پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت السالام اسلام پور

حجت الاسلام والمسلمین اسلام پور، پژوهش و تحقیق در حوزه های علمیه را جان‌ مایه آموزش دانست و تصریح کرد: روش‌های مشارکت طلاب در آموزش باید بازسازی شود و از آموزش‌های یک‌سویه فاصله گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین حسن اسلام پور، در جمع اساتید مدارس علمیه قزوین که در سالن اجتماعات مدرسه امام صادق(ع) برگزارشد، به اهمیت پژوهش در مدارس اشاره کرد و گفت:  یکی از برنامه های شاخص حوزه های علمیه، گسترش نظام آموزشی پژوهش محور و تربیت محور است، چراکه امر تربیت مهمترین مساله در حوزه های علمیه و حتی جامعه به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه قم افزود:  آموزش و پژوهش باید در مسیر تربیت طلاب عالم و انقلابی قرار گیرد و اگر این مهم به خوبی انجام شود، طلاب  در جامعه  و خانواده تاثیر گذار خواهند بود.

وی با اشاره به این که پژوهش و تحقیق در حوزه های علمیه "جان‌مایه" آموزش است و مادامی که مطلبی به علم تبدیل نشده، نمی‌توان آن را آموزش داد، خاطرنشان کرد: در آموزش هیچ‌گاه شبهات و یا مجهولات آموزش داده نمی‌شود، بلکه همواره معلومات در حوزه‌های آموزشی تحت آموزش افراد قرار می‌گیرد و باید به این نکته توجه داشت که علم نیز زمانی مجهول بوده و در حوزه تحقیق و پژوهش توانسته به علم تبدیل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: در عرصه پژوهش است که با مجهولات روبه‌رو هستیم و تفاوت پژوهش و آموزش در این است که پژوهش مسئله‌محور و آموزش معلوم‌محور است،‌ بنابراین در پژوهش به دنبال پاسخ دادن به مجهولات هستیم که با توجه به این نکته می‌توان گفت پژوهش جان‌مایه آموزش است.

حجت الاسلام والمسلمین اسلام پور ادامه داد: روش‌های مشارکت طلاب در آموزش باید بازسازی شود و از آموزش‌های یک‌سویه فاصله گرفت و طلاب را در چرخه آموزش وارد کرد، چرا که زمانی که به طلاب میدان داده شود، شکوفایی آن‌ها میسر می‌شود.

وی با بیان این که اگر طلاب به همان مطالب کتب درسی خود اکتفا کنند، در آینده در مسایل مختلف دچار خلأ فکری و معرفتی خواهند شد، ابراز داشت: اساتید می توانند با اجرای آموزش پژوهش محور و ارجاع طلاب به منابع پژوهشی دیگر این خلأهای فکری و اعتقادی را برطرف نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) خاطر نشان کرد: اساتید با تدریس پژوهش محور می توانند به طلاب این پیام را بدهند که این گونه باید کشف حقیقت نمود و تلاش شود به سوی تحقیق پیش رفت.

حجت الاسلام والمسلمین اسلام پور در پایان تصریح کرد: پژوهش همانند مباحثه، جزء الزامات طلبگی است، اما متأسفانه به میزانی که مسئله پژوهش اهمیت دارد، به آن توجه نمی‌شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha