یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ نشست علمی حوزه و بایسته‌های دیپلماسی مذهبی

حوزه/ ما در حوزه کمتر با مشکل تولید مواجه هستم و مشکل اصلی ما عدم عرضه تولیدات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست  چهارشنبه شب در نشست علمی «حوزه و بایسته‌های دیپلماسی مذهبی» و بررسی کتاب «اطلس رهبران» که در قم برگزار شد، ضمن قدردانی از نویسندگان این کتاب گفت: همانطور که در خود کتاب آمده، محتوای آن تصویری از صحنه تلاش داعیان مذهب در جهان اهل سنت است.

وی با بیان اینکه کتاب «اطلس رهبران» شش جریان در جریان اهل تسنن را مدنظر قرار داده است تصریح کرد: این کتاب برای هر کدام از این شش جریان چهره‌های اصلی و فرعی را معرفی کرده است، عمدتاً کتاب گزارشی و توصیفی است هرچند اگر کسی با دقت بخواند غیر مستقیم به تحلیل هم می‌رسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه با خواندن این کتاب متوجه می‌شویم که جریان‌ها و شخصیت‌های این کتاب عمدتاً از دو مؤلفه استفاده کرده‌اند که کاملاً مخالف هم هستند گفت: یک جریان بر اساس انگشت نهادن روی توسعه، سهولت و اسلام خندان است و جریان دوم بر مؤلفه جهاد و خلافت اسلامی تأکید می‌کند.

وی با اشاره به بایسته‌های دیپلماسی مذهبی بیان کرد: اولین کاری که باید صورت گیرد این است که یک اصول فقه و فقهی در قامت مواجهه تمدنی و قادر بر ارتباط و تعامل در حوزه داشته باشیم.

آیت‌الله علیدوست افزود: به هیچ وجه نمی‌خواهیم آنچه داریم تضعیف کنیم، ما تراث خوبی داریم و نباید خود را تضعیف کرده و خود زنی کنیم.

وی ابراز داشت: برای مواجهه تمدنی که می‌تواند با جریانات ارتباط برقرار کرده و توفیق هم پیدا کند به نظر می‌رسد، باید اصول فقه را تکمیل و ترمیم کرد و فقه را باید در آنچه مربوط به مواجهه تمدنی و دیپلماسی است تکانی داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در یک جمله باید فقه را از فقه تقابل به فقه تعامل کشاند که وظیفه مراجع، فقها، اساتید و طلابی است که در آینده می‌خواهند به این مواجهه برسند.

وی با بیان اینکه نکته دوم از بایسته‌های حوزه این است که معارف دین را تقسیم‌بندی کنیم گفت: معارف دین در یک تقسیم‌بندی به سه بخش تقسیم می‌شود، معارف مذهبی، اسلامی و انسانی.

آیت‌الله علیدوست عنوان کرد: شما می‌توانید بر این محورها تکیه کرده و مواجهه تمدنی و دیپلماسی مذهبی نه تنها با اهل سنت، بلکه با تمامی انسان‌ها داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه شکوفایی معارف اسلامی و انسانی نهادینه شده در تراث بایسته دوم است گفت: بایسته سوم آماده کردن ابزاری برای تبلیغ معارف است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما در حوزه کمتر با مشکل تولید مواجه هستم و مشکل اصلی ما عدم عرضه تولیدات است گفت: ما در یک نوع حجاب مشمئزکننده و نفرت‌انگیز هستیم که عرضه تولیدها کمتر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha