جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد:‌ حوزه علمیه به تحول کاربردی نیاز دارد، چرا که با کاربرد گذشته نمی توان رسالت امروز را ایفا کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امروز در دومین اجلاس کمیسیون های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که مسئله اصلی در حوزه، تحول است که البته به معنای جابجایی متون نیست، گفت: رسالت توسعه دین، مقابله با حرکت های دشمنان دین و پاسداری از مرزهای اعتتقادی، فکری و فرهنگی جامعه وابسته به اهل بیت(ع) برعهده حوزه علمیه می باشد و آموزش به معنای تامین ابزار کار است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: تحول در حوزه با این نگاه به معنای متحول شدن نظام آموزشی و جریان های داخلی آن نیست، بلکه به معنای کاربردی بودن و کاربرد داشتن حوزه است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در گذشته حوزه علمیه در چهاردیواری مساجد و حسینیه ها بود که البته در آن زمان در زمینه انجام رسالت خود کاربرد خوبی داشت زیرا مبانی فکری اهل بیت(ع) را از زمان غیبت کبری تا چند سال گذشته تداوم داد، گفت: این در حالی است که امروز دین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معادلات جهان را برهم زده و در خاکریز وسیع و بی منتهایی در برابر همه مبانی اندیشه های انحرافی و مادی گرایانه ایستاده است.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: برخورد با دشمن، توسعه دین و مرزبانی از آن با وجود جبهه استکبار جهانی که با همه قوا دشمنی می کند، به تحول کاربردی نیاز دارد، زیرا با کاربرد گذشته نمی توان رسالت امروز حوزه را ایفا کرد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که هر کسی با هر بینشی این امر را قبول دارد که موضع دین امروز با گذشته متفاوت است، تاکید کرد: بعد از رحلت آیت الله واعظ طبسی، شورای عالی حوزه علمیه خراسان با حکم مقام معظم رهبری تشکیل شد و بر همان اساس کمیسیون های مربوطه باید با تکیه بر تحول در کاربرد حوزه اهتمام ورزند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به راه اندازی دانشگاه امام صادق(ع) تهران با اهتمام خود و دو تن از حوزویان در مورخ 5 شهریور سال 1361 اشاره و خاطر نشان کرد: این دانشگاه با وجود شرایط انقلاب فرهنگی و جنگ تحمیلی و بعد از 40 روز فعالیت در تاریخ 16 مهر با برگزاری کنکور راه اندازی شد. از همان ابتدا برخی افراد معتقد بودند که این امر به نتیجه نمی رسد در حالی که نخبه ترین دانشجویان از همان دوره تربیت یافتند و برنامه ریزی اصلی پایه ریزی شد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به توجه و عنایت امام زمان(عج) به حوزه علمیه، یادآور شد: حوزویان با این امر می توانند با استفاده از تجربیات سلف صالح و اهتمام خود نسبت به کاربردی شدن حوزه در شرایط امروز تلاش کنند.

وی با تاکید بر این که اهمیت توجه به این مطلب که تحول باید در راستای کاربرد حوزه در شرایط امروز باشد، گفت: تغییر در متون از کارهایی است که در گذشته توسط برخی حوزویان بررسی شده، ولی به نتیجه نرسید و همچنان دروسی مانند رسائل و مکاسب مباحث اصلی محسوب می شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha