پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد

حوزه/ رئیس مرکز نخبگان حوزه های علمیه، پژوهش در حوزه را از جایگاه تکلیف و نیاز جامعه دینی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد در نشست هم اندیشی موسسات پژوهشی حوزه علمیه با مدیر حوزه های علمیه گفت: نقش مهم مراکز پژوهشی در حوزه غیر قابل انکار است و روند توسعه پژوهش در این نهاد باید روی این موسسات و پژوهشگران نخبه حوزه انجام شود.

وی افزود: پیشران های تولید دانش در کشور و حوزه های علمیه پژوهشگران و مراکز پژوهشی هستند و در وضع جاری با توجه به مشکلات و سختی هایی که در زمینه سامان دهی به پژوهش وجوددارد انتظار عمده از مراکز پژوهشی است که در این زمینه پیشرو باشند.

رئیس مرکز نخبگان حوزه های علمیه بیان کرد: در یک خرده نظام علمی دستگاه هایی هستند که راهبردها و سیاست گذاری و معبرگشایی می کنند؛ در همین راستا باید مشکلات این دستگاه ها رصد شده و در پی حل این مشکلات برآییم تا روند پژوهش تسهیل شود.

وی گفت: فقدان یک دستگاه منسجم فعال راهبردی و سیاستگذاری علم در کشور و در مراکز مختلف از جمله خلاهای موجود در عرصه پژوهش است؛ از دیگر مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد می توان به  ناهماهنگی بین مراکز اشاره کرد؛ در این عرصه دو مدل «ان جی او» مجمع هماهنگی و یک مدل دیگر به نام ستاد حاکمیتی تعریف شده است.

معاون سابق پژوهش حوزه یادآورشد: در انتخاب مدل باید مدل های جاری ایجاد هماهنگی و همگرایی در دستگاه های علمی در کشور و جهان را مورد توجه و دقت نظر قراردهیم.

وی گفت: در این راستا از سه مدل می توانیم استفاده کنیم؛ اولین مدل، مدل هماهنگی ساختارمحور است؛ یعنی یک نهاد و ساختاری ایجاد کنیم که ماموریت اصلی آن ایجاد هماهنگی بین بخش ها است که این مساله در نظام فرهنگ تولید علم ومدیریت کلان جامعه ما نیز به سمت یک نهاد حاکمیتی سویه می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: مدل دیگر ایجاد هماهنگی راهبرد محور است که در دو یا سه شکل دیگر سازه های نرم و نرم افزاری دیگر هستند که کار انجام می دهند؛ در این عرصه خطوط مشی و راهبردها را مشخص می کنیم که در این عرصه تقسیم کار ملی و دستگاهی انجام می دهند.

وی گفت: مدل دیگر ایجاد همانگی از طریق استاندارسازی فرایندها است که از عرصه مقدمات تحقیق و تولید دانش و عرضه ونشر و کاربست ها را استاندارد می کنیم و زمینه اجرای این استانداردها در دستگاه را ایجاد و حمایت کنیم؛ مدل دیگر نیز مدل تکریبی راهبرد محور فرایندگر است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: حوزه ما یک نهاد مقدس است و تولید دانش در حوزه در هر عرصه ای که انجام شده است ازسرتکلیف واجب عینی و کفایی است که این خصلت ها در نظام بین الملل وجود ندارد؛ بهره وری درون زایی و لحاظ کردن تجربه بشری از ویژگی های تحقق در حوزه بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha