پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله بوشهری

حوزه/ دهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد، عصر امروز با قرائت بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، متن این بیانیه که توسط آیت الله حسینی بوشهری نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه و دبیر دهمین اجلاس سراسری در سالن اجلاس قرائت شد بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين والصلوة و السلام علي سيدنا و نبينا محمد و آله الطاهرين سيما بقية‌الله في الارضين.

دهمين اجلاس سراسري جامعه مدرسين حوزه علميه قم و علماء اعلام بلاد با هدف تبادل نظر پيرامون «حوزه انقلابي؛ بايسته ها و راهکارها» در سالروز شهادت امام حسن عسگري عليه السلام و در آستانه سالروز امامت فرزند برومندش حضرت حجت ابن الحسن المهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) برگزار گرديد.

در اين اجلاس شرکت کنندگان علاوه بر کسب رهنمود و استماع توصيه‌هاي مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي سبحاني «دامت برکاته»و اساتيد محترم و اعاظم استانها درباره موضوع اجلاس به تبادل نظر پرداختند و بر نکات ذيل تاکيد مي‌نمايند:

1- روحانيت اصيل و انقلابي وارثان بحق انبياء عظام سلام الله عليهم اجمعين و اوصياء مکرم آنها مي‌باشند و هدف اصلي آنان اعتلاء کلمة توحيد و تحقق ارزش‌هاي الهي است و اين همان اساس هدف انقلاب اسلامي است، از اين روست که انقلاب اسلامي و به تبع آن نظام مقدس جمهوري اسلامي مولود حرکت انقلابي روحانيت اصيل مي‌باشد. لذا روحانيت و حوزه‌هاي علميه هيچگاه نسبت به آينده و سرنوشت انقلاب اسلامي بي‌تفاوت نبوده و نخواهد بود.

2- پشتيباني، هدايت، نظارت و مراقبت از جمله وظايف اصلي حوزه هاي علميه و روحانيت نسبت به نظام مقدس جمهوري اسلامي مي‌باشد که همواره بر آن اهتمام جدي خواهد داشت و هر‌گونه تلاش براي تخريب اين روحيه را توطئه اي جهت جدايي دين از سياست مي‌داند.

3- حفظ وحدت، اتحاد و همدلي در صفوف مسلمانان با تکيه بر تعاليم بلند و رهايي بخش اسلام ناب از ضروري‌ترين نيازهاي امروز جهان اسلام بوده و تلاش‌هاي خائنانه اي که در جهت ايجاد شکاف در ميان امت اسلامي توسط استکبار جهاني و نظام سلطه بويژه عناصر وابسته آن‌ها نظير رژيم سفاک سعودي، وهابيت منحط و مزدوران آنها يعني عناصر تکفيري و ارهابي صورت مي‌گيرد محکوم نموده و تعاون و همدلي علماء اسلام و طرد عناصر مزدور وابسته و جلوگيري از طرح مسائل انحرافي را تنها راه پيروزي بر توطئه‌هاي دشمنان مي‌دانيم.

4- حرکت مستقيم و پرشتاب کاروان انقلاب اسلامي مرهون کارداني و رهبري کم نظير مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي «مدظله العالي» و حضور همدلانه و مجدانه آحاد ملت ايران اسلامي در صحنه است و روحانيت و حوزه‌هاي علميه ضمن ستايش نقش بي‌بديل رهبري نظام در مهار فتنه‌ها و سکان‌داري انقلاب و مقابله با زياده خواهي‌هاي نظام سلطه و استکبار جهاني و حفظ استقلال و ارزش‌هاي والاي انقلاب اسلامي پشتيباني از نظام مقدس جمهوري اسلامي و اصل مترقي ولايت فقيه را وظيفه دائمي خود مي‌داند.

5- مرجعيت شيعه به عنوان عالي‌ترين رکن و جايگاه روحانيت در حوزه‌هاي علميه همواره پيشتاز در دفاع از کيان اسلام ناب محمدي (صلي الله عليه و آله و سلم) و انقلاب اسلامي بوده و خواهند بود و حمايت و پيروي از اين استوانه‌هاي علم و دين را وظيفه دائمي خود داشته و تلاش‌هاي مؤثر اين عزيزان را در حفظ اصول و ارزش‌هاي اسلامي ارج مي‌نهد و توجه همگان بويژه مسئولين و دست‌اندرکاران را به رعايت رهنمودهاي اين دلسوزان اسلام و انقلاب جلب مي‌نمايد.

6- تهاجم فرهنگي، سياسي و تبليغي استکبار جهاني بويژه در عرصه رسانه و فضاي مجازي واقعيت انکار‌ناپذيري است که مقابله با آن باور و عزم جدي مسئولين اجرايي و فرهنگي کشور و کليه دلسوزان نظام را مي‌طلبد که آسيب‌هاي اجتماعي برخي از آثار مخرب اين تهاجم دشمن مي‌باشد و حوزه‌هاي علميه به عنوان خاستگاه تمدن اسلامي و احياي ارزش‌هاي ديني مقابله با اين هجوم گسترده دشمن را وظيفه اصلي و ذاتي خود تلقي مي‌کند و معتقد است که مقابله با اين تهاجم گسترده و آثار مخرب آن بويژه در بخش آسيب‌هاي اجتماعي جز با همدلي همگان و برنامه‌ريزي صحيح و توجه به مقتضيات اسلام و انقلاب ميسر نخواهد بود. در اين راستا حضور نيروهاي مؤمن و انقلابي کارآمد و متخصص در عرصه فرهنگ را امري ضروري و بسيار مهم مي‌دانيم.

7- بدعهدي و پيمان شکني‌هاي مکرر آمريکايي‌ها در مسئله برجام که در حقيقت برخاسته از عمق کينه و خباثت استکبار جهاني به‌سرکردگي آمريکاست من جمله تصويب تحريم‌هاي اخير در کنگره آمريکا اين درس عبرت و پيام را براي مسئولين کشور دارد که تنها راه براي حفظ عزت و سربلندي ايران اسلامي تکيه بر توان داخلي و اقتصاد مقاومتي است. و آمريکا بايد بداند که تصويب تحريم‌ها که نقض صريح برجام مي باشد پاسخ قاطع و کوبنده ايران اسلامي را به دنبال خواهد داشت.

8- تجاوز گسترده رژيم سعودي به يمن و کشتار مکرر و مداوم مردم بي‌دفاع شيعيان عربستان، مردم بحرين، صدور تکفير و ارهاب و تروريسم به منطقه و ايجاد ناامني را محکوم نموده و از مسلمانان آزاده جهان بويژه علماء و فرهيختگان مي خواهيم اجازه ندهند که بيش از اين کساني که بي‌کفايتي آنها در اداره حرمين شريفين مکرر به اثبات رسيده است  و دست آن‌ها تا مرفق در خون مسلمانان منطقه در عراق، لبنان سوريه فرو رفته است بيش از اين با جنايات و افکار خود ساخته و منحرف وهابيت ساحت اسلام ناب محمدي(ص) را خدشه‌دار نمايند.

9- امر تبليغ از رسالت‌هاي مهم روحانيت و حوزه‌هاي علميه بوده که امروز با هجوم شبهات و نيازهاي فرهنگي جهان بويژه جهان اسلام‌، گسترش فضاهاي مجازي توجه جدي به آسيب‌هاي اجتماعي و اثرات مخرب آن، تلاش مضاعف مسئولان فرهنگي و حوزه‌هاي علميه را مي‌طلبد از اين رو لازم مي‌دانيم ضمن توجه به نيازهاي جديد و شيوه‌هاي نوين سياستگذاري‌ها در اين عرصه که منجر به افزايش ظرفيت‌ها و هم‌گرايي و استفاده از فرصت‌هاي جديد گردد با دقت و شتاب بيشتري همراه شود.

10- تحول در حوزه‌هاي علميه به معناي آمادگي و توجه روز آمد به نيازهاي جهان و براي حوزه پاسخ‌گو از مباحث مهم امروز حوزه‌هاي علميه است که همواره مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي و مراجع عظام تقليد «دامت برکاتهم» بوده است از اين‌رو لازم است حوزه‌هاي علميه اين مباحث پر اهميت را تا حصول نتيجه دنبال نمايند.

11- ضمن توجه به تلاش‌هاي صورت گرفته در مهار تورم و رسيدگي به محرومين و اقشار کم درآمد بويژه در عرصه سلامت و بهداشت مراتب نگراني خود را نسبت به وضع اقتصادي عموم مردم خاصه طبقات ضعيف و کم در آمد ابراز داشته و از مسئولين محترم در قواي مقننه و مجريه مي‌خواهيم هر چه سريعتر با برنامه‌ريزي صحيح و استفاده بهتر از امکانات مادي و معنوي کشور با مديريت جهادي توجه جدي به اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل شايسته‌اي انجام دهند.

12- در خاتمه با گراميداشت ياد امام راحل (قدس سره)، شهيدان گلگون کفن و همه عزيزاني که ساليان قبل در کنار و همسنگر ما در پاسداري از ارزش‌هاي اسلام و انقلاب بوده‌ان و براي سلامتي و طول عمر  مقام معظم رهبري و ساير مراجع عظام تقليد «دامت برکاتهم» دعا نموده و ظهور و تعجيل در فرج مولايمان حضرت ولي عصر «ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء» را از خداوند منان مسئلت مي‌نمائيم و آخر دعوانا انا الحمد لله رب العالمين.

محمديزدي

رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم

18 آذر ماه 1395

8 ربيع الاول1438

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha