت: عدالت طلبی از خصیصه های ایرانیان بوده و این صفت را برای تمام مردم دنیا استفاده خواهیم کرد.

عضو انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم ابراز داشت: مجلس شورای اسلامی ایران سهمیه مسیحی، یهودی و زرتشتی داشته و این افراد در میان خود نماینده ای را به مجلس می فرستند؛ چراکه جزو جمعیت ایران بوده و برای آنان احترام قائلیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی ابراز داشت: یکی از دشمنان مشترک ما و اندونزی هایی ها بهائیت هستند که با ما دشمن بوده و اسلام را قبول ندارند؛ اما حضور آنان در ایران بدون تبلیغ اشکالی نداشته و جرم نیست.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: بهائیت با تمامیت ارضی کشور ما مشکل داشته؛ کانون آنان در اسرائیل بوده و جاسوسی ما را انجام می دهند؛ لذا به همین دلیل اجازه فعالیت به آنان در کشور خود نمی دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha