جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ سفر جمعی از علمای لبنان به قم

حوزه/ رئیس هیئت مدیره جمعیت علمای مسلمان لبنان گفت: فتنه های مختلف در لبنان، منجر به از هم پاشیدن بسیاری از تشکلها و مجموعه های دینی شد اما تجمع علماء مسلمین همچنان پابرجا ماند و با قوت به کار خود ادامه داد زیرا همه ما هدف روشن و واحدی داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، شیح حسان عبدالله  عصر امروز  در دیدار با آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اینکه تاسیس جمعیت علمای لبنان با اجازه شرعی و موافقت امام خمینی(ره) انجام گرفت گفت: اعتقاد به ولایت فقیه در میثاق و اساسنامه این جمعیت آمده است و همه اعضا اعم از شیعه و سنی به آن اعتقاد دارند.

وی خطاب به حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: در ابتدا میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) را به شما تبریک می گویم. ما در تجمع علمای مسلمان بارها به دیدار شما شرفیاب شده ایم و هر بار مسائل جدیدی مطرح شده و شما هم از ابتدا در مورد لزوم مبارزه فکری با این گروه ها تاکید زیادی داشتید. ما ایده هجوم به این پدیده به جای دفاع را مطرح کردیم و آن را اساس کار خود قرار دادیم، چون گاهی بهترین وسیله برای دفاع، هجوم است و از این رو ما در صدد این برنیامدیم که به آنها ثابت کنیم ما مسلمان هستیم، بلکه بر این باور بودیم که گروه های تکفیری که اندیشه انحرافی خود را به اسلام نسبت می دهند باید خود و انتساب خود به اسلام را ثابت کنند، اما با این حال تروریست ها تبلیغات رسانه ای وسیعی داشتند که توسط دستگاه های اطلاعاتی اداره می شد.

همگرایی تجمع علمای لبنان توطئه های اسرائیل را خنثی می کند

شیخ عبدالله سپس با اشاره به برگزاری کنفرانسی به نام کنفرانس هرتزلیا در سال 2006 در اسرائیل و پس از جنگ 2006 میان حزب الله و صهیونیست ها گفت: هنگامی که رژیم صهیونیستی برای اوین بار تاسیس شد، بر اساس تشکیل کشوری از نیل تا فرات بود و آنها در ابتدا این فکر را در سر داشتند و تجاوز آنها به لبنان نیز در راستای تحقق همین هدف و سرآغاز آن بود و در آن زمان مقاومت فلسطین را تضعیف کرده بودند و به دنبال عملی کرده ایده نیل تا فرات بودند که مقاومت لبنان به لطف خدا و رهبری امام خمینی(ره) تشکیل شد و در همان سالی که اسرائیل به لبنان حمله کرد تجمع علمای مسلمان هم تشکیل شد و این اصل را مطرح کردیم که بهترین راه برای مبارزه با رژیم صهیونیستی وحدت میان مسلمانان است، زیرا هر دشمنی هنگامی که به سرزمینی وارد می شود تلاش می کند میان مردم آن تفرقه ایجاد کند تا بتواند آنها را به جان هم بیندازد و از این طریق بر آنها مسلط شود و این فکر تجمع علمای مسلمان بود که حتی قبل از ظهور حزب الله به آن معتقد بود، چون در ابتدا حزب الله با اینکه تشکیل شده بود، اما فعالیت آن مخفیانه و سرّی بود و ما به صورت علنی با اسرائیل مقابله می کردیم.

رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان ادامه داد: پس از جنگ اول مقاومت با رژیم صهیونیستی در سال 2000 و شکست آنها، توطئه بزرگ صهیونیست ها درهم شکسته شد و باعث شد اسرائیل به این فکر کند که در میان مرزهای فلسطین اشغالی به حیات خود ادامه دهد و از سوی دیگر پیروزی مقاومت در لبنان انگیزه ای شد برای مقاومت فلسطین تا بار دیگر جان تازه بگیرد و انتفاضه بزرگ در فلسطین شکل بگیرد. صهیونیست ها برای اینکه انتفاضه را از بین ببرند و خاموش کنند، غزه را به مقاومت فلسطین دادند و در اینجا بود که ایده اسرائیل کوچک را مطرح کردند و این در حالی است که تا کنون اسرائیل در قانون اساسی خود مرزهای خود را مشخص نکرده در حالی که تمام کشورهای جهان مرز خود را مشخص کرده اند، اما اسرائیل هنوز مرزی برای خود در نظر نگرفته است.

جمهوری اسلامی و مقاومت اسرائیل را زمین گیر کرده است

شیخ حسان عبدالله ادامه داد: در اینجا اسرائیلی ها پی بردند که عامل اصلی شکست های آنها جمهوری اسلامی ایران و مقاومت اسلامی است و به این نتیجه رسیدند که باید برای رهایی خود میان شیعه و سنی اختلاف و تفرقه بیندازند تا بتوانند در سایه این تفرقه و درگیری در منطقه باقی بمانند. صهیونیست ها ابتدا الحریری رئیس جمهور لبنان را در سال 2005 ترور کردند تا آن را به گردن حزب الله بیندازند اما این فتنه موفق نشد. پس از آن در سال 2006 به صورت مستقیم به لبنان حمله کردند و در آنجا نیز شکست خوردند. کنفرانس هرتزلیا پس از جنگ جولای 2006 برگزار شد که همه ساله تکرار می شود و ما هم با دقت این کنفرانس و تصمیمات آن را زیر نظر داریم. در آن کنفرانس مطرح شد که رژیم صهیونیستی مصونیت و امنیت خود را از دست داده و به فکر راه چاره ای برای نجات خود افتادند و به این نتیجه رسیدند که بهترین راه برای دفاع از رژیم صهیونیستی و حفظ بقای این رژیم است که آنها میان کشورهای مختلفِ پیرامون این رژیم ایجاد اختلاف کنند و مهم ترین فتنه، همان فتنه میان شیعه و سنی است. آنها برای از بین بردن انتفاضه هم فکر کردند، چون انتفاضه فلسطین یک جنبش سنی است و شیعیان در آن نیستند. آنها برای ضربه زدن به انتفاضه و جنبش حماس و جهاد این تهمت را مطرح کردند که اینها نوک پیکان پروژه شیعه صفوی و ایرانی در منطقه هستند و بدین ترتیب آنها حماس را به تشیع متهم نکردند، بلکه آنها را متهم کردند که آلت اجرایی پروژه شیعی و ایرانی هستند که در اصطلاح به آن شیعه سیاسی می گویند نه شیعه مذهبی. صهیونیست ها این فتنه را ترویج کردند و یکی از اعضای همین کنفرانس پیشنهادی داد که بسیار قابل تامل است. وی مطرح کرد که برای مقابله با مسلمانان و انتفاضه و مقاومت، ما باید برای آنها اسلامی را طراحی کنیم که با اسلامی که ما را شکست داده متفاوت باشد و در اینجا بود که ایده تاسیس گروه هایی مانند النصره و داعش و غیره برای اولین بار مطرح شد و البته صهیونیست ها این گروه ها حمایت مالی و رسانه ای به عمل می آورند و از این رو ما در صدد مقابله با این توطئه برآمدیم و توفیقاتی نیز در این زمینه به دست آوردیم.

وحدت علمای شیعه و سنی لبنان

این عالم لبنانی خاطر نشان کرد: اولین دستاور ما این بود که اتحادیه علمای بلاد شام را تاسیس کردیم که رئیس آن شیخ البوطی رحمه الله بود که او را ترور کردند و اکنون فرزند ایشان توفیق البوطی رئیس اتحادیه است و بنده رئیس دفتر اجرایی اتحادیه هستم. این اتحادیه در واقع توسط تجمع علمای مسلمان تاسیس شد.

علاوه بر این اتحادیه علمای مقاومت را تاسیس کردیم تا بگوییم مشکلی میان شیعه وسنی نیست و مشکل اصلی میان دو جبهه است: جبهه مقاومت و جبهه تسلیم و سازش با صهیونیست ها و مشکلی میان شیعه و سنی نیست، زیرا در جبهه مقاومت اهل سنت و شیعیان حضور دارند و در جبهه دشمنان مقاومت هم شیعیان و اهل سنت حضور دارند پس معلوم شد که مساله میان شیعه و سنی نیست، بلکه میان دو جبهه مقاومت و تسلیم در برابر صهیونیست ها است و این همان موضع هجومی ما در برابر صهیونیست ها و جبهه تروریسم است و البته از فرمایشات و موضع گیری های شما در کنفرانس تکفیری ها نیز سپاسگزاریم و استفاده می کنیم و از شما انتظار داریم که با قدرت به این راه ادامه دهید؛ چراکه تاثیر زیادی دارد و این درست نیست که در مبارزه با تکفیری ها به مقابله نظامی بسنده کنیم، زیرا تا زمانی که مبارزه فکری با آنها صورت نگیرد این اندیشه به طور کامل از بین نمی رود و ما در این زمینه تلاش می کنیم.

شیخ عبدالله در بخش دیگر از سخنان خود گفت: تجمع علمای لبنان همچنین علمای اهل سنت لبنان را به کشورهای مختلف اسلامی اعزام می کند و در این زمینه گروه های مختلفی به کشورهایی همچون هند، سومالی، اندونزی، مالزی، سودان و عمان اعزام کرده ایم که مسئول این برنامه نیز شیخ عبدالناصر الجبری است که در آخرین سفری که به مالی داشت دچار عارضه سکته مغزی شد و اکنون همچنان بیمار است و از خداوند می خواهیم به ایشان سلامتی عنایت کند. همان طور که شما می دانید فرقه دیوبندی مرکز صدور و انتشار سلفی های تکفیری در کشورهای آسیایی مانند پاکستان و افغانستان و هند است و ما در هند مناقشه شدیدی با آنها داشتیم و الحمدلله به نتایجی هم رسیدیم. اما برادران اهل سنت ما که به این سفرها اعزام می شوند پیام آنها شامل چند محور است.

1. امت اسلامی امت واحده است و این همان چیزی است که خداوند از ما خواسته است و هر کس خلاف آن عمل کند با اراده خداوند مخالفت کرده است.

2. مسلمانان دشمنی ندارند جز دشمن صهیونیستی که اولین دشمن مسلمانان است و پس از آن مسلمانان اختلافاتی دارند که باید میان خود حل کنند و این اختلافات مایه غنی شدن اسلام و معارف می شود و نباید مانعی بر سر راه وحدت اسلامی باشد.

3. جمهوری اسلامی دوست و یاور امت اسلام است و دشمن مسلمانان نیست و مسلمانان باید با ایران بر اساس تکامل، همکاری کنند.

وی افزود: برادران ما که حامل این پیام بودند، پس از انتقال این پیام ها در کشورهای مختلف با برخورد مثبت طرف مقابل روبرو شدند و به عنوان مثال در اندونزی گروهی بودند به نام مجلس علمای مسلمان که به تکفیر شیعه فتوا داده بودند، اما پس از بحث و گفتگو با برادران اهل سنت لبنان به این نتیجه رسیدند که در این فتوا اشتباه کرده اند و  از آن برگشتند و بدین ترتیب ما تلاش می کنیم وحدت میان شیعه و سنی را در عمل به ظهور برسانیم و محقق کنیم همان گونه که مقام معظم رهبری نیز به این ویژگی تجمع علمای مسلمان لبنان گواهی داده اند.

تقدیر از مواضع تقریبی آیت الله العظمی مکارم

در این دیدار شیخ ماهر زاهر از علمای اهل سنت لبنان گفت: ما به خاطر اینکه قائل به وحدت شیعه و سنی هستیم و با علمای شیعه تعامل داریم، از میان برخی مجامع اهل سنت و مساجد خود طرد شده ایم و کار خود را از دست داده ایم و برخی از برادران ما نیز به شهادت رسیده اند و اکنون ضمن تشکر از شما به خاطر صدور فتوا در مورد حرمت اهانت به بزرگان اهل سنت از شما انتظار داریم که بیش از پیش بر این فتوا تاکید کنید و آن را منتشر کنید تا در میان مجامع اهل سنت فضای بهتری برای ما ایجاد شود.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha