پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فضای مجازی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه یزد گفت: متاسفانه امروزه عوامل بسیاری مانند فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باعث دوری خانواده ها از یکدیگر شده است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس، امروز در جمع کارکنان این مرکز با اشاره به فرصت های مناسبی مانند شب یلدا در آئین و سنت ایرانیان نشان از فرهنگ و پیشینه غنی این مرز و بوم است گفت: در این شب می توانیم با انجام صله رحم که در اسلام نیز مورد تاکید و سفارش ویژه ای قرار گرفته و همچنین کمک به نیازمندان، آرامش دنیوی و ثواب اخروی را برای خود بدست آوریم.

وی با بیان آیه 90سوره نحل به اهمیت صله رحم در دین اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 90سوره نحل می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ / در حقيقت ‏خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى‏ دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى دارد به شما اندرز مى‏ دهد باشد كه پند گيريد». خداوند در این آیه صله رحم را در کنار رعایت عدالت و احسان قرار می دهد که نشان دهنده جایگاه و اهمیت صله ارحام و رسیدگی به نزدیکان است. ترتیب آورده شدن این مسائل نیز در این آیه قابل توجه است؛ خداوند انسان ها را ابتدا به عدالت و بعد از آن به احسان و ایتای ذی القربی امر می کند.

مدیر حوزه علمیه یزد ادامه داد: از این آیه این نکته بر می آید احسان و رسیدگی به نزدیکان در مقام اهمیت، در کنار عدالت هستند، ولی در مقام عمل، در رتبه پایین تر نسبت به عدالت است؛ یعنی اینکه صله ارحام نباید جلوی عدالت در جامعه را بگیرد. این که خداوند متعال انسان ها را به عدل، احسان و رسیدگی به ذی القربی امر کرده، یعنی عدالت که مهم ترین شاخصه جامعه مطلوب است و این که گفته می شود امام زمان (عج) ظهور کرده و عدالت مطلوب خداوند را در جامعه اجرا می کند در کنار صله ارحام مورد تأکید خداوند است.

وی در ادامه به عواقب ترک صله رحم اشاره کرد و افزود: خداوند در آیه 27 سوره مبارکه بقره نسبت به مسئله صله رحم هشدار می دهد و می فرماید: « الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ / همانانى كه پيمان خدا را پس از بستن آن مى ‏شكنند و آنچه را خداوند به پيوستنش امر فرموده مى‏ گسلند و در زمين به فساد مى ‏پردازند آنانند كه زيانكارانند».

حجت الاسلاموالمسلمین شمس ادامه داد: چند گروه از افراد هستند که دچار خسارت می شوند، می دانیم که خسارت با زیان تفاوت دارد، به این معنی که خسارت به معنای از دست دادن اصل سرمایه است. این که انسان عمر خود را مصرف می کند و در قبال آن چیزی به دست نیاود، خسارت کرده است، چون عمر خود را که سرمایه اوست از دست داده است. بر اساس این آیه، نخستین گروه، کسانی هستند که پیمان خود را با خدا می شکنند. خداوند در ادامه می فرماید: «وَ یقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَلَ»؛ برخی افراد جایی را که خدا فرموده ارتباط برقرار کنید نادیده می گیرند که از مصادیق بارز آن صله رحم است. پس وقتی صله رحم را قطع می کنند، دچار خسران می شوند. البته این خسارت اعم از خسارت مادی، معنوی، روحی و... است؛ «وَیفْسِدُونَ فِی الأرْضِ» و کسانی که در زمین فساد می کنند. وقتی خداوند صله رحم را در ردیف عمل نمودن به عهد خدا قرار داده، بیانگر اهمیت این مسئله است.

مدیر حوزه علمیه یزد ادامه داد: دورهم بودن اعضای خانواده و اقوام در شب یلدا علاوه بر زنده نگه داشتن سنن کهن ایرانی، باعث زنده شدن ناب ترین مفاهیم اسلامی یعنی صله رحم نیز می شود و آثار و برکات اجتماعی، اخلاقی و روانی بسیاری را برای انسان خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه عوامل بسیاری مانند فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ... باعث دوری خانواده ها از یکدیگر شده است و ایامی مانند شب یلدا می تواند و باعث تقویت حس دلگرمی در بین اعضای خانواده و اقوام شود و اینکه فرهنگ هایی که ریشه در آداب و سنن اسلامی دارند را به پاس داریم و عواملی را که باعث لطمه خوردن آن می شود را از بین ببریم.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha