یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خدیجه گل‌گیری - استاد جامعه الزهرا(س)

حوزه/ وقف نوعی مشارکت مردم در امور حکومت‌داری است، به طوریکه مردم همراه با دولت در عمران، آبادانی، فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه شرکت می‌کنند و جامعه اسلامی و پویا را رقم می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، خدیجه گل‌گیری با اشاره به اهمیت مسئله وقف در اسلام گفت: با اشاره به این که روز ۲۷ صفر به عنوان «روز وقف» نام‌گذاری شده است، اظهارداشت: در مکتب اسلام، تمهیداتی برای رفع فقر و تنگدستی پیش‌بینی شده است، اسلام برای فقرای سید، سهم سادات و برای غیرسیدها زکات و برای همه فقرای جامعه از جمله افراد سید و غیرسید، کفارات و صدقات مستحب را در نظر گرفته است.

وقف نقش به سزایی در عمران و آبادانی شهرها داشته و دارد

استاد جامعه الزهرا (سلام الله علیها) افزود: وقف در لغت به معنای حبس کردن و منحصر کردن چیزی به کسی است؛ یکی از خصوصیات انسان مومن این است که قسمتی از مال خود را به نیازمندان اختصاص دهد؛ همان طور که خداوند در قرآن کریم به این موضوع اشاره می‌کند و می‌فرماید: «وَ في أَموالِهِم حَقٌّ لِلسّائِلِ وَالمَحرومِ؛ و در اموال آنها حقّی برای سائل و محروم است».

استاد گل‌گیری با بیان این که اسلام برای پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... مسئله وقف را مطرح کرده است، عنوان کرد: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وقف را در شهر مدینه برقرار کرد و پس از آن، مسلمانان به پیروی از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) اقدام به وقف کردند و بخشی از اموال خود را صرف وقف کردند.

وی با اشاره به این که وقف نقش به سزایی در عمران و آبادانی شهرها داشته و دارد، تصریح کرد: تعلیم و تعلم رایگان، احداث مدارس، احداث راه ها، بیمارستان و کارهای امور خیریه و عام المنفعه از جمله اهداف وقف است.

وقف هم صدقه است و هم برّ و نیکی و احسان

استاد جامعه الزهرا (سلام الله علیها) یادآور شد: در قرآن کریم، کلمه وقف نیامده است، اما تعبیراتی مانند خیر، صدقه، برّ، انفاق و احسان وجود دارد که تمام این تعبیرها بر وقف صدق می‌کند، زیرا وقف هم صدقه است و هم برّ و نیکی و احسان است، اما در عین حال، عنوان خاصی برای وقف در نظر گرفته شده است و وقف شرایط خاصی دارد.

استاد گل‌گیری افزود: در اکثر روایات اسلامی کلمه وقف به کار برده نشده است، اما تعبیر به صدقه جاریه شده است و علما معتقدند که صدقه جاریه همان وقف است.

هدف واقف از وقف باید حبس مال در راه خدا و تقرب به سوی او باشد

وی با بیان این که وقف شرایطی دارد، گفت: یکی از شرایط وقف، حبس عین است، یعنی مالی که اختصاص به وقف پیدا کرده است؛ واقف در مدت وقف حق هیچ گونه دخل و تصرفی در مال موقوفه ندارد، یعنی نمی تواند آن را بفروشد یا به کسی ببخشد.

استاد جامعه الزهرا (سلام الله علیها) ادامه داد: وقف باید فی سبیل الله باشد، یعنی هدف واقف از وقف باید حبس مال در راه خدا و تقرب به سوی او باشد، همچنین موقوفه باید قابلیت ماندگاری داشته باشد، یعنی مالی که از بین می‌رود، مانند خوراکی‌ها را نمی‌توان وقف کرد.

وقف نوعی مشارکت مردم در امور حکومت‌داری است

استاد گل‌گیری تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های حکومت دینی و حکومت اسلامی، مشارکت مردم در امور حکومت‌داری است، برای مثال، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه عموم مردم است، اما در عین حال، نوعی کمک به مسئولین حکومتی است تا بتوانند جامعه را از زشتی‌ها و منکرات برحذر و به انجام معروف‌ها دعوت کنند.

وی با اشاره به این که وقف یکی از موضوعاتی است که اسلام در مسائل مالی مطرح کرده است، اظهار کرد: وقف نیز نوعی مشارکت مردم در امور حکومت‌داری است و مردم همراه با دولت در عمران، آبادانی، فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه شرکت می‌کنند و جامعه اسلامی و پویا را رقم می‌زنند.

اگر حکومت اسلامی در جامعه حکمفرما شود، یک حکومت ایده‌آل و نمونه خواهد بود

استاد جامعه الزهرا (سلام الله علیها) عنوان کرد: اگر حکومت دینی و اسلامی در جامعه حکمفرما شود، یک حکومت ایده‌آل و نمونه خواهد بود، زیرا مردم در امور دخالت دارند و خود را شریک حکومت می‌دانند، بر خلاف حکومت‌های دموکراتیک غربی که فقط شعار دموکراتیکی می‌دهند.

خانم گل‌گیری با اشاره به این که یک حکومت ایده آل نمی‌تواند جدای از مردم تصمیم بگیرد و بر مردم حکومت کند، گفت: در آمریکا که آوازه تمدنش گوش جهان را کر کرده است، مردم تظاهرات وال‌استریت و ضد نظام سرمایه‌داری به راه می‌اندازند، زیرا ثروت این کشور در دست یک صدم مردم است و ۹۹ درصد مردم در فقر و سختی به سر می‌برند.

وی بیان داشت: اقتدار جامعه و مقابله با دشمن از دیگر ویژگی‌های حکومت اسلامی است، حکومت دینی، بسیج ۲۰ میلیونی تشکیل می‌دهد که این نیروی مردمی همواره آماده‌اند و در مواقع بحرانی، کمر دشمن را می‌شکنند. یادآور می‌شود که سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور تحکیم پایه‌های سنت نبوی وقف، ترویج این فرهنگ اسلامی و نیز معرفی کارکردهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و بهداشتی این عمل خداپسندانه، براساس مصوّبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۲۷ صفر را با عنوان «روز وقف» نام گذاری کرده است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha