شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بانوان

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س)با بیان این که ما می‌توانیم بر اساس اسلام و قرآن کریم، تمدن ایجاد کنیم، گفت: آشنایی با منطق دین، گفتار معصومین (علیهم السلام) و قرآن کریم تمدن‌ساز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» معصومه گلگیری امروز در درس اخلاق اساتید جامعه الزهرا(سلام الله علیها)، با اشاره به اهمیت روایات و احادیث اهل بیت (علیهم السلام)، گفت: همه مسلمانان به ویژه روحانیون باید به روایات و احادیثی که از اهل بیت (علیهم السلام) برای ما به یادگار مانده است، توجه کنند.

از دریای عظیم معارف اهل بیت (علیهم السلام) بهرمند شویم

استاد احکام بانوان اظهار داشت: حاصل عمر امام علی (علیه السلام)، نهج البلاغه و حاصل عمر امام صادق (علیه السلام) روایاتی است که از ایشان به یادگار مانده است و ما باید به سیره معصومین (علیهم السلام) توجه داشته باشیم تا پیروان واقعی آنان باشیم.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) عنوان کرد: امروز فرمایشات و روایات معصومین (علیهم السلام) به راحتی و رایگان در اختیار ما قرار گرفته است و ما باید در زندگی خود، زمان‌هایی را  مشخص کنیم و از این دریای عظیم معارف بهره مند شویم.

وی یادآور شد: ما هر سال از محضر اساتید و بزرگان دین مطالبی می‌آموزیم، اما عمر ما به سرعت سپری می‌شود و ما نتوانستیم به درستی از آنها استفاده کنیم، ما از قرآن کریم و محضر اهل بیت (علیهم السلام) عذرخواهی می‌کنیم که فرصتی برای تأمل در گفتار آنها قرار ندادیم.

ما می‌توانیم بر اساس اسلام و قرآن کریم، تمدن ایجاد کنیم

استاد جامعه الزهرا (سلام الله علیها) تصریح کرد: ما در علوم انسانی به منابع غنی که در اختیارمان قرار دارد، کم‌توجه هستیم، در حالی که فرهنگ دینی ما و منطق اسلام معیارهای فرهنگی و تمدن را دارا است و ما می‌توانیم بر اساس اسلام و قرآن کریم، تمدن ایجاد کنیم.

بانو گل گیری با بیان اینکه کارفران قصد خلع سلاح کردن جامعه اسلامی را دارند، اضافه کرد: طبق آیات قرآن کریم، ما نباید اجازه دهیم که دشمنان اسلام ما را بربایند و ما را تحت استثمار و استعمار خود قرار دهند.

بانو گلگیری با بیان اینکه اگر امروز ۴ جلد اصول کافی که مباحث اخلاقی، اعتقادی و تربیتی دارد، در حوزه‌ها تدریس شود، همه مشکلات جامعه رفع می‌شود، بیان داشت:  بزرگترین استاد حوزه های علمیه، روایاتی است که به راحتی و به صورت رایگان در اختیارمان قرار گرفته است  و به وسیله روایات اسلامی می‌توان تربیت اسلامی و دینی را در جامعه داشته باشیم.

وی با اشاره به خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه، گفت: این خطبه به خطبه «قاصعه» معروف است و محور خطبه، کوبیدن کبر است و امام علی (علیه السلام) در این خطبه کبریایی را تنها ویژه خداوند متعال معرفی می کنند.

استاد حوزه‌های علمیه خواهران افزود: امام علی (علیه السلام) خطبه «قاصعه» را در کوفه و سوار بر اسب ایراد کردند و به مردم توصیه کردند که همه باید با تلاش، کبر را از خود دور کنند.

انسان‌های انتقادناپذیر دارای کبر خفیف هستند

بانو گلگیری با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم، انسان‌ها را از کبر برحذر داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه ما دچار کبر شدید نبوده  و کبرهای ما، به صورت خفیف است که باید با تلاش، این کبر‌های خفیف را هم از خود دور کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کتب اخلاق، آثار کبر بیان شده است، گفت: یکی از آثار کبر این است که انسان انتقادناپذیر است، بنابراین انسان برای این که از کبر خفیف به دور باشد باید انتقادهای سازنده را بپذیرد؛ همان طور که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «خدا رحمت کند کسی که عیب مرا به من اهدا کند».

دعا و سجده در برابر خداوند، راه نجات انسان از گمراهی شیطان است

استاد احکام بانوان با اشاره به اینکه شیطان به خاطر کبر شدید از فرمان و اطاعت خداوند سرباز زد، عنوان کرد: شیطان به خاطر کبر خود به دشمنی با خداوند و انسان‌ها پرداخت و قسم یاد کرد که همه انسان‌ها و امیال و غرایز انسان‌ها را محاصره کند.

بانو گلگیری با بیان اینکه تنها مخلصین هستند که توسط شیطان گمراه شوند،اظهار داشت: شیطان انسان را برای گمراهی، محاصره می‌کند، اما راه آسمان و دعا باز است تا انسان از محاصره شیطان در امان باشد.

وی تصریح کرد: انسان با اتصال به خداوند، تضرع، نماز، عبادت و توسل به معصومین (علیهم السلام) می‌تواند خود را از محاصره شیطان نجات دهد.

گلگیری تاکید کرد: همچنین سجده کردن بر زمین سبب نجات انسان از گمراهی و شر شیطان می شود.

استاد برجسته جامعه الزهرا (سلام الله علیها) با اشاره به اینکه شیطان تنها انسان را به گناه دعوت و انسان به اختیار دعوت را اجابت می‌کند و مرتکب گناه می‌شود، گفت: دعا و سجده برای خداوند باعث می‌شود که انسان دعوت شیطان را رد کند.

کبر خفیف را از خود دور کنیم

بانو گلگیری یادآور شد: امام علی (علیه السلام) در خطبه «قاصعه» به بدترین خصلت شیطان که تکبر است، اشاره کرده اند و می‌فرمایند: شیطان به مدت چند هزار سال در زمره فرشتگان بود و خدا را عبادت می‌کرد، اما تمام اعمال او به خاطر کبر نابود شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه افرادی که به همسر، فرزندان و دوستان خود خدمت می‌کنند، اما منت می‌گذارند، دارای کبر خفیف هستند، گفت: انسان باید در تمام مراحل زندگی خود به این مسائل توجه داشته باشد تا دچار کبر نشود.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha