سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی  حجت الاسلام والمسلمین رجایی

حوزه/ مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه گفت: انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده تاثیرگذار در جهان و سرعت تحولات جامعه بشری دو عاملی است که حوزه های علمیه را به سمت تحول سوق می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رجایی پیش از ظهر امروز در ششمین گردهمایی آموزشی - تخصصی امنای مالی و حسابداران مدیریت های استانی که در معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه برگزار شد، با بیان این که در قرآن کریم از ایمان و عمل صالح به عنوان دو راهبرد مهم برای دستیابی به سعادت انسان معرفی شده، اظهار داشت: انسان به طور طبیعی در حال خسران و زیان است اما اگر اقدامات انسان براساس ایمان و عمل صالح باشد، دچار زیان نمی شود.

وی با بیان اینکه ایمان و عمل صالح برآیند کل معارف قرآنی است، تصریح کرد: اگر ایمان و عمل صالح را همواره به عنوان یک شعار کلیدی مدنظر داشته باشیم، در زندگی فردی و اجتماعی می توانیم موفق باشیم.

*الگوی پیشرفت جامعه

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه با بیان این که شعار ایمان و عمل صالح، الگوی پیشرفت جامعه است، ابراز داشت: برای انجام عمل صالح باید به دو مقوله توجه داشت؛ نخست آن که ذات آن عمل صالح باشد و در گام بعد انجام آن نیز صالح باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رجایی با اشاره به این که فعالیت در دستگاه دین و خدمت به ترویج معارف اسلامی مصداق عمل صالح است، اظهار داشت: در اصل صالح بودن این اقدام، هیچ شک و شبهه ای نیست، اما روش و انجام آن عمل صالح نیز حائز اهمیت است.

وی با بیان این که صحیح انجام ندادن کارهای صالح جزء عمل غیرصالح محسوب می شود، تصریح کرد: انجام عمل صالح به شیوه مطلوب نیازمند الزاماتی است.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه با اشاره به اینکه دارا بودن دانش و علم یکی از الزامات انجام دادن عمل صالح است، ابراز داشت: نمی توان بدون داشتن یک دانش و به صرف خوب بودن یک عمل، کاری را انجام داد، زیرا به دلیل فقدان دانش، آن اقدام به شکل نامطلوبی اجرا می شود. 

حجت الاسلام و المسلمین رجایی افزود: شرط هر تصمیم گیری و اقدامی برای یک فعالیت خوب، این است که مبتنی بر علم و دانش باشد و انسان از روی عدم آگاهی دست به کاری نزند.

* برخی مشکلات ناشی از ضعف دانش است

وی با اشاره به اینکه مقصود از عمل صالح فقط عبادات نیست، اظهار داشت: مجموعه رفتارها و اعمال انسان در دایره ایمان و عمل صالح قرار دارد.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه تصریح کرد: خدمت کردن در حوزه های علمیه از مصادیق اقداماتی است که ذات آن صالح است، اما اینکه چگونه و با چه کیفیتی انجام می شود، نیز اهمیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی با بیان اینکه امر دین و هدایت مردم از بهترین اعمال است، ابراز داشت: اگر نسبت به فعالیت کاری خود مطالعه و دقت لازم را نداشته باشیم، دچار خسران می شویم.

وی با بیان اینکه اگر به ایمان و عمل صالح توجه شود، جامعه دچار برخی مشکلات اجتماعی نمی شود، افزود: بخش مهمی از مشکلات کشور ناشی از تزلزل ایمان و ضعف دانش است.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه تصریح کرد: اگر مجموعه اعمال افراد جامعه براساس منافع شخصی شود و خداباوری و ایمان تضعیف شود، شاهد خسران و زیان کشور خواهیم شد.

* عدم فقدان عمل صالح

حجت الاسلام والمسلمین رجایی افزود: برای مثال اگر شرکت های خودروسازی برای سود بیشتر، اتومبیل های بی کیفیتی تولید کنند که انسان های زیادی در هر تصادف ساده کشته شوند، نشان دهنده این است که آن شرکت خودروساز به ایمان و عمل صالح نوجهی نداشته، فقط نفع شخصی خود را مشاهده کرده است.

وی با اشاره به اینکه همه حوادثی که بر سر انسان می آید، نتیجه اعمال افراد است،  تصریح کرد: خداوند متعال نمی خواهد که سالانه تعداد زیادی از مردم در تصادفات کشته شوند؛ ما می توانیم با اصلاح اعمال، این آمار را کاهش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی افزود: رفتار، ایمان و عمل صالح افراد در جامعه تاثیرگذار است و نتایج اعمال به خود افراد در جامعه باز می گردد.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی با اشاره به اینکه حسابداری یک امر تخصصی است، اظهار داشت: به هر اندازه که بحث اتقان و صحت در کارهای امنای مالی افزایش پیدا کند، تاثیر بیشتری را شاهد خواهیم بود و امیدواریم اقدامات این عزیزان با روش عالمانه، دانش بنیان و با روحیه ایمانی انجام شود.

باید نگاه تحولی داشت

حجت الاسلام والمسلمین رجایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آیت الله اعرافی بر لزوم دارا بودن نگاه تحولی نسبت به حوزه های علمیه تاکید دارد، اظهار داشت: اقدامات ارزشمندی در سال های گذشته در حوزه انجام شده که مشکور است، اما باید نگاه تحولی نیز داشت.

وی با بیان اینکه توجه به مقوله تحول در حوزه به معنای کم کاری گذشتگان نیست، ابراز داشت: انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده تاثیرگذار در جهان و سرعت تحولات جامعه بشری دو عاملی است که حوزه های علمیه را به سمت تحول سوق می دهد.

شاهد افول  تمدن غرب هستیم

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه با اشاره به اینکه بعد از 1400 سال شاهد شکل گیری یک حکومت شیعی بر پایه افکار اسلامی و انقلابی در ایران بودیم، تصریح کرد: ابرقدرت ها نمی خواهند قدرتی به نام اسلام در جهان ظهور پیدا کند زیرا ذات اسلام تمدن ساز است و اگر مجددا بنا باشد تمدن اسلامی قدرت بگیرد، به معنای افول و سقوط تمدن غربی است.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی با بیان اینکه دشمنان با تفکر اسلام ناب محمدی مشکل دارند، ابراز داشت: دشمنان نمی خواهند قدرتی به عنوان اسلام و اصالت اسلامی اجرایی شود.

وی با اشاره به نوپایی انقلاب اسلامی و ضرورت پشتیبانی حوزه های علمیه از نظام، اظهار داشت: مراکز علمی و دانشگاه های غرب از تمدن غربی پشیتبانی می کنند.

وی تصریح کرد: حوزه در گذشته آماده تشکیل حکومت اسلامی و پشیتبانی فکری و علمی از نظام جدید اسلامی را نداشت و بر این اساس حوزه های علمیه در مواجه با پدیده انقلاب اسلامی نیازمند تحول است.

*تحول در حوزه به معنای نادیده گرفتن تلاش گذشتگان نیست

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه با اشاره به اینکه در مواجه با نیازهای جدید و تغییر و تحولات جامعه بشری نیازمند حوزه قوی و تحول در حوزه هستیم، اظهار داشت: برخی افراد از واژه تحول در حوزه این گونه تلقی می کنند که گویا بزرگان ما کم کاری کرده اند در حالی که این گونه نیست و علمای شیعه در طول تاریخ تلاش های خود را به بهترین شکل انجام داده اند.

*نظام داعیه دار ایجاد تمدن نوین اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین رجایی با اشاره به اینکه نظام اسلامی داعیه دار ایجاد تمدن نوین اسلامی است، گفت: تحول در حوزه نیازمند گفت وگوها و تضارب آرای نخبگان و صاحب نظران حوزوی و غیرحوزوی است تا به سندهای راهبردی خوبی دست یابیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که تحول در حوزه انجام نشود، نمی توان از نظام پشتیبانی کرد و نیازهای جامعه بشری نیز بی پاسخ می ماند.

*برنامه ریزی در حوزه باید با نگاه تحولی باشد

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی در حوزه باید با نگاه تحولی باشد، اظهار داشت: مجموعه نهادهای حوزه باید براساس نگاه به چشم انداز حوزه، سیاست ها را تعیین کنند و اقدامات خود را انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی با بیان اینکه تاکنون ده ها سیاست و راهبرد از سوی آیت الله اعرافی تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با عمل به اسناد بالادستی، بتوانیم به تحول و نظام برنامه ریزی مورد انتظار دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha