شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه اسرائیل از وحدت حوزه های علمیه شیعی و سنی احساس خطر دارد، گفت: رژیم صهیونیستی وهابیت را تحریک کرد تا اقدام به نفرقه کند و شیعه و سنی را از یکدیگر بترساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی شامگاه سه شنبه در دیدار با جمعی از کارشناسان وزارت دینی اندونزی که در موسسه ولاء صدیقه کبری برگزار شد، بر لزوم گسترش روابط دینی، فرهنگی و علمی حوزه علمیه قم با مجامع دینی اندونزی تاکید کرد و اظهار داشت: تقویت روابط و گفت وگوها زمینه ساز کاهش اختلافات و فاصله ها است.

وی تصریح کرد: رفع سوءتفاهمات زمینه ساز تحقق برادری خواهد بود و تفرقه اندازان شناسایی خواهند شد.

این استادحوزه  با بیان اینکه شیعه و سنی از ابتدا برادر یکدیگر بوده اند، ابراز داشت: بنده از ابتدای طلبگی علاقه داشتم مبانی اعتقادی اهل تسنن را از کتاب های خود آنها مطالعه کنم و به طور متقابل علاقه مند هستیم اهل سنت نیز اعتقادات ما را از طریق گفت وگو با علمای شیعه و مطالعه کتب شیعی متوجه شود.

*دشمن از وحدت شیعه و سنی در هراس است

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با بیان اینکه شیعه و سنی دشمن مشترک دارند، اظهار داشت: دشمن مشترک از وحدت ما هراس دارد و تلاش می کند شیعه و سنی را از یکدیگر بترساند تا به منافع خود دست یابد.

وی با اشاره به اینکه دفاع از مسلمان از اصول مهم دین است، تصریح کرد: غزه سنی است، اما چه کسانی غیر از شیعیان از آنها دفاع می کنند؟

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به حدود نیم قرن طلبگی خود، اظهار داشت: حوزه علمیه بنده و طلبه های خود را این گونه تربیت کرده است که در نوشتن فقه و روایات، آرای شیعه و سنی را همزمان ذکر کنند و این مسئله در کتب اصیل شیعه نیز موجود و  سیره عالمان شیعی نظیر شیخ طوسی و علامه حلی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین با بیان اینکه فقه شیعه از فقه مذاهب اربعه خارج نیست، ابراز داشت: شیخ طوسی هزارسال قبل بر اثر فشار سلفی ها از بغداد به نجف هجرت کرد، اما حدود 300 طلبه سنی نیز ایشان را همراهی کردند.

*اسرائیل از وحدت حوزه علمیه شیعه و سنی احساس خطر می کند

وی با اشاره به اینکه اسرائیل از وحدت حوزه های علمیه شیعی و سنی احساس خطر دارد، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی اگر به طور مستقیم برای اختلاف علمای شیعه و سنی اقدام می کرد، جهان اسلام را علیه خود تحریک می کرد و بر این اساس وهابیت را تحریک کرد تا اقدام به نفرقه کند و شیعه و سنی را از یکدیگر بترساند.

*علمای اندونزی تحت تاثیر افکار وهابیت قرار نگیرند

این عضو جامعه مدرسین بر لزوم هوشیاری عقلای شیعه و سنی تاکید کرد و گفت: اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی، ده برابر جمعیت عربستان سعودی است و علمای بسیاری دارد و از نظر معنوی و مادی نیازی به عربستان ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با بیان اینکه جایگاه علمای اندونزی بالاتر از این است که بخواهند تحت تاثیر منافقین سعودی قرار بگیرند، ابراز داشت: علمای اندونزی باید واقع گرا باشند و تحت تاثیر هیچکس قرار نگیرند؛ هرشخصی با طناب سعودی ها به چاه برود، نمی تواند خروج کند.

* علمای اندونزی در راستای تقویت وحدت شیعه و سنی تلاش کنند

وی بر لزوم دقت علمای اندونزی نسبت به وحدت شیعه و سنی تاکید کرد و اظهار داشت: هنوز شیخ شلطوت مورد رحمت مسلمین است زیرا گام به سوی وحدت برداشت و تاکید کرد مذهب اهلبیت(ع) یکی از مذاهب اسلامی است.

این استاد حوزه علمیه افزود: بنده به یاد دارم قاضی القضات مصر به ایران آمد و گفت ما در دادگاه ها به مذهب امام صادق(ع) هم عمل می کنیم و اگر تعارض شد مذهب امام صادق(ع) را مقدم می دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی تصریح کرد: ما از عالمان تاثیرگذار اندونزی انتظار داریم به گونه ای عمل کنند که شیعه و سنی دعاگوی آنها باشند و امت اسلامی راضی و یهود ناراحت باشد.

*لزوم حفظ خون مسلمین

وی بر لزوم حفظ خون مسلمین از سوی علمای شیعه و سنی تاکید کرد و گفت: ایجاد اختلاف سهل اما ایجاد وحدت مشکل است؛ اگر در بعضی کتب نوشته شود شیعه بدعت گذار است، جدا شدن 500 میلیون شیعه از پیکره اسلام به سود چه کسی است؟

*اهل سنت ایران اقلیت نیستند

این عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه ما در ایران اهل سنت را اقلیت نمی دانیم، ابراز داشت: در رسانه های معاند، تبلیغات منفی نسبت به وضعیت و امکانات اهل سنت در ایران می شود در حالی که بخشی از نمایندگان مجلس ایران از اهل تسنن هستند.

*اندونزی با شیعیان بهتر رفتار کند

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با بیان اینکه اکثریت مساجد در زاهدان متعلق به اهل سنت است، اظهار داشت: ما با اهل تسنن رفتار خوبی داریم و انتظار داریم اندونزی نیز با شیعیان بهتر رفتار کند.

وی با اشاره به اینکه وهابیت همانند یهود است و خیرخواه اسلام نیست، ابراز داشت: وهابیت علاوه بر شیعه با اهل تسنن هم مخالف هستند؛ دویست سال قبل در یکی از کتب اهل سنت تصریح شده وهابیت خوارج زمان هستند و فقط خودشان را مسلمان دانسته و قتل سنی ها را واجب می دانند.

*عقاید شیعه را از خود علمای شیعه جویا شوید

این عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه اهل سنت عقاید شیعه را از علمای شیعه جویا شوند، اظهار داشت: امروز سخنان دروغی نظیر دارا بودن قرآن متفاوت شیعه منتشر می شود در حالی که این مسئله صحت ندارد و شیعه از این مسائل تبری می جوید.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با اشاره به اینکه علمای شیعه و مراجع عظام تقلید در زمینه عدم اهانت به مقدسات اهل سنت فتوا دارند، ابراز داشت: علمای شیعه هیچ تهمتی را نسبت به زنان پیامبر اکرم(ص) وارد نمی دانند.

وی با تاکید بر اینکه علمای اندونزی مبانی اعتقادی تشیع را از کتاب های سعودی نگیرند، اظهار داشت: بنده سالیان زیادی به حج مشرف شدم و هرساله آل سعود چند میلیون کتاب با هدف هجمه به تشیع توزیع کرده، اما هرگز یک کتاب علیه صهیونیست توزیع نمی کند.

*تبلیغات عربستان سبب توجه بیشتر به شیعه شد

این استاد حوزه علمیه افزود: آل سعود آنقدر علیه شیعه تبلیغ کرد که افرادی به تحقیق از این مکتب پرداختند و متوجه دروغ عربستان سعودی و صداقت شیعیان شدند.

*اندونزی اجازه نفوذ به وهابیت ندهد

حجت الاسلام والمسلمین طبسی تصریح کرد: اندونزی یک کشور مستقل است و نباید به وهابیت به عنوان یک فرقه ضاله اجازه نفوذ دهد،امروز اگر کسی بخواهد در کشور ایران به تحریک اهل سنت بپردازد، خود ما  برخورد خواهیم کرد.

این عضو جامعه مدرسین در پایان بر لزوم درایت مسئولان اندونزی تاکید کرد و گفت: در کشوری مثل هند حکومت اسلامی وجود ندارد اما عبادتگاه های ادیان و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر قرار دارند و در کشوری اسلامی نظیر اندونزی نیز باید این گونه باشد تا گفته نشود حکومت کافر بهتر از حکومت اسلام است.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha