سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حجت سالاری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: دشمن از زیارت رفتن تشیع و اهل سنت و هر گونه اجتماع بین شیعه و سنی هراس دارد و ناراحت و ناامید می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام والمسلمین حجت سالاری مکی، صبح امروز در آیین بدرقه زائران اهل سنت حرم مطهر امام رضا (ع)، در محل مسجد حنفيه بجنورد اظهارداشت: اگر ما به وسیله انجام زیارت و اجتماع بین شیعه و اهل سنت دشمنان اسلام را ناراحت و ناامید کنیم، این زیارت ما علاوه بر استحباب، قطعا ثواب جهاد را خواهد داشت، چرا که دشمنان اسلام از این حرکت های بین شیعه و سنی ناراحت و نا امید می شوند.

وی با بیان اینکه آنچه مسلم است امروز زیارت اهل بیت (ع) یک امر مستحبی است که در جامعه فعلی جزو شعائر الهی شمرده می شود، افزود: چون علمای شیعه و سنی جهاد را به معنای "بذل الوسع معنا" می کنند به این معنی که آنچه در وسع داری در راه خدا هزینه کن، بنابراین جهادهایی دیگری نیز مثل جهاد با مال، جهاد با نفس و جهادهای مختلف دیگری نیز امروز وجود دارد که زیارت و اجتماع شیعه و سنی نیز به نوعی جهاد محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه استان خراسان شمالی همچنین با اشاره به اینکه ولی امر مسلمین جهان موضوع جهاد کبیر را مطرح کرده اند، گفت: معظم له می  فرمایند: جهاد در فرهنگ اسلامی فقط حضور در میدان جنگ نیست زیرا هر نوع تلاشی برای مقابله با دشمن می تواند جهاد تلقی شود.

وی ادامه داد: البته بعضی ممکن است کاری انجام دهند و زحمت بکشند و از آن تعبیر به جهاد کنند، لیکن این تعبیر درست نیست چون یک شرط جهاد این است که در مقابله با دشمن باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی با اشاره به اینکه امروز دشمنان اسلام می خواهند که بین شیعه و اهل سنت اختلاف بیفتد، تصریح کرد: یکی از مسائلی که ما با انجام آن می توانیم از این خواسته دشمنان جلوگیری کنیم، جمع شدن بر روی اشتراکات است و یکی از این اشتراکات نیز زیارت اهل بیت (ع) است.

وی افزود: نمونه بارز جمع شدن شیعه و سنی در زیارات است که ما این زیارت را در اجتماع بزرگ اربعین دیدیم که اهل سنت بصره در کنار تشیع حول پرچم وحدت و ذیل پرچم سیدالشهداء(ع) گردهم آمده که این همان جهاد کبیر در مقابل دشمنان اسلام بوده که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است.

مدیر حوزه علمیه استان خراسان شمالی ادامه داد: بنده به عنوان یک طلبه شیعه وقتی حالات بزرگان اهل سنت را نسبت به زیارت حضرت موسی بن جعفر خاصه امام رضا (ع) که از علمای قرن سه و چهار تا علمای قرن چهاردهم بودند، مطالعه می کردم برای بنده احترامی که علمای اهل سنت به علی بن موسی الرضا (ع) دارند مخصوصا روایاتی که حاکم نیشابوری در این خصوص دارند، خیلی جالب بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: حاکم نیشابوری نقل می کند که من به همراه خزیمه و ابوعلی سقفی به زیارت علی بن موسی الرضا (ع) مشرف شدیم و بزرگداشت و احترام و گریه ابن خزیمه و ابوعلی سقفی همگان را به تعجب وا داشت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha