پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
 نشست علمی«نقد و بررسی الگوی خلافت داعش»

حوزه/خلافت داعش قبل از آنکه توسط علمای معتدل نقد شود، توسط علمای سلفی نقد شده و از او به عنوان کلاب اهل نار یاد می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی امروز در نشست علمی«نقد و بررسی الگوی خلافت داعش» که در تالار شیخ انصاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم  برگزار شد اظهارداشت: واقعیت این است که امروز وهابیت تلاش بسیار زیادی می‌کند که تمام عِده و عٌده‌اش را علیه شیعه متمرکز کند. اگر تاریخ وهابیت بررسی شود، می‌بینیم وهابیت از ابتدا که به وجود آمده، فقط به شیعه حمله نکرده، بلکه تمام مذاهب اسلامی را مورد حمله قرار داده است.

رئیس پژوهشکده حج افزود: اکثر کسانی که در این دو ـ سه قرن به دست وهابیان کشته شده‌اند، از اهل‌سنّت بوده‌اند، نه شیعه، اما در چند دهه اخیر وهابیت حملاتش را به شیعه متمرکز ساخته و مخالفت‌ با سایر مذاهب را کاهش داده است. علتش این است که امروزه وهابیت در وهله اول شیعه را ضد خودش می‌داند به عبارت دیگر، دشمنانش را اولویت‌بندی کرده و تا وقتی که شیعه هست، نوبت به اهل‌سنّت نمی‌رسد. به­ خصوص اینکه پیشرفت سریع شیعه در دنیا و در منطقه آنها را به وحشت انداخته است.

نویسنده کتاب « سلفی گری و وهابیت: تبار شناسی » ادامه  داد:  ادعای آنها این است که ما با قبور مخالفیم، به تخریب حرمین عسکریین فتوا می‌دهند. مگر امام بخاری در ازبکستان قبر ندارد؟ مگر صلاح الدین ایوبی قبر ندارد؟ مگر محی الدین عربی قبر ندارند؟ چرا اینها را تخریب نمی‌کنند؟ مگر میان قبر شیعه و قبر سایرین فرقی وجود دارد؟

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: وهابی ها دنبال هم‌گرایی در میان اهل‌سنّت هستند. آنها می‌خواهند اختلافاتشان را با اهل‌سنّت نادیده بگیرند و با آنها همراه شوند و به زعم خودشان بعد از اینکه توانستند شیعه را منکوب کنند، نوبت به سایر مذاهب اسلامی می‌رسد. ما باید برای اهل‌سنّت تبیین کنیم که وهابیت با آنان همراه و همدل نیست.

وی ادامه داد: در حقیقت استراتژی کوتاه مدت وهابیت است که با شیعه مبارزه کنند و در قدم بعد مبارزه با اهل‌سنّت را در پیش خواهند گرفت تا یک به یک این مذاهب را منکوب کنند. قریب هشتاد درصد اهل‌سنّت دنیا صوفی هستند و یکی از مبانی اندیشه‌ای وهابیت مبارزه شدید با تصوف است. چگونه ممکن است که این دیدگاه را وهابیت نادیده گرفته باشد؟ علتش فقط همگرایی موقت با اهل تسنن، برای مخالفت با شیعه است که به عنوان نکته اول بیان کردم.

حجت الاسلام علیزاده موسوی اظهارداشت: نکته دوم اینکه: وهابیت به رغم مشکلات بسیار با اهل‌سنّت  و تلاش برای همگرایی با اهل‌سنّت، در درون خودش هم تعارضات و اختلافات شدیدی وجود دارد؛ تا آنجا که این اختلافات و تعارضات، وهابیت را در معرض از هم پاشیدگی قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اسلام در نظریه خود بحث نگاه به حکومت و تشکیل حکومت اسلامی را دارد که از این پیش فرض رد شویم شاهد دونگاه منتسب به شیعه و اهل سنت هستیم، هیچ ادبیاتی در مورد خلافت تولید نشده است یعنی وقتی خلافت به وجود می آید چیزی تحت عنوان ادبیات خلافت نداریم،  جوینی در کتاب قیاسی خود به این نکته می پردازد که چیزی تحت عنوان حدود و ثغور خلافت نداریم، لذا خلافت به عنوان فردی در فقه اهل سنت مطرح می شود بر خلاف شیعه که ادبیات آن به وجود می آید و تا الان هم ادامه دارد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha