پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار مدیران مرکز پژوهش های اسلامی رسانه

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی کسی حق ندارد بگوید به من چه!، « به من چه موقوف!»، لذا همه چی به همه ربط دارد و باید تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ظهر امروز در دیدار مدیران مرکز پژوهش های اسلامی رسانه اظهارداشت: مساله نظام و انقلاب و حفظ آن، چیزی نیست که یکی بگوید به من ربط دارد، دیگری بگوید به من ربط ندارد، همه موظفیم در هر جایگاهی که هستیم به منظور حفظ ، پاسداری و صیانت از ارزش های اسلام و انقلاب اسلامی تلاش کنیم و حتی در برخی مواقع اگر کم کاری هایی هم صورت گرفت به کمک یکدیگر برویم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رسانه ملی به عنوان چهره و جایگاه ممتازی که دارد باید ترویج کننده و نشر دهند این تفکر باشد تا همگان به وظایفی که دارند مطلع و هم عامل به عمل باشند.

وی ادامه داد: با تبلیغ و اطلاع رسانی این فرهنگ در جامعه نهادینه می شود که برای بقای نظام و انقلاب باید تلاش کرد و یکی از همین تلاش ها نیاز به پژوهش و تحقیق و توسعه است، باید برای نسل امروز و آینده ایجاد انگیزه کرد اگر پژوهش نباشد دچار رکود و عقب گرد و مرگ فرهنگی خواهیم شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت: امروز پژوهش ها باید در زمینه فرهنگ سازی با تمام ابعادی که دارد باید زمینه ساز تحول گردد گرچه متاسفانه در طول سالها درستخوش واژه ها شده است واز مفهوم اصیل خود فاصله دارد.

وی ادامه داد: یک روز فرهنگ را با وزارت آموزش و پرورش، یک روز با وزارت آموزش عالی می آورند و یک روز هم در قالب یک وزارت خانه مطرح می کنند.

آیت الله مصباح یزدی افزود : بنده سالها به دستور مقام معظم رهبری در شواری عالی انقلاب فرهنگی  حضور داشتم، اظهارداشت: این شورا با جایگاه رفیعی و مهمی که در عرصه فرهنگ و کارهای بنیادین دارد متاسفانه صرفا در حوزه انتخاب و جابجایی روسای دانشگاه ها فعالیت می کنند و گام موثری در آن بُعد از مساله فرهنگی برنداشته است.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: باید در خصوص ایجاد، بسط و گسترش باورهای بنیادین فعالیت های جدی داشته باشیم تا بتوانیم به صورت کلان و منسجم در مقابل این لجن زارهایی که در بستر فضای مجازی به وجود آمده اثر گذارتر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: امروز ایران اسلامی نیازمند راه اندازی و فعالیت یک اتاق فکر با محوریت و شاکله فرهنگی است که سیاست ها و مرزهای فرهنگی و رسالت های آن در جامعه اسلامی را تببین و تشریح کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که امروز بر سر راه فعالیت ها و ترویج مسائل فرهنگی در کشور قرار دارد آنست که استراتژی و فکرمشخصی وجود ندارد و این اختلاط های فرهنگی که هرکسی نسبت به یک فرهگ خاص که این ترکه، اون کرد، دیگری لر است و ... ناشی از هم عدم استراتژی و فکر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش انقلاب اسلامی را از آثار یک انقلاب فرهنگی دانست و گفت: انقلاب و نتایجی که از آن متصادر شد در واقع ابتدا با تغییر نگاه ها ، باورها و ارزش های مردمی شکل گرفت و بعد همگام با این تغییرات زیرساخت های زندگی هم تغییر داده شد و به تبع آن سیاست، اقتصاد، صنعت، مسائل اخلاقی و تربیتی و... تغییر کرد و ریشه همه این مسائل تحولی بود که در فکر امت ایجاد شد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) افزود: این انقلاب هم باعث شد که اسلام ناب در لوای یک حکومت اسلامی در کشور پیاده شود و با همه مخالفت ها، دشمنی ها و اختلافاتی که در اندیشه و افکار آن روز ملت ایران وجود داشت با به جهت کمبود امکانات و تجهیزات از طریق منبرها و سخنرانی ها و بیانیه های امام خمینی (ره) آغاز گردید.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: امروز هم برای تداوم انقلاب و آموزه های دینی باید برنامه ریزی و تسهیل افکار و تقویت آن در راستای برقراری فرهنگ که خود متشکل از باورها واندیشه ها است از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارداشت: در راستای این فرهنگ سازی نیاز به فعالیت و نقش آفرینی سه گروه از اقشار جامعه هستیم گروهی که تولید محتوای صحیح می کنند و به نوعی تقویت کننده نقاظ ضعف می باشند، دوم کسانیکه آرمان ها و ارزشها را به صورت یک آرمان رسمی در جامعه تبلیغ می کنند و سومین قشر کسانی هستند که به وسیله هنر در ابعادی که موجود است حقایق را دربدنه جامعه تزریق می کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: قشر نخست محققین و نخبگان حوزه و دانشگاه هستند که باید تولید فکر و اندیشه شایسته کنند، در خصوص ترویج و نشر این تفکر و اندیشه ها وزارت آموزش و پرورش همچنین وزارت آموزش عالی نقش آفرینان اصلی هستند که باید با توجه به رسالتی که دارند به وظایف خود بپردازند و سومین نقش مهم، همان رسانه ملی است که در سطح عمومی جامعه دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی است، لذا رسانه ملی با ترویج افکار درست و سازنده در بین سطوح جامعه می تواند آمادگی ذهنی و روحی را با ابزار هنر و تبلیغ در جامعه نهادینه کند.

وی خواستار تشکیل اتاق فکر در رسانه ملی شد و افزود: اگر این سازمان با توجه به فعالیت های علمی و پژوهشی همچنین افکارسنجی که انجام می دهد برای نهادینه ساختن فرهنگ ناب اسلامی برنامه ریزی داشته باشد بدون تردید بسیاری از آفت ها در جامعه رفع شده و الگوی ارزشمندی در حوزه فرهنگ خواهیم داشت.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha