جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام تلخابی

نمانیده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری گفت: حضرت امام صادق (ع) با تربیت شاگردان و فرستادن آن ها به مناطق دیگر و جمع آوری و تدوین و استحکام بخشیدن به عقاید و فقه تشیع و نشر آن توسط شاگردان تربیت یافته نقش برجسته ای داشت و در دوران این امام همام نقطه عطفی درنهضت تشیع داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، مراسم سوگواری از سوی دفتر نمانیده ولی فقیه وامام جمعه قزوین، با حضور جمعی از طلاب، روحانیون و مسئولین محلی در مسجد شیخ الاسلام برگزارشد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مجید تلخابی ضمن تسلیت این امام رئوف به ابعاد شخصیتی، علمی واخلاقی حضرت امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و گفت: پرورش انسان‌ های مستعد و تربيت شاگردان والامقام و شاخص در ميدان علم و عمل و حفظ و حراست آنان، بخشی از ویژگی حضرت امام جعفر صادق (ع) بود.

وی ادامه داد: سخنان امام صادق(ع) سرشار از آموزه های عرفانی است؛ چنانکه بسیاری از موضوعاتی که ایشان بیان فرموده، در روزگاران بعد، از سوی عارفان بزرگی چون خواجه عبدالله انصاری در کتاب منازل السایرین به رشته تحریر در آمد.

حجت الاسلام والمسلمین تلخابی خاطرنشان کرد: تعداد شاگردان امام صادق(ع) را عده ای از محققان و دانشمندان شیعه چهار هزارتن دانسته اند و تنها از جواب سوال هایی که از آن حضرت می شد، چهار صد رساله نگارش یافته است.

نمانیده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شاگردان امام صادق(ع) منحصر به شیعیان نبودند، بلکه پیروان سنت و جماعت نیز از مکتب آن حضرت برخوردار می شدند؛ پیشوایان چهارگانه اهل سنت بلاواسطه یا با واسطه شاگرد امام صادق(ع)بودند و ابوحنیفه در راس آنها قرار دارد که به گفته خودش، دو سال شاگرد امام بوده و اساس علم و دانشش از این دوسال است.

وی افزود: امام صادق(ع) از جهت علم و فقه و حسب و نسب و عبادت و سیر و سلوک معنوی و مکارم اخلاق، بزرگترین و معروف ترین شخصیت عصر خویش بود وجمعی از دانشمندان، بدین امر شهادت داده اند.

وی ادامه داد: همه‌ حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن به وسیله‌ مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود،و همه‌ آنها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین تلخابی بیان داشت: گشایشی سیاسی که در سال‌های آغازین امامت حضرت پدید آمد، موجب شد مردم آزادانه‌تر به امام صادق(ع) روی‌آورند و گشودن مشکلات فقهی و غیر فقهی را از او بخواهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha