جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ کنفرانس بین المللی «گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت»

حوزه/ پژوهشگر علوم سیاسی بر لزوم رفع موانع سیاسی نوظهور در مسیرهمگرایی فرهنگی ایران و جهان عرب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه»، حسن مجیدی امروز در کمیسیون تخصصی کنفرانس بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و عرب که در قم برگزار شد گفت: اگرچه فرهنگ، زیربنای روابط انسان ها را تشکیل می دهد، اما در عصر جدید با محوریت یافتن نقش دولت ها موانع سیاسی در راه ارتباطات فرهنگی جدی و تعیین کننده بوده است.

وی افزود: در سالهای اخیر با ظهور جریان های تکفیری القاعده و داعش، افزایش تنش میان ایران و عربستان به خصوص بر سر مسایلی چون سوریه، عراق و یمن و قطع مناسبات این دو کشور موانع سیاسی گفتگوی میان ایران و عرب نیز بیشتر شده است.

دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: البته بر خلاف زمان جنگ تحمیلی که تنها سوریه در اردوی کشورهای عربی متحد ایران محسوب می شد، اکنون عراق و لبنان تا حد زیادی یمن و تاحدودی عمان نیز از حوزه نفوذ ایران در خاورمیانه محسوب می شوند.

وی گفت: این واقعیت موجود، اجتماع سازی عربستان بر ضد ایران را در جهان عرب با چالش مواجه ساخته است؛ در عین حال با به قدرت رسیدن ملک سلمان رویکردهای اقتدار محور بر سیاست خارجی عربستان سلطه یافته و توجه  از رژیم اسراییل به سمت ایران نزد بخش مهمی از کشورهای عربی تغییر یافته است.

وی افزود: این امر مسابقه تسلیحاتی جدیدی را از ناحیه کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس موجب شده و به تقویت تحضور نظامی انگلیس در خلیج فارس انجامیده است.

مجیدی اظهارکرد: در اینجا باید به این سوال پاسخ داد که برآورد آخرین وضعیت درعرصه مناسبات ایران و عرب و مهمترین موانع نوظهور در گفتگوی ایران و عرب چیست؛ سوال بعدی آن است که برای گذر از این وضعیت چه سناریوهایی متصور است.

وی گفت: در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که رویکردهای تقابلی و مبتنی بر حذف یکی از دو طرف در حوزه های نفوذ، و نیز مداخله قدرت های فرامنطقه ای نه تنها به باز شدن مسیر گفتگو میان ایران و کشورهای عربی قدرتمند عرب کمک نمی کند، بلکه بر دامنه تنش ها نیز خواهد افزود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha