جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار علما و طلاب اهل سنت زاهدان با حضرت آیت الله  مکارم شیرازی

حوزه/ پیامبر اکرم(ص) توانستند مردم منشعب را متحد کنند؛ خداوند به برکت اسلام، تمام اختلافات جهان اسلام را حل کردند و عالمان نیز باید سعی کنند از پیامبر تاسی کرده و پیام آور وحدت باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله  مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار با علما و طلاب اهل سنت در مدرسه امام کاظم(ع) قم با ذکر این مطلب که اختلافات، درد بزرگی در جهان اسلام است گفتند: خداوند درد را در قرآن بیان و راه درمان آن را نیز بیان کرده اند.

ایشان افزودند:مشکل تنها اختلاف نیست؛ بلکه پشت سر این اختلاف درگیری و ویرانی و عقب ماندگی است که اگر به درستی به این عواقب فکر کنیم در می ‏یابیم که نباید به دنبال اختلاف باشیم.
معظم له با اشاره به نفوذ استکبارگران در ممالک اسلامی و آسیایی و آفریقایی و...، افزودند: استکبارگران میلیون‎ها، هندی را با همین اختلاف به جان هم انداختند؛ آنها با کارهای کوچک سعی کردند که مسلمانان و هندوها را به جان هم بیاندازند؛ با پول سعی می‎کردند افراد فقیر یا جاهل هر دو گروه اماکن مقدس هم را آتش بزنند؛ وقتی این دو گروه با هم می‎جنگیدند، انگلیس به عنوان یک رهبر سعی می‎کرد آنها را کنترل کند و به همین راحتی سالها این کشور بزرگ را مستعمره خود کردند.
این مرجع تقلید اظهارکردند: اسراییل و آمریکا در سایه امن هستند ولی مسلمانان این چنین در حال جنگ هستند؛ حال که قرار است موجی از وحدت ایجاد شود، آنها سعی می‏کنند به هر نحوی علیه این وحدت اقدام کنند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: در زمان تبعید در حکومت شاه مدت‏ها در چابهار و مهاباد زندگی ‎کردم وبا ارتباطی که با علما داشتیم و امروز نیز داریم علنا مشاهده کردیم که به چه آسانی مردم و علمای شیعه و سنی می‏‎توانند در کنار هم زندگی و کار و عبادت کنند؛ مثل حج که کسی تفاوتی بین شیعه و سنی اختلافی نمی‎بیند؛ بین مذاهب اهل سنت نیز اختلافات وجود دارد ولی قرار نیست که این مذاهب با هم مشکلی داشته باشند.
معظم له بیان کردند: خوشبختانه علمای بزرگ الازهر فتوا داده‎اند که به مذاهب چهارگانه و شیعه امامیه و زیدیه می‎توان عمل کرد؛ البته پایه این کار را شیخ شلتوت ایجاد کرد و اخیرا شیخ الازهر این فضا را ایجاد کرد؛ کتابخانه‎های علما در خانه و مسجد اعظم و فیضیه و... مملو از کتب علمای اهل سنت است و تعصبی نداریم که از کجا علم یادبگیریم.
ایشان گفتند:  بنده تفسیری به نام نمونه را نوشته ‏ام که در آن از بسیاری از تفاسیر اهل سنت استفاده شده است و علمای اهل سنت نیز از بنده درخواست کرده‎اند که این کتاب را مطالعه کنند؛ خوشبختانه این فضای سالم وجود دارد و کشور ما نیز یک کشور نمونه است که این چنین در کنار هم با مسالمت زندگی می‎کنیم.
معظم له یادآورشدند: آیه دیگر در سوره روم است که خداوند بیان می‎کند مشرک کسانی هستند که در دین خود ایجاد تفرقه می‎کنند و به گروه‎های متخاصم تبدیل می‎شود؛ چرا کسانی که تفرقه افکنی می‏ کنند و خود را حق می‏دانند به این مساله توجه ندارند.‎
این مرجع تقلید بیان کردند: خداوند همچنین به پیامبر اکرم(ص) می‎فرماید، کسانی که در دین خود تفرقه انداخته‎اند، هیچ ربطی به تو ندارند و مسلمان نیستند؛ وقتی خداوند این تاکیدات را بیان می‎کند باید متوجه باشیم که چه رفتاری انجام می‎دهیم.
حضرت آیت الله مکارم عنوان کردند: خداوند در سوره حشر در خصوص بنی اسراییل بیان شده است که این گروه متحد نیستند زیرا فهم درستی ندارند؛ اختلاف نشانه ضعف فرهنگ و کم عقلی و حماقت است.
ایشان  تصریح کردند: پیامبر اکرم(ص) توانستند این مردم منشعب را متحد کند؛ خداوند به برکت اسلام تمام اختلافات جهان اسلام را حل کردند و عالمان نیز باید سعی کنند از پیامبر تاسی کرده و پیام آور وحدت باشند.
در ابتدای این نشست حجت‎الاسلام بامری رئیس بسیج روحانیت حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان گفت: هشت هزار طلبه بسیجی شیعه و سنی در استان حضور دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha