شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد

حوزه / رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان قدس رضوی برترین مرکز توسعه فرهنگ وقف و نذر است، گفت: احیای فرهنگ وقف در خانواده بازگشت به فرهنگ اهل بیت(ع) است.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، امروز در نشست «وقف و خانواده» که از سوی موسسه خدمات مشاور‌ه‌ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی و به منظور بررسی نقش خانواده در توسعه سنت وقف برگزار شد، اظهار کرد: ائمه معصومین(ع) که الگوهای عملی در مسیر تکامل بشر هستند، در عمل به این موضوع پیش قدم بودند و اموال زیادی را برای مصارف مختلف وقف می کردند.

وی با اشاره به اینکه وقف، سابقه طولانی در فرهنگ ملل و تمدن های تاریخ بشری دارد، افزود: در دوره پهلوی بسیاری از موقوفات تخریب شد یا وقفیت خود را از دست داد، اما همه مسائل و موضوعات مربوط به وقف منفی و مأیوس‏کننده نبود و در این دوره وقف پیشرفت‌هایی هم داشت.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین تمهیدات دین اسلام در راستای دوراندیشی و تأمین آینده مسلمین و فرزندان ایشان، «پایه ریزی سنت حسنه وقف» است، گفت: گسترش فرهنگ وقف مبنای سبک زندگی اسلامی و فرهنگ اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به اینکه مسئله وقف در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را متحمل شده است، افزود: امروز ما باید با اهتمام ورزیدن به احیای فرهنگ وقف در خانواده زمینه عمل به سیره ائمه اطهار(ع) را در محیط خانه فراهم سازیم.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه علمای دین در دوره های مختلف با درایت و هوشمندی سرمایه های پایداری از طریق وقف برای استمرار فعالیت های دینی ایجاد کرده اند، گفت: امروز وقف در ارکان و لایحه های اجتماعی جای خودش را پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اهمیت وقف اولادی و ضرورت احیای آن در خانواده، تصریح کرد: وقف اولادی در زمان اهل بیت(ع) موجب تقویت جریان امامت بود ما نیز باید به این مسئله توجه داشته باشیم که خانواده هایی را که فرزندانشان می توانند وجوه موقوفه  را در در مسیر درست و احیای سیره اهل بیت(ع) هزینه کنند، تشویق به وقف اولادی اموال کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: تبیین نقش گفتمان سازی در ایجاد موقوفات برای تشویق و تحکیم خانواده از جمله وظایف فعالان فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی می تواند با بهره گیری از تجربیات و ظرفیت های نخبگان فرهنگی در راستای تبیین ،تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف گام های بلندی بردارد، افزود: بهره مندی از پشتوانه وقف برای ازدواج، تربیت فرزندان و تقویت بنیان خانواده نیاز جامعه امروزی است.

آستان قدس رضوی برترین مرکز توسعه فرهنگ وقف و نذر است

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان قدس رضوی برترین مرکز توسعه فرهنگ وقف و نذر است، گفت: احیای فرهنگ وقف در خانواده  چیزی جز بازگشت به فرهنگ اهل بیت(ع) نیست.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به اینکه رسالت اصلی حوزه فرهنگی، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف است، خاطرنشان کرد: حوزه های فرهنگی باید با توجه به نیازهای خانواده و تحکیم بنیان این نهاد و جذب توانمندی های مردمی در راستای رفع مشکلات خانواده ها تلاش کنند.

وی با بیان اینکه وقف می تواند راهگشای حل مسائل و مشکلات و نیازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی جامعه باشد، اظهار کرد:  با توجه به شواهد، هنوز فرهنگ وقف آن طور که درخور و شایسته نظام جمهوری اسلامی است، نهادینه نشده و هنوز با ایده آل های لازم در این باره فاصله زیاد داریم و بدان دست نیافته ایم، اما این طور هم نیست که هیچ کاری در این راستا صورت نگرفته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha