شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نظام معرفت شناسی اشراقی سهروردی

حوزه/ تصویری نظام مند از معرفت شناسی سهروردی، اشراق و کارکرد معرفتی آن و... در کتاب "نظام معرفت شناسی اشراقی (سهروردی)" به قلم مهدی عباس زاده از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» موضوعاتی که در فصول این کتاب طرح شده، شامل: «تصویری نظام ‌مند از معرفت ‌شناسی سهروردی»، «اشراق و کارکرد معرفتی آن»، «تعریف و هویت فاعل معرفت(نفس)»، «ابزارهای معرفت»، «اقسام و مراتب معرفت»، «یقین»، «اعتبارات عقلی»، «نظریه تعریف»، «تأثیر عوامل غیرمعرفتی بر معرفت»، «علم الهی»، «نسبت معرفت ‌شناسی سهروردی با مسائل معرفت ‌شناختی روز و دستاورهای آن» می باشد.

موضوع این کتاب استخراج و تبیین نظام معرفت ‌شناسی شهاب ‌الدین سهروردی (شیخ اشراق) است. در این کتاب، کوشش شده، امکان نظام‌ مندی ـ یا دست‌ کم ارائه تصویری نظام‌ مند از معرفت ‌شناسی سهروردی، مجموعاً با تکیه بر مجموعه مصنفات او، شروح و تعلیقات شارحان متقدم و متأخر او و نهایتاً آثار منتقدان متقدم و متأخر او، بررسی و اثبات شود.

همچنین نقد دیدگاه ‌های معرفت ‌شناختی سهروردی به ویژه از منظر صدرالمتألهین و برخی از فلاسفه نوصدرایی از نظر دور نخواهد ماند، ضمن این که گاه، دیدگاه‌ های سهروردی شناسان یا متفکران معاصری که به آرای او نظر داشته‌ اند، بررسی خواهند شد.

علاقمندان جهت اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی: http://poiict.org مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha